Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hildrutt
#1300917
Hej,

Jag kör en V60 -11 drive och jag misstänker att urtrampningslagret är slitet.
När jag kopplar vid tomgång/stillastående blir det ett skrapande ljud och även när jag kör iväg på ettans växel. Inget missljud under färd.

Bilen har idag rullat 120000km och har tidigare rullat som tjänstebil i Sthlm.

Min fråga är, bör man byta urtrampningslagret? Kan det gå sönder helt? Kan större problem dyka upp om man avvaktar?

Tack på förhand!
av III
#1300920
Antar att du har PSA-dieseln i den? De har rött klen koppling och många har drabbats av kopplingsproblem så inte omöjligt du har behov av byte. Men så fall ska du nog byta alla ingående komponenter.
av Hildrutt
#1300922
III skrev: lör 23 feb 2019, 13:23 Antar att du har PSA-dieseln i den? De har rött klen koppling och många har drabbats av kopplingsproblem så inte omöjligt du har behov av byte. Men så fall ska du nog byta alla ingående komponenter.
Tack för info, men har du svar på frågan. Bör urtrampningslager bytas eller är det bara att köra vidare?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1300923
Jag hade tagit tag i det direkt, kollat runt vilka som är billigast och fortfarande gör ett bra jobb.
Annars kommer den ge upp en regnig natt långt från folk och mat, och med den dyraste verkstaden närmast.

Svärföräldrarnas förra v50 t5 awd lät lite i lagret, och den dog på långresa utanför mekonomen i sundsvall, där den sedan våldtogs av nån mek där, för övrigt den sämsta insatsen av en ”mekaniker” jag nånsin sett. Asdyrt, och på vägen därifrån så slutade den fungera igen pga dåligt luftat system. Väl hemma konstaterades att styrväxeln var lös, saknades allt av skruvar och gummin uppe i motorrummet, plasterna låg bara löst, och även batteriet var löst och utan dragna poler.
Så, är det ett tips jag kan ge, välj verkstad själv, låt det inte gå tills det stannar.
av Hildrutt
#1302209
TommyP86 skrev:Jag hade tagit tag i det direkt, kollat runt vilka som är billigast och fortfarande gör ett bra jobb.
Annars kommer den ge upp en regnig natt långt från folk och mat, och med den dyraste verkstaden närmast.

Svärföräldrarnas förra v50 t5 awd lät lite i lagret, och den dog på långresa utanför mekonomen i sundsvall, där den sedan våldtogs av nån mek där, för övrigt den sämsta insatsen av en ”mekaniker” jag nånsin sett. Asdyrt, och på vägen därifrån så slutade den fungera igen pga dåligt luftat system. Väl hemma konstaterades att styrväxeln var lös, saknades allt av skruvar och gummin uppe i motorrummet, plasterna låg bara löst, och även batteriet var löst och utan dragna poler.
Så, är det ett tips jag kan ge, välj verkstad själv, låt det inte gå tills det stannar.
Tack för din input! Jag pratade med en PST på Bilia som rekommenderade komplett kopplingsbyte för att om man inte ordnar detta kan man ha otur och tillslut inte går att få i växlarna.
Så bilen är nu inbokad :)
av Hildrutt
#1304078
Uppdatering*

Har bokat tid hos PST för komplett kopplingsbyte, bilen lämnas in nästa vecka.
Dock dyker det upp felmeddelande "försämrad motorprestanda". Kan detta höra ihop med problemet med kopplingen?
av Gnc
#1446555
Tja
Hur gick det för dig?
Jag har nämligen samma problem på min v60 2012 d2 och den tjuter just vid start i 1:an växel men den har även börjat rycka extremt mellan 1500-2000rpm vid gas pådrag.
#Hildrutt

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]