Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1307914
Här finns en budgetlösning, kollaps ett 12v batteri eller så med två kablar, drar motorn åt får du byta plats på kablarna. Inget hokus pokus, de behöver bara lite ström



Vad jag vet behöver bakbromsen bara dras tillbaka en gång sedan anpassar den sig

"Ryssen" kör det manuellt


Återkom gärna om det löser sig ;-)
#1307968
Jimmy Svensson skrev: tor 28 mar 2019, 17:17 Räcker med ett Nytt 9 volts batteri att backa motorn Bild
Som man bara kopplar in på elmotorn när man har tagit bort kontakten?
Låter onekligen många gånger smidigare än de andra alternativen som görs...
#1307979
fjohan82 skrev: tor 28 mar 2019, 19:32
Jimmy Svensson skrev: tor 28 mar 2019, 17:17 Räcker med ett Nytt 9 volts batteri att backa motorn Bild
Som man bara kopplar in på elmotorn när man har tagit bort kontakten?
Låter onekligen många gånger smidigare än de andra alternativen som görs...
Ja precis, men varför inte 12V?
Backa motorn sen pressa tillbaka kolven så är det klart.
Jag gör så själv så får vi se. Är ledig V.16 då byter jag mina skivor bak och passar på att byta till ventilerade skivor.
#1307987
Perra83 skrev: tor 28 mar 2019, 20:22
fjohan82 skrev: tor 28 mar 2019, 19:32
Jimmy Svensson skrev: tor 28 mar 2019, 17:17 Räcker med ett Nytt 9 volts batteri att backa motorn Bild
Som man bara kopplar in på elmotorn när man har tagit bort kontakten?
Låter onekligen många gånger smidigare än de andra alternativen som görs...
Ja precis, men varför inte 12V?
Backa motorn sen pressa tillbaka kolven så är det klart.
Jag gör så själv så får vi se. Är ledig V.16 då byter jag mina skivor bak och passar på att byta till ventilerade skivor.
Det räcker inte med att backa motorn fullt när man bara byter klossarna?
Vore ju bäst, men det är kanske inte så enkelt... 8-)
#1308018
Solomon skrev:En fråga ska man koppla + till + och - till -? på batteriet finns minus och plus men finns det på elmotor kontakten? Jag vet inte hur man kopplar. Även när man klar den ena sidan vad ska man göra på andra sidan. ska man börja direkt och göra samma sak som andra sidan?
Alltså elmotorn har två stift du kan ge den ström på. Ena kopplingen lossar och byter du håll bromsar den.

Enklast vore väl att man lossar hjulet och sedan delar kontakten på motorn och lossar p-bromsen varpå man går vidare till klossar, pressar tillbaka oket och eventuell skiva. Kanske ska man öppna locket på bromsvätskebehållaren med?

@Perra83 Behöver man byta ok med om man byter till ventilerade skivor bak, har ventilerade fram men solida bak...
#1308027
Micce1980 skrev:
Solomon skrev:En fråga ska man koppla + till + och - till -? på batteriet finns minus och plus men finns det på elmotor kontakten? Jag vet inte hur man kopplar. Även när man klar den ena sidan vad ska man göra på andra sidan. ska man börja direkt och göra samma sak som andra sidan?
Alltså elmotorn har två stift du kan ge den ström på. Ena kopplingen lossar och byter du håll bromsar den.

Enklast vore väl att man lossar hjulet och sedan delar kontakten på motorn och lossar p-bromsen varpå man går vidare till klossar, pressar tillbaka oket och eventuell skiva. Kanske ska man öppna locket på bromsvätskebehållaren med?

@Perra83 Behöver man byta ok med om man byter till ventilerade skivor bak, har ventilerade fram men solida bak...
Tack o bra svar
#1308066
Såg detta precis men det är enda stället jag läst om denna procedur, vilken är att föredra. Tror 9v batteri är det bästa

1. Lossa oket och ta bort de gamla beläggen.
2. Spänn upp ett bromskolvsverktyg i oket, i mitt fall Biltema 191424 för 279kr.
3. Dra åt handbromsen och släpp den omedelbart igen. Elmotorn backar då kolven ca 2mm.
4. Spänn upp bromskolvsverktyget igen, och upprepa proceduren tills de nya beläggen får plats. SE TILL SÅ ATT BROMSKOLVSVERKTYGET SITTER PÅ PLATS NÄR HANDBROMSEN DRAS ÅT, ANNARS BLIR DET PROBLEM.
5. Montera nya belägg, ev ny bromsskiva och ok på vanligt vis.

PS: Här är en länk till volvos manual vid bromsklossar https://www.gunneby.se/xc60/bromsbyte.pdf
#1308635
Jag tänkte ge mig på att byta belägg fram och bak i samband med byte till sommardäck. Funderar på bytet bak vid användande av ett batteri för att köra parkeringsbromsmotorn till serviceläge och i vilken ordning detta ska ske? Alltså ska man backa motorn först av allt eller kan man först montera bort oken och ta bort de gamla beläggen och i det läget backa motorn. När i arbetsordningen ska motorn återställas till normalläget? Och slutligen en fundering om det är så att motorn stannar själv vid ändlägena eller är det självklart när den når dessa så man kopplar bort strömmen när man hör att motorn bottnar?

PS! Länken i inlägget funkar inte.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]