Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317659
På Måndag lämnas bilen in på omlackering av alla 4 dörrarna iaf.
Volvo maila de Bilia i Fredags att dom inte behagde dyka upp i Måndags nu som avtalat.

Dom tyckte det inte fanns någon mening att komma å titta på fenomenet dom är intresserade av då bilmodellen inte länge produceras! Men än mer bilder ville dom gärna ha! Suck.

Även står dom bara för hyrbil i 3 dagar vilket inte kommer räcka. Suck igen....

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av x74
#1330504
För ett tag sedan upptäckte jag att mina dörrar inte heller var helt täckta med färg, trots att min första v60 -14 hade samma fel, det har alltså gått ca 2,5 år mellan bil jävlararna och man skiter fortfarande i att lacka dörrarna som folk?
Att gå och köpa en ny volvo idag är som att köpa begangnad på blocket du måste syna bilen till fullo för att få veta vad du köpt, och helst innan rek tiden på 3år är slut för sedan är du hel rökt att få ursprungsfel avhjälpta.
Känns som jag köpt en billig skoda fabia men betalat för en Merca. :nerd:
20190729_085551.jpg
20190729_085551.jpg (359.49 KiB) Visad 708 gånger
#1330552
Usch å fy, vilka problem alltså :( Inga billiga bilar heller så dessa fel får bara inte uppstå.

Är dock nöjd med omlackeringen som blev bra gjort (till synes). Är bara omlackade på insidan så man får ju verkligen leta för att hitta skarven. Men det känns inte kul på en ny bil :(

Sedan slarvade dom med att ta bort något pulver som etsade sig fast i rutorna och blev grådassiga.


Vill egentligen nästa år byta till nya V60 men jag har börjat tvivla mer å mer på Volvo. Har ju faktiskt bara ägt Volvobilar. Kanske dags att titta på annat?

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av x74
#1330573
Samma här alltid haft Volvo, men de har inte mitt förtroende längre, de är för dyra med vad man får, ibland känns Volvo som en billig bil, långt ifrån premium när man inte ens gör en fullständig lackering åt kunderna bara för att spara på färgen, dessutom betalar man extra för metallic. Nä detta är uruselt.
av V602014
#1330593
Börjar också tröttna på Volvo tyvärr. Sugen på den nya V60 men tvekar. Kört Volvo i herrans massa år men funderar skarpt på att byta märke. Blir nog en Merca C klass nästa gång,eller.osvuret är bäst :party:
#1330642
V602014 skrev:Börjar också tröttna på Volvo tyvärr. Sugen på den nya V60 men tvekar. Kört Volvo i herrans massa år men funderar skarpt på att byta märke. Blir nog en Merca C klass nästa gång,eller.osvuret är bäst :party:
"Vi" börjar bli många som tittar ordentligt på Mercedes. Mercedes har ändrat sin organisation i Sverige, så prislistan är fast! Det går inte att pruta på en ny bil. Betalningen går till Mercedes Sverige, och återförsäljaren får sedan sin ersättning därifrån. Som medlem i Mercedes-Benz Klubben Sverige så får man tio till femton procent rabatt vid privat nybilsköp, beroende på modell. Man måste dock ha varit medlem i klubben minst ett år. Jag gick med för tre månader sedan.

Volvo påstår att dom är ett premiummärke likvärdigt t.ex. Audi, BMW och Mercedes och tar betalt därefter. Kvalitetsmässigt fattas det en hel del, tyvärr. Troligen blir det Mercedes för mig nästa gång, eller så sparar jag mina pengar och köper en KIA. Då vet man att man får en billigare bil, men med sju års garanti. Jag har alltid gillat Volvo och varit mycket nöjd med mina tidigare bilar. Dessvärre är jag inte riktigt nöjd med denna Volvo.
#1330663
Inte för att försvara men "gräset är alltid grönare på andra sidan" tror man ibland. Hur som kollar jag innan köp hur märket över lag ligger till så gott man nu kan som lekman. En av dessa mätpinnar är länsförsäkringars maskinskada rapport http://mb.cision.com/Public/152/2169943 ... d089f2.pdf och gör man som jag räknar med delen för reparationskostnad per bilmärke får Volvo 5 poäng och Mercedes 6 poäng. Så vid första anblick simmar de i denna kategorin i samma ankdamm. Sen finns så klart saker som åtgärdats inom garantitiden med mera inte där men det ger i alla fall en måttstock.

Sen det där med premium är väl lite skoj, i Tyskland och Österrike hör jag ibland när jag pratar med folk att Volvo är fina bilar, lite samma i staterna medans här är det svenssonbil.

Hur som tittar jag med på merca ibland, de är trevliga att köra och det kan mycket väl bli en i framtiden likväl som det kan bli ännu en Volvo, vi får väl se men håller mig nog borta från Audi och BMW då de enligt i alla fall denna rapport förlorar i cirka 8 av 10 fall mot Volvo.

Finns det fler jämförelser i kvalitet så bifoga gärna dessa, lite trist att man inte har statistik från SBP längre dock
#1330701
ViBilägare har en undersökning som kallas Autoindex, den ger betyg som består av fyra delenkäter, bilen, återförsäljarna, verkstäderna och lojaliteten där frågorna om bilkvalitet, köregenskaper och komfort väger tyngst. Underlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2011–2017. Volvo klarar sig bra.
Kommer väl snart en ny som även tar med nyare årsmodeller.

BMW och Audi är ingen bil för mig, då jag helt enkelt inte gillar dom.
Nä, för mig finns Volvo fortfarande med på min lista, men Mercedes ligger lite högre. Därav medlemskapet i Mercedes klubben. Kan bli en Kia om jag står ut med bullret och vill använda mina pengar till något annat.
Användarvisningsbild
av x74
#1330814
Volvo gör väl produkter som har lång livslängd där är det väl inte mycket att säga om, det är dessa små kvalitets missar som stör mig enormt, ta bara detta som dålig täckning av lacken som i mitt fall redan sent 2013 på min första v60 som jag själv får upptäcka, för att åtgärda problemet finns ju bara en lösning att häckta av dörrarna och slipa och lacka på en sprillans ny bil, inget man vill på en surt betald dyr bil. (jag fick vindbrus efter det)Man kan ju då i min värld se över kvalitets rutinerna för att det inte ska upprepas igen, men på min andra v60 2,5 år sedan gör man samma fel igen?! och säkerligen några 1000 bilar till vilket ägarna långt ifrån kommer upptäcka. Och åtgärden är att istället för göra rätt från början, skruva av, slipa lacka på en fabriks ny bil, nä absurt dåligt.
Har bekanta som hämta ut 500k kronors xc60 så "vobbla" hela bilen resan hem, de åkte ner till verkstan som fick kontrollera , samtliga hjul saknade balansvikter? ingen hade märkt det?
Sedan vid första handtvätten fylldes hela bakljuset med vatten.
Och så har vi dessa sorgliga balansaxlarna som volvo skött uruselt, noll återkoppling ingen info i princip ingenting av nånting framflyttade åtgärder bilar ylar som sjutton på gatan, min var hemsk när de båda axlarna var hel rökta kändes det som bilen hade 40k mil på mätarn.
Känslan är att volvo inte har några som helst kvalitets ansvariga med kompetens längre det är bara att sälja bilar så mycket man orkar och lite till.
Volvos konstruktörer gör nog ett bra jobb, för vea motorn iallafall bensinarn har vad jag vet inga kända fel förutom just b-axel paketet.
Jag själv har köpt ut 2st nya bilar båda har det behövts skruvats på, och rätt stora åtgärder tycker jag, är jävligt dålig start på "nybils köpandet"
Men att volvo klarar sig mycket bra i diverse tester , det är jag helt övertygad om .
Användarvisningsbild
av x74
#1337161
Tog och kollade igenom samtliga dörrar mer noggrant, och ja samtliga dörrar har för dålig täckning av basen mer eller mindre, värsta dörren är passagerar dörrn.
Hur kan det vara möjligt att detta passerar kontrollerna eller saknar volvo helt kvalitets kontroller någon som vet? det måste de ju sakna detta skulle ingen kunna missa kan man tycka.
Det är fanimej en gåta det här, man betalar extra för metallic och får inte dörrarna täckta med färg :mad: Volvo vad i helsike sysslar ni med!
20190913_143605.jpg
20190913_143605.jpg (203.56 KiB) Visad 382 gånger

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]