Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PåAllaFyra
#1308698
Hej!
Detta blir mitt första inlägg och jag beklagar att det börjar med en fråga. Jag har google’at men inte hittat något svar jag förstått kan stämma med mitt problem och vill därför rådfråga alla er som är betydligt mer kunniga än undertecknad.

Alla förslag tas varmt emot. Någon som har någon idé?

Problem:
Bilen rycker, hackar eller småskakar vid jämn gas när belastningen ökar tex när ett lätt uppförslut kommer. Drog släp i helgen och hackandet kommer när belastningen ökar (och bilen inte växlar ner). Tillför man gas så slutar ”ristandet”. Känslan är nästan att bilen har för lite ork gentemot växeln som är ilagd. Upplever det tydligast i spannet 1400-1800 varv men det är ju precis där maskinen växlar. Inga fellampor lyser.

Bil
XC60, -15, D4 AWD, automat (senaste mjukvara), VOC med värmare, 7000 mil, servad enl plan senast maj förra året (”stor service”).

Ps. finns det en tråd jag missat ber jag såklar om ursäkt ds.
Användarvisningsbild
av Derank
#1308704
jag har samma på min XC60 i de varvtalen, nu drar jag inte släp men har samma fenomen i uppförslut i just de varvtalen om jag kör lungt. XC60 -16 D4a awd 5cyl. symtomen märks mest på sommardäcken 18" . Det käns somom bilen ligger och kör på för hög växel

Bilen småvibrerar om man ligger och håller konstant gas, nu trycker jag oftast på lite extra så jag märker inet av det så mycket

Jag har märkt det där på någon enstaka hyrbil ochså.

har haft bilen inne för felsök då den var ny men de kunde inte hitta något, den har varit så sedan den var ny
#1308720
Hej!
Det låter ju jättetragiskt att höra att det är fler som har samma strul och där Volvo då ”inte vill hitta felet”.

Det känns ju på något sätt som att bilen inte orkar och inte heller växlar ner. Det intressanta är att den började hux flux nu för ett par veckor sedan. Det händer oavsett om jag drar släp eller inte men det var väldigt markant när den lasten kom på. Känslan de gånger den ”hackat” som värst påminner lite om känslan från obalans i ett hjul el dyl.

Själv har jag spekulerat i om den får för lite bränsle (filter), om det är egr, om det är turboproblem utan att kunna dra en vettig slutsats.
Användarvisningsbild
av Derank
#1308738
Men det är inte dieselvibrationerna du menar? för de har alla mer el mindre, det jag ,menar är liet mer krafitga vibrationer runt de varvtalen du nämner, men det är inte konstant, det kommer och går tycker jag. och jag har känt de på nån hyrbil ochså.

Och det är just runt de varvtalen strax innan bilen ska växla ner, personligen tror jag att utväxlingen ändrades 2015, och det är en bidragande orsak, men jag kan ha fel där.

Nu blir det säkert ännu värre när du drar släp,


Edit, såg inet hela ditt inlägg, jag fattar att det inet är dieselvibrationerna du hänvisa till, det är som du säger, det känns som att bilen inte växlar ner i tid.
#1308855
Nej tyvärr är det betydligt mer framträdande än den ofina drivkedja Volvo har i jmfr med tex en Touareg el dyl.

Bilen ska in den 8e men med tanke på de trådar jag läst om problem med vibrationer känns det som jag kommer skotta pengar i elden.

Dags att värdera att byta bil kanske.

Fler liknande vad det verkar
viewtopic.php?t=85310
#1308889
Har felet alltid funnits eller har det plötsligt uppkommit? Turboproblem känns väl inte otroligt? Den har ju dessutom dubbelturbo. Har själv en V70 D4 AWD och upplever inte det du beskriver . Men den har endast gått 4700 mil, så vi får väl se hur det utvecklar sig. Ska som sagt bli intressant att höra om de hittar något, för framtida referens.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1308906
@derank - tusen tack 👌

@petterlundström - nej det började för några veckor sedan. Gick som den gjort sedan ny innan. Turbon säger du. Wastegate? Snillen spekulerar och grunnar på allt från problem med momentomvandlare, haldex pump, bussningar till låda... började med den enkla funderingen om det kunde varit igensatt bränslefilter... skulle haft större garage och bättre tålamod för att skruva själv. :)

Vad tänker du är knas med turbon?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]