ErikNilsson skrev:>Jag har råkat ut för snarlikt problem med min V60 d3 '11 efter bromsbyte.
Roligt att höra att man inte är ensam...
Jag pratade med en som kan bilar och bromsar... Normalt sett släpper broms-systemet mindre på bakhjulen eftersom de är de ska som bromsas först, för att motverka att bilen "niger" ner fram vid mindre inbromsning.
Det skulle vara intressant att få lite info av någon om hur styrlogiken för släpp av p-bromsen är designad det hade nog gjort att man kunde förstå lösningen på problemet bättre.
Om styrningen går på tid, triggas/sätts på/av tryckförändring, ampere-förändring i motorn eller något annat. Och om logiken antar att den ska släppa p-bromsen lika mycket på båda sidor, eller om den känner av den sida som "släpper" trycket sist , styr hur mycket de båda ska släppas?
Möjligtvis att man ser sån info i Dice/vida?
I mitt fall går inte p-bromsen tillbaka/släpper lika långt med e-p-bromsen, som när jag med batteri fick den att lossa bromsen.
Efter full batteri tillbaka-skruvning snurrar hjul med däck på 4 , mot 2 efter att man släppt den med bilens logik.
En intressant idé jag kom på (som inte testat än) är om man _INNAN_ man någonsin p-bromsat, alltså direkt efter man lösgjort p-bromsen motorn med batteri och släpper den lös, att man "pumpar" upp fotbromsen tills den blir stum (alltså den ligger ann ) _DÄREFTER_ trycker man knappen för att p-bromsa (kanske t.om. medans man håller ner fotbromsen samtidigt....trycker man så p-bromsen ska läggas ann. Tanken jag har är att p-bromsens logik/styrkrets "nollställs" på detta sätt. För hur kan den nu lura ut hur mycket den ska snurra tillbaka , om cylindern redan är expanderad, bromsad?
Logiskt sett kan jag inte tänka mig något annat än styrsystem, broms-cylindrarna på båda sidor bak kan inte gå sönder samtidigt.
(jag funderar dock lite i banorna att cylinders väggar på något sätt blivit uttänjbara, elastiska över tiden , så att det är de som expanderar och kontraherar, snarare än anlägger bromsbeslagen som rör på sig trögare än cylinderns väggar?
Erik, som du säger, jag bara funderar, det kan ju hända att den tryckförändring som var okay för att släppa p-bromsen när cylindern och bromsrör var nya, inte "räcker" längre utan man för typ öka trycket med t.ex. ett procent-tal per år, eftersom dess väggar är mer "elastiska" ?)
Jag kommer troligtvis inte byta något i bromssystemet förrän bilprovningen säger att det är något som är fel. Och ifall det inte visar sig att det drar mer bränsle. Men jag gissar luftmotståndet på en bil påverkar bränsleförbrukningen mycket mer än lite friktion. Inga varningslampor lyser. Och både färd och parkeringsbroms funkar. För vilken normal person känner av bromsskivornas temperatur ?
Mvh