Om man inte har kolv-verktyget från biltema är ett alternativ att och dra tillbaka kolven att använda ett batteri och koppla batteriet direkt på kolvmotorn. Kanske i kombination med en tving, men skada inte gummi-damasken.
Ett annat alternativ är väl som verkstäderna, att använda vida/dice.
I mitt eget fall var detta inte problemet, eftersom bromsklossarna fick plats ,med 1 mm marginal, efter kolven var tillbaka-dragen. Men det löste inte problemet med de varma EPB bomsarna.
Om du har en fungerande URL länk vore det intresssant att läsa mer om detta?
Micce1980 skrev: ↑fre 29 mar 2019, 08:38
Såg detta precis men det är enda stället jag läst om denna procedur, vilken är att föredra. Tror 9v batteri är det bästa
1. Lossa oket och ta bort de gamla beläggen.
2. Spänn upp ett bromskolvsverktyg i oket, i mitt fall Biltema 191424 för 279kr.
3. Dra åt handbromsen och släpp den omedelbart igen. Elmotorn backar då kolven ca 2mm.
4. Spänn upp bromskolvsverktyget igen, och upprepa proceduren tills de nya beläggen får plats. SE TILL SÅ ATT BROMSKOLVSVERKTYGET SITTER PÅ PLATS NÄR HANDBROMSEN DRAS ÅT, ANNARS BLIR DET PROBLEM.
5. Montera nya belägg, ev ny bromsskiva och ok på vanligt vis.
PS: Här är en länk till volvos manual vid bromsklossar https://www.gunneby.se/xc60/bromsbyte.pdf