Sida 1 av 2
Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: tis 09 apr 2019, 19:55
av crlfalk
Hej!
Är på gång och har påbörjat sökandet efter en bil som håller för mig och är fräsch nu då jag tröttnat på gamla rostande bilar. Har fastnat för V60 från 14 och framåt med D4 i, jag tycker att det verkar som en schysst bil att "växa" i och utöver det så tycker jag att den är snygg som attan!
Nu till mina frågor, när jag väl står där en dag (förhoppningsvis innan sista maj) och har hittat något som passar mig i pris och utrustning vad är det jag ska kolla lite extra på på dessa bilar? Alltså vad bör man se upp för, vad är vanliga brister, hur långa är serviceintervaller på D4, kamremsbyten osv. .
Jag kollar på något för cirka 150-170k.
Troligen en manuell då dessa passar min plånbok bättre
De jag tittat på har legat kring 9-10k mil, är det något att oroa sig för?
Tack på förhand från en vilsen bilsökare

Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: tis 09 apr 2019, 21:07
av klirre
Läs tråden om balansaxlar här på forumet och köp en D2, D3 eller t3 med 1,5L motor (finns bara som automat). I min mening är det inte värt att chansa på de andra motorerna när Volvo visar sån ovilja att lösa problemet.
Annars kan väl EGR strula på VEA dieslarna, dörrhandtagen lägger av på vissa bilar, kablagen i dörrarna är för korta så de gnager hål på kablarna i genomföringarna, Volvo on call har sina dåliga dagar och blåtandsstreaming börjar hacka och "buffra" långsamt efter ca. 1 timme på samtliga bilar. Där har jag nog samlat de vanligaste felen.
Service är 1 år eller 3000mil på alla bilar, har inte koll på när storservice görs men det är 6 el. 9k tror jag. kamrem är 24k på VEA, men bör kanske göras oftare om jag förstått rätt. Automatlådorna är "underhållsfria" men börjar bli knas om man inte byter olja efter 8-9k mil.
I övrigt är det trevliga bilar, klimatpaket med VOC och driver support/intellisafe är två bra paket att försöka hitta.
Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: ons 10 apr 2019, 18:32
av crlfalk
klirre skrev: ↑tis 09 apr 2019, 21:07
Läs tråden om balansaxlar här på forumet och köp en D2, D3 eller t3 med 1,5L motor (finns bara som automat). I min mening är det inte värt att chansa på de andra motorerna när Volvo visar sån ovilja att lösa problemet.
Annars kan väl EGR strula på VEA dieslarna, dörrhandtagen lägger av på vissa bilar, kablagen i dörrarna är för korta så de gnager hål på kablarna i genomföringarna, Volvo on call har sina dåliga dagar och blåtandsstreaming börjar hacka och "buffra" långsamt efter ca. 1 timme på samtliga bilar. Där har jag nog samlat de vanligaste felen.
Service är 1 år eller 3000mil på alla bilar, har inte koll på när storservice görs men det är 6 el. 9k tror jag. kamrem är 24k på VEA, men bör kanske göras oftare om jag förstått rätt. Automatlådorna är "underhållsfria" men börjar bli knas om man inte byter olja efter 8-9k mil.
I övrigt är det trevliga bilar, klimatpaket med VOC och driver support/intellisafe är två bra paket att försöka hitta.
Tack för svar! Har läst i tråden om balansaxlar nu och det verkar onekligen oroande??
Man får väl inse att ingen bil kommer någonsin vara perfekt och sen hoppas på att Volvo tar på sig att åtgärda detta!
Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: ons 10 apr 2019, 19:52
av TommyP86
Skulle det komma att utgöra ett faktiskt problem kommer det nog en lösning för alla som behöver. Om det däremot stannar vid oljud kan vi nog glömma det. Men det är inte alla som har detta, även om man får det intrycket i tråden.
Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: ons 10 apr 2019, 19:52
av klirre
crlfalk skrev: ↑ons 10 apr 2019, 18:32
klirre skrev: ↑tis 09 apr 2019, 21:07
Läs tråden om balansaxlar här på forumet och köp en D2, D3 eller t3 med 1,5L motor (finns bara som automat). I min mening är det inte värt att chansa på de andra motorerna när Volvo visar sån ovilja att lösa problemet.
Annars kan väl EGR strula på VEA dieslarna, dörrhandtagen lägger av på vissa bilar, kablagen i dörrarna är för korta så de gnager hål på kablarna i genomföringarna, Volvo on call har sina dåliga dagar och blåtandsstreaming börjar hacka och "buffra" långsamt efter ca. 1 timme på samtliga bilar. Där har jag nog samlat de vanligaste felen.
Service är 1 år eller 3000mil på alla bilar, har inte koll på när storservice görs men det är 6 el. 9k tror jag. kamrem är 24k på VEA, men bör kanske göras oftare om jag förstått rätt. Automatlådorna är "underhållsfria" men börjar bli knas om man inte byter olja efter 8-9k mil.
I övrigt är det trevliga bilar, klimatpaket med VOC och driver support/intellisafe är två bra paket att försöka hitta.
Tack för svar! Har läst i tråden om balansaxlar nu och det verkar onekligen oroande??
Man får väl inse att ingen bil kommer någonsin vara perfekt och sen hoppas på att Volvo tar på sig att åtgärda detta!
Visst är det så, ingen bil är felfri eller perfekt på något vis. Det sura med balansaxlarna är ju att volvo skjuter på det hela tiden och fortsätter producera defekta bilar trots att de inte löst problemet. Köper man bilen ny har man bättre möjlighet att reklamera, men kollar man på bilar som redan rullat runt 10k blir det tuffare att få axlarna utbytta gratis.
Som sagt har D2, D3 och T3 1,5L inga axlar enligt volvo, ingen har rapporterat om oljud i nån av de motormodellerna i tråden heller. Jag köpte en D3 av den anledningen, det är inget fartmonster men samtidigt har man tillräckligt med effekt för att dra släp vid behov.
Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: ons 10 apr 2019, 19:59
av crlfalk
klirre skrev: ↑ons 10 apr 2019, 19:52
crlfalk skrev: ↑ons 10 apr 2019, 18:32
klirre skrev: ↑tis 09 apr 2019, 21:07
Läs tråden om balansaxlar här på forumet och köp en D2, D3 eller t3 med 1,5L motor (finns bara som automat). I min mening är det inte värt att chansa på de andra motorerna när Volvo visar sån ovilja att lösa problemet.
Annars kan väl EGR strula på VEA dieslarna, dörrhandtagen lägger av på vissa bilar, kablagen i dörrarna är för korta så de gnager hål på kablarna i genomföringarna, Volvo on call har sina dåliga dagar och blåtandsstreaming börjar hacka och "buffra" långsamt efter ca. 1 timme på samtliga bilar. Där har jag nog samlat de vanligaste felen.
Service är 1 år eller 3000mil på alla bilar, har inte koll på när storservice görs men det är 6 el. 9k tror jag. kamrem är 24k på VEA, men bör kanske göras oftare om jag förstått rätt. Automatlådorna är "underhållsfria" men börjar bli knas om man inte byter olja efter 8-9k mil.
I övrigt är det trevliga bilar, klimatpaket med VOC och driver support/intellisafe är två bra paket att försöka hitta.
Tack för svar! Har läst i tråden om balansaxlar nu och det verkar onekligen oroande??
Man får väl inse att ingen bil kommer någonsin vara perfekt och sen hoppas på att Volvo tar på sig att åtgärda detta!
Visst är det så, ingen bil är felfri eller perfekt på något vis. Det sura med balansaxlarna är ju att volvo skjuter på det hela tiden och fortsätter producera defekta bilar trots att de inte löst problemet. Köper man bilen ny har man bättre möjlighet att reklamera, men kollar man på bilar som redan rullat runt 10k blir det tuffare att få axlarna utbytta gratis.
Som sagt har D2, D3 och T3 1,5L inga axlar enligt volvo, ingen har rapporterat om oljud i nån av de motormodellerna i tråden heller. Jag köpte en D3 av den anledningen, det är inget fartmonster men samtidigt har man tillräckligt med effekt för att dra släp vid behov.
Provade faktiskt en D2a här om dagen, visst var den ok i lägre hastighet men tyckte att det saknades alldeles för mycket vid 2-1 väg på 100km/h! D3 kan jag inte uttala mig om men skulle gärna prova en innan köp!
Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: ons 10 apr 2019, 21:33
av moose
Jag har en d4 och är jättenöjd med den, men man kan åka varje mil och oroa sej för att nåt ska gå sönder om man gillar det. Nu finns det så fruktansvärt många VEA motorer på vägarna så du behöver nog inte oroa dej för dem...
Mitt råd är köp en d4 om du vill ha det! Köp en korrekt servad med ex Selekt garanti, ju mer utrustning desto roligare så klart.
Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: tor 11 apr 2019, 06:14
av crlfalk
moose skrev: ↑ons 10 apr 2019, 21:33
Jag har en d4 och är jättenöjd med den, men man kan åka varje mil och oroa sej för att nåt ska gå sönder om man gillar det. Nu finns det så fruktansvärt många VEA motorer på vägarna så du behöver nog inte oroa dej för dem...
Mitt råd är köp en d4 om du vill ha det! Köp en korrekt servad med ex Selekt garanti, ju mer utrustning desto roligare så klart.
Kul att höra någon som är nöjd och utan bekymmer! Det finns två stycken V60CC i släkten med D4 VEA, båda gått cirka 6000mil och där är inga missljud! I övrigt tyvker jag som sagt att det är väldigt fina och trevliga bilar

Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: tor 11 apr 2019, 07:57
av Micce1980
Håller nog med moose men annars finns ju möjligheten D3 + Polestar. Hade nog ändå väntat in en automatare, bästa valet jag gjort av mina bilköp, mellanskillnaden får du tillbaka när du säljer den

Re: Köpråd V60 D4 2014 och frammåt
Postat: tor 11 apr 2019, 08:05
av AndreasThn
Vi har en V60 D3 man på jobbet och körde den en lägre sväng igår, tycker att den upplevs klen hade defenitivt inväntat en D4 aut.