Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1308943
PåAllaFyra skrev:@derank - tusen tack Bild

@petterlundström - nej det började för några veckor sedan. Gick som den gjort sedan ny innan. Turbon säger du. Wastegate? Snillen spekulerar och grunnar på allt från problem med momentomvandlare, haldex pump, bussningar till låda... började med den enkla funderingen om det kunde varit igensatt bränslefilter... skulle haft större garage och bättre tålamod för att skruva själv. :)

Vad tänker du är knas med turbon?
Wastegate möjligtvis, beroende på utebliven signal eller läckage någonstans.

Eller läckage av annat slag, grenrör - insugs eller avgas, kan ge alla möjliga missljud, men det borde ju inte ge såna symptom me skakningar/vibrationer som du har.

Som sagt, snillen spekulerar...svårt att veta eller ge en bra gissning då man inte vet exakt hur det känns eller låter.

Men låter ju som att motorn inte orkar med belastningen riktigt, fast den från grunden var inställd och kalibrerad för det. Och om turbon har läckage, börjar ge upp, eller får fel signaler för när den ska hjälpa till med extra kraft så är det ju inte omöjligt att få alla
möjliga konstiga problem.

Men är som sagt bäst att låta någon PST du har förtroende för göra en ordentlig felsökning...dvs köra bilen själv i den beskrivna situationen.

Ska bli intressant att höra vad felet är. Med moderna bilar slutar man aldrig förvånas över hur konstiga fel man kan få av de enklaste saker som går sönder.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
#1309032
Känner igen det fenomenet, hade en V60 D4 VEA manuell som ryckte precis så, som tydligast kanske vid 1300-1400 varv men med släpvagn ända upp till 2000 varv. Volvo ÅF felsökte och bytte en uppsjö komponenter utan att hitta felet, allt från spridare till bränslepump till topplock, ny mjukvara åtskilliga gånger. Men de hittade aldrig felet. Slutade med att jag bytte bil. Hejdlöst irriterande fenomen. Uppkom vid viss belastning, lättare acceleration, motlut eller konstant med släpvagn. Hoppas Volvo har hittat en lösning på detta för det verkar inte vara helt ovanligt.
av III
#1309620
ÅF skötte frågan rätt ok, fick bra pris på en V60 t3. Haft volvo i alla år och första Volvon som ställt till problem, en gång ingen gång. Hoppas det var ett olycksfall i arbetet för volvo. Men mitt förtroende för diesel dök så det ville jag inte ha igen. Tyvärr verkar det inte som jag var ensam om problemet. Jag kunde åka ungefär ett år innan ryckningarna började framträda. Hoppas volvo tar det på allvar och hittar lösningen på det. Tror det är ett enkelt fel när det bara identifierats. Kunde varit intressant om någon med ryckningarna kunde koppla ut egr:n och se om ryckningarna upphör då.
#1346250
Hej!
Så är vi tillbaka igen. Verkstan förklarade det som att felet var att jag kört på Preem diesel vilket skulle satt igen bränslefilter. Filtret byttes och bilen har därefter enbart körts på ”kvalitetsdiesel” från Statoil eller Shell. Detta var i somras.

Under sommarmånaderna försvann hackandet men är nu sedan en knapp vecka med fukt och kyla åter tillbaka.

För sakens skull har jag validerat med Volvo att Preems bränsle av dem är godkänt drivmedel med samma värdighet som någon annan tillverkare.

Så... frågan är ju då vad det kan vara som strular. Förr när jag förstod nått om bilar så hade jag bytt fördelarlock/rotor men på en sån här bil har jag ingen aning om vad som kaosar.

Turbon lär det inte vara eftersom den gick felfritt hela sommaren.
#1346677
Undrar om det inte är något kul med växellådan. Körde uteslutande med ”manuell” växling idag. Körde samma sträckor med samma växel och samma varvtal. Inget hackande.
Testade i sportläge och inte heller så hackar den (dock mer förståeligt då den växlar ner vid högre varvtal)
Slog tillbaka till automat och visst kom problemet igen som brevet på posten. Varm bil, varm låda. Några idéer?
av slundew
#1347246
Hej, jag har samma problem med min XC60 2017 D3 med AWTG-81 SC Automat, köpte den beg med 6500 mil på mätaren. Jag påpekade det provkörningen och dom kollade men dom tycke att den inte vibrerade, men blev lovad att om det skulle naturligtvis åtgärdas. den har varit inne några gånger för felsökning, första gången tyckte dom att det var nog ett fenomen man fick leva med, men det köper jag inte. Har skiftat hjul men utan resultat, sist fick dom tips på EGR problem, inne på verkstan hittade dom att EGR kylaren läckte, så det blev åtgärdat. Glad i hågen tog jag bilen och körde hem, men till min stora besvikelse var det ingen skillnad. Den vibrerar precis som att man åker på 4:an i 30 km på en manuell. Det dom vill kolla nu är att provköra en lika dan bil och kolla om den beter sig lika!!! Det är bara det att jag känner att dom bara förhalar ärendet så att man ev. TRÖTTNAR och dom inte behöver ta tag i problemet. Är det någon som kan ha något tips på annan åtgärd?? tacksam för svar.
#1347306
Mitt bekymmer uppträder:
- I automatläge mellan 1000-1600 varv (hela bilen vibrerar)
- Oavsett om den körs på sommar-/vinterdäck
- Oavsett om det är Juni eller November
- Oavsett om bilen drar släp eller inte
- INTE i S-läge (högre snittvarvtal)
- INTE i ”manuellt” läge (trots samma varvtal som när automatläge ger vibrationer i hela bilen)
- INTE vid kraftig acceleration
- Uppkom i Januari 2019 dvs ca 7 månader efter sista service 2018.

Jag är övertygad om att Volvo utvecklat en urusel programvara för växellådan vilken de säkert lagt på alla bilar efter det att 2016 modellerna ”booteade” om mitt under körning.

Volvo verkar tagit det strategiska beslutet att lämna hela eftermarknadsansvaret för deras undermåliga produkter på försäkringsbolagen. De vägrar till och med svara på mina frågor om hur vi kan komma vidare till en positiv lösning.

Så resultatet blir:
1. Lämna in den till verkstan och se till att de resetar lådan (då den temporärt inte rycker).
2. Sälj bilen fort och byt märke.
3. Dela din upplevelse med så många du känner (FB, Insta, här, mm) och påverka gärna inköpsansvariga på firman (och din partners företag) att aldrig skriva några avtal som inkluderar Volvo.

Volvos värde varar... den gamla nyckelringen har jag kvar sen min jag var barn... det var innan Volvo blev en Datsun

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]