Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 60volvo
#1305840
Godkväll,

Kan man göra detta på min xc60 2012? Tanken är alltså att från kupéuttaget plugga i min ctek laddare i bagaget 12v uttag. Som då laddar batteriet då motorvärmaren går..
#1305868
Ahh jag missuppfattade, du vill alltså ladda genom 12 uttaget, beroende på hur uttaget är kopplat så går det, men jag skulle nog inte chansa, har du otur skickar du in spänning på fel ställe
#1305873
Varför inte sätta en snabbkontakt till CTEK-laddaren på pluspol och jord och ansluta där istället? Kablarna till 12V-uttaget är ju som sytrådar.
av agh39
#1305875
Kablarna klarar 5A, jag brukar ladda så ibland.

"Så här skrev Camel tidigare:
Cigg-uttaget i 940 är inkopplat enligt följande:

1. Huvudström via 2 st ca 4 mm2 ledare från batteriet till plusplinten innanför panelen ca 2 m
2. Från plusplinten med 2 st 4 mm2 till tändingslåset ca 1,5 m
3. Från tändningslåset till säkringsboxen, säkring nr 14 ca 0,7 m 4 mm2
4. Från säkring nr 14 till cigguttaget, ca 0,3 m ca 1,0 mm2
5. Från cigguttaget jord via knapp för elbakrutan, ca 0,4 m ca 1,0 mm2
6. Från knappen elbakruta jord till jordskena i säkringsbox ca 0,5 m ca 1,0 mm2
7. Från jordskena i säkringsbox till jordplint A-stolpe ca 1,5 m 4 mm2
8. Återledning via kaross till batteriet

Totalt 16 st kopplingspunkter. 0,002 Ohm per punkt ger totalt 0,032 Ohm
Resistans genom 15A säkring enl. tabell nedan är 0,0048 Ohm
Total resistanslängd i alla 4 mm2 = ca 4 m medför totalt 0,017 Ohm vid 20 grC
Total resistanslängd i alla 1,0 mm2 = 1,2 m medför totalt 0,020 Ohm vid 20 grC
Återledning till batteri uppskattas till totalt 0,004 Ohm vid 20 grC
Total kretsresistans till cigguttaget blir då ca 0,0778 Ohm vid 20 grC
Detta kan utan vidare avrundas till totalt ca 0,1 Ohm pga åldrande.

En 15 A säkring löser ut enligt följande:

15 A = löser inte
18 A = löser inom 1000s
20 A = löser inom 100 s
28 A = löser inom 1s

Vi antar största långvarigt möjlig belastning är 17 A utan att säkringen löser på flera timmar. Med 0,1 Ohm kretsresistans blir spänningsfallet mellan batteriet och uttaget då 1,7 Volt.

Frågan är då kan ledningarna bli för varma?

Ett riktvärde är att en 1,0 mm2 ledning avger en effekt av max ca 2-4 W/m vid 50 grC temperaturförhöjning. Om man från början har ca 20 grC blir då ledartemperaturen 70 grC, då kan man rulla på isoleringen men den har inte smält. Om ledningen är fri gäller 4 W/m och om den går buntad i en kabelstamm så gäller det lägre värdet, ca 2 W/m eller ännu lägre beroende på de andra ledarnas effektavgivning.

Total resistanslängd i alla 1,0 mm2 = 1,2 m medför totalt 0,020 Ohm vid 20 grC. Vid 70 grC har resistansen ökat 1,24 ggr till 0,025 Ohm. Det blir en total effekt på 7,2 W fördelat på 1,2 m blir det hela 6 W/m. En varm sommardag med 17 A belastning lång tid så finns det en klar risk för överhettning! Men på säkring 14 ligger andra laster anslutna så man kan i praktiken inte dra riktigt 15 A ur uttaget om de andra lasterna också drar ström samtidigt. Om man antar 3 W/m effektavgivning så blir största kontinuerliga ström ca 12 A om ledarens temperatur blir 70 grC. Jag skulle därför säga att max 10A ska tas ut från cigguttaget längre stunder. Kortvarigt < 15 min kan man ta ut lite mer. Men vid 10 A ström erhålls ett spänningsfall på minst 1 Volt."
#1306006
Tack för utförliga svar. Ctek drar följande:

Program för normalstora batterier 14.4V/5A
Använd till WET-batterier,
Ca/Ca-, MF-, GEL- och många
AGM-batterier.
-20°C–+50°C
(-4ºF–122ºF)

Vilket inte bör innebära något problem eller risk att ladda via bagaget 12v uttag några timmar i veckan.. De jag egentligen var orolig för är om man kan bränna någon annan komponent?
#1306129
En lite sen fråga i tråden. Har du bränsledriven motorvärmare eller elektrisk motorvärmare?
Har du bränsledriven, så kan du naturligtvis ladda medan värmaren jobbar, men jag tycker det verkar mer effektivt att ladda medan den inte jobbar. Alltså "resten" av tiden då bilen står still. Motorvärmaren kanske bara går en ½-timma, medan batteriet är tillgängligt för laddning 23:30 timmar på dygnet förutom den tid du kör omkring med bilen.
Har du en elektrisk motorvärmare så finns det flera möjligheter. Anslut bilen så fort du parkerar den (på din egen P-plats?) Sedan finns det tidur med omkopplare som kan styra spänningen till antingen batteriladdaren eller motorvärmaren, eller kanske t.o.m. båda? Och timern är ju programmerbar så att du kan enbart köra batteriladdning på sommaren t.ex. (Fulladdade batterier lever längre!) Det här kan du göra billigare om du vill utesluta timern. (En timer lär nog kosta en tusenlapp eller två?) Montera ett intag till på bilen som går direkt och separat till en fast ansluten batteriladdare. Då jobbar laddaren oberoende av om du har motorvärmare ansluten eller inte.
Är det din parkerings/garageplats utseende som gör att du vill ansluta batteriladdningen i bakändan på bilen?
#1306174
Jo. Men de är ju så smidigt att veta att den laddar bilbatteriet då man pluggar i motorvärmaren. Ca. 1h /dag under vinterhalvåret. Jag har både el och dieselvärmare.

1h per dag räcker nog väldigt långt om batteriet är i ok skick.

Men jag skulle fortfarande vilja veta om någon annan laddar på detta vis i sin Volvo?
#1306189
Varför ska du ansluta till 12v uttaget i bagaget? Måste väl vara bättre att ansluta laddaren vid batteriet och jord? Vill du ha CTEK ansluten till uttaget i kupén så dra ut en kabel ifrån kupén till batteriet genom en av genomföringarna via torpeden och anlsut till batteriet, så skulle jag iaf gjort. Sedan kanske laddning mer än 1timma är att rekommendera, är osäker på hur länge laddaren befinner sig i varje analy och laddsteg. Jag låter min laddare sitta i över natten 1-2ggr i veckan men då kör jag dieselvärmaren varje dag.

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]