Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#1306292
I går trodde jag motoren plötsligt skulle stanna mitt på E4. Men det gick att köra ca 70 och efter ett tag dök ett meddelande upp om begränsad motorprestanda. Kändes som att turbon la av då det inte fanns möjlighet att accelerera snabbt längre. Är det bara pka in och be verkstaden läsa av felkoderna?
Kan man köra ett tag med detta meddelandet eller är det akut verkstadsbesök som gäller?
Användarvisningsbild
av RWD
#1306355
Vilken motor har du?
Fick liknande symptom för nåt år sedan, var en läcka/spricka på slangen till insuget till turbon.
Kan ju vara värt att kolla. Kom upp gul motorlampa också. Var någon slangklämma där som skulle bytas också.
yuphin skrev: tor 21 mar 2019, 07:12 I går trodde jag motoren plötsligt skulle stanna mitt på E4. Men det gick att köra ca 70 och efter ett tag dök ett meddelande upp om begränsad motorprestanda. Kändes som att turbon la av då det inte fanns möjlighet att accelerera snabbt längre. Är det bara pka in och be verkstaden läsa av felkoderna?
Kan man köra ett tag med detta meddelandet eller är det akut verkstadsbesök som gäller?
av Malmstroem
#1306357
Problemet med ovanstående felmeddelande är att det kan vara alltifrån triviala problem till något rätt alvarligt.

Jag hade valt att i närtid kontrollera vad som är fel.
av yuphin
#1306388
Har en T4 motor
RWD skrev:Vilken motor har du?
Fick liknande symptom för nåt år sedan, var en läcka/spricka på slangen till insuget till turbon.
Kan ju vara värt att kolla. Kom upp gul motorlampa också. Var någon slangklämma där som skulle bytas också.
yuphin skrev: tor 21 mar 2019, 07:12 I går trodde jag motoren plötsligt skulle stanna mitt på E4. Men det gick att köra ca 70 och efter ett tag dök ett meddelande upp om begränsad motorprestanda. Kändes som att turbon la av då det inte fanns möjlighet att accelerera snabbt längre. Är det bara pka in och be verkstaden läsa av felkoderna?
Kan man köra ett tag med detta meddelandet eller är det akut verkstadsbesök som gäller?
av megadeath
#1306914
Min xc60 -09 (-10?)(motorD3 175Hk) blir ibland orkeslös, varvar fint då jag trycker ner kopplingen/ingen växel i, efter jag startat igen har jag full kraft igen. inga varningslampor lyser.
vet i fan vad som är problemet.
av yuphin
#1307362
Så nu har Bilia kollat och det var en givare som behöver bytas, åtminstone var de ganska säkra på att det var felet.
Som tur är har jag fortfarande försäkring på motoren så blir bara en självrisk.
av frippe64
#1307431
yuphin skrev: tis 26 mar 2019, 09:45 Så nu har Bilia kollat och det var en givare som behöver bytas, åtminstone var de ganska säkra på att det var felet.
Som tur är har jag fortfarande försäkring på motoren så blir bara en självrisk.
Återkom gärna med exakt vilken givare det rör sig om, borde framgå av fakturan.
Kan vara till nytta för framtida läsare av tråden.

Av mina däck kvarstod runt 5-6 mm, men å[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]