Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316276
F.k: Jag lyckades få tillgång till Vida /Dice också. Lade EPB i service läge och sen ur. Ingen felkod på EPB i Vida/Dice efter detta. (Man hörde att cylindermotorerna jobbade som förväntat). Gjorde ingen skillnad mot att köra bromsmotorn med 12volt. Fortfarande snurrar hjulen lika bra /dåligt och är fortfarande like varma bromsar bak. Man ser att fälgen bak har mer bromsbeläggsdamm än frambromsarna efter någon vecka.
(Vida/Dice var ett intressant verktyg, och är nog bra att ha för den seriöse volvo ägaren som gör större reparationer själv. )

Enl. däckverkstan som kollade lite på det visuellt på bakbromsen och snurrade bakhjulen ska det inte vara något som besiktningen kommer klaga på . Det måste vara betydligt mer trögt att snurra runt bakhjulen för att de ska begära ombesiktning för påliggande broms.

Ska kolla drivmedels-förbrukningen lite mer ordentligt, speciellt på landsväg, innan jag spenderar mer tid på att byta något.

Mvh
Per
#1316278
Om man inte har kolv-verktyget från biltema är ett alternativ att och dra tillbaka kolven att använda ett batteri och koppla batteriet direkt på kolvmotorn. Kanske i kombination med en tving, men skada inte gummi-damasken.
Ett annat alternativ är väl som verkstäderna, att använda vida/dice.
I mitt eget fall var detta inte problemet, eftersom bromsklossarna fick plats ,med 1 mm marginal, efter kolven var tillbaka-dragen. Men det löste inte problemet med de varma EPB bomsarna.

Om du har en fungerande URL länk vore det intresssant att läsa mer om detta?
Micce1980 skrev: fre 29 mar 2019, 08:38 Såg detta precis men det är enda stället jag läst om denna procedur, vilken är att föredra. Tror 9v batteri är det bästa

1. Lossa oket och ta bort de gamla beläggen.
2. Spänn upp ett bromskolvsverktyg i oket, i mitt fall Biltema 191424 för 279kr.
3. Dra åt handbromsen och släpp den omedelbart igen. Elmotorn backar då kolven ca 2mm.
4. Spänn upp bromskolvsverktyget igen, och upprepa proceduren tills de nya beläggen får plats. SE TILL SÅ ATT BROMSKOLVSVERKTYGET SITTER PÅ PLATS NÄR HANDBROMSEN DRAS ÅT, ANNARS BLIR DET PROBLEM.
5. Montera nya belägg, ev ny bromsskiva och ok på vanligt vis.

PS: Här är en länk till volvos manual vid bromsklossar https://www.gunneby.se/xc60/bromsbyte.pdf
#1317446
PerSvenson skrev: mån 20 maj 2019, 00:35 Ser nu att det faktiskt går att ladda ner pdf'en, men inte så lätt. Det funkar om man laddar ner den och sparar filen på hårddisken , och sen öppnar den . Det går dock inte att öppna pdf'en direkt från länken ovan.
Svårt att ladda ner i datorn prova ladda ner till mobiltelefon sen överföra till datorn det är enkelt.
#1322855
Vid jämförelse av belägg så såg jag att man från något chassi.nr har olika belägg bak. Skillnaden är -minst- att tjockleken är ändrad 1 mm. Det är inte detta som ställer till det för en del här på forumet? För tjocka belägg som nästan passar och sen går varma tänker jag då.
3.JPG
3.JPG (56.7 KiB) Visad 689 gånger
#1338499
Bytte båda oken bak inkl. broms-motor-växellåda delen för ett par veckor sen. Jag tycker mig skönja viss förbättring. På den sida som det blev extra varmt vid körning såg jag efter noggrann kontroll bromscylindern hade en skadad gummi-damask. Dessutom verkade det som en av bromsmotorväxelådskåpan i plast var lite sprucken. Detta tillsammans med -30 /runt +100 grader från ibland anliggande broms, snö och salt gjorde nog sitt. Det blir inte alls lika varmt längre efter bytet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]