Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1306679
Givetvis fortsätter det att framträda oljud på S60in.
Kupefläkten började plötsligt att burra ,inte det vanliga kvittrandet som brukar komma med åren utan ett burrande som låter i alla fläkthastigheter.
Har sett att det kommit in lite löv och fjädrar under plasten i motorrummet genom gallerna vid fjädertornen.
Hur ser det ut där fläkten suger in luften? nån som har bild?
Kan det komma in skräp och täppa till så det väsnas?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1306702
Något sånt här du menar?
climate unit.JPG
climate unit.JPG (64.41 KiB) Visad 600 gånger
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1306748
Ja men jag blir inte klok på hur det ser ut under plasten nedanför framrutan.
Tänker om det kan leta sig skit ner där luften går in i kupén eller det kanske ramlar in när man plockar ut kupefiltret isåfall.
Ska inte lägga mycket tid på det utan det får bli en garantiåtgärd men skulle det ligga löv och täppa till så kan jag lika gärna göra det själv.


/M
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1306754
Magnus-B skrev: lör 23 mar 2019, 09:32 Ja men jag blir inte klok på hur det ser ut under plasten nedanför framrutan.
Tänker om det kan leta sig skit ner där luften går in i kupén eller det kanske ramlar in när man plockar ut kupefiltret isåfall.
Ska inte lägga mycket tid på det utan det får bli en garantiåtgärd men skulle det ligga löv och täppa till så kan jag lika gärna göra det själv.


/M
Den plasten borde inte vara svår att demontera.
Där under sitter väl bl.a. S/S-batteriet...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1306780
Jag hade den plastskivan demonterad på min förra bil (V60 2012), när jag skulle komma till s/s batteriet. Tar 5 -10 minuter. Dessvärre kommer jag inte ihåg om och hur det ser ut där under. Har nog inte ens några bilder, men ska kolla för säkerhets skull. Jag hjälper dig gärna! Men hur som, det måste vara ett garanti arbete. Inte ska något vara så konstruerat att några löv, stenar eller något annat ramlat ner. Det sitter däremot balansvikter på fläktvingarna och kanske någon av dom lossnat?
Garaget kan öppnas om du vill titta ner i bilen. :-D
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1306827
Tack det uppskattas men det är nog bättre att låta klåparna kolla på det under garanti istället för att själv bry sig.
Passar på att ta alla felen samtidigt då så kan dom ha den några dagar eller iallafall ska dom få lov att uppdatera sensus då skärmen slocknar och ibland inte alls startar samt att blåtandsuppkopplingen hackar.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1306838
Ja, jag vill inte göra klåparna arbetslösa. :-D
Användarvisningsbild
av Cotag
#1306840
EbbevonVolvo skrev: lör 23 mar 2019, 11:16 Jag hade den plastskivan demonterad på min förra bil (V60 2012), när jag skulle komma till s/s batteriet. Tar 5 -10 minuter. Dessvärre kommer jag inte ihåg om och hur det ser ut där under. Har nog inte ens några bilder, men ska kolla för säkerhets skull. Jag hjälper dig gärna! Men hur som, det måste vara ett garanti arbete. Inte ska något vara så konstruerat att några löv, stenar eller något annat ramlat ner. Det sitter däremot balansvikter på fläktvingarna och kanske någon av dom lossnat?
Garaget kan öppnas om du vill titta ner i bilen. :-D
Men..
ebbe.JPG
ebbe.JPG (38.52 KiB) Visad 514 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1306841
Ooooooops :sick:
2019 nu va? :angelo:
av pularn
#1306989
Jag hade ett missljud från fläktsystemet på min V60 Twin engine. Det var intermittent, påverkades inte av vilken fart man satte fläkten på.

På verkstaden kom de fram till att det ev. kom från ACn, och det fanns av annat skäl en serviceorder från Volvo om att den skulle bytas ut. Felet försvann efter bytet. Nu har de kommit på att även den som sattes in har något problem, så jag har just fått den bytt en andra gång.

Nu är iofs ACn på twin enginebilarna speciell, den går på 400V.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]