Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300489
Som redan nämnt i första svaret du fick i tråden titta först så beläggen går fritt mot dom rostfria plåtbyglarna, ska va rengjort även bakom plåtarna. Beläggen kan ibland vara rejält målade på "styrtapparna", om så är fallet ta bort färgen. Kolla också så att styrpinnarna oket löper på går lätt.
Här är en länk hur du rimligt enkelt backar motorerna med en batteriladdare: www.youtube.com/watch?v=Z0ZaTkjXK9I
Länk till en video med helt bromsbyte: www.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo
Länk till en Icarsoft-grunka som troligen gör jobbet, har ingen sån själv så andra får bedöma om den är duglig: www.prylteknik.se/icarsoft-vol-v2.0-vol ... d2-scanner
#1302346
@Cotag
Kollade högra sidan bak idag. (kollar vänster bak imorgon) . Drog tillbaka bromscylinder-kolven med batteri. (Cylindern påverkar helt klart bromsbeläggen angöring , för jag kan om jag inverterar strömmen expandera cylindern så den ligger ann skivan så man inte kan snurra på den. ) Efter batteriet skruvat ihop cylindern så mycket den kunde innan den stoppade; Tog isär bromsmotor och skruvade torx-skruv på bromscylindern och tryckte tillbaka kolven med tving, se bild hur långt jag får tillbaka kolven. Notera damasken, så såg den ut när jag skruvade av allt , den verkar ha vridit sig? varför? är det farligt?

I vart fall, rengjorde under plåt-blecken sitter på bromsoket.
Ena sidan,insidan verkade kärva lite pga svart-rost-ansamling under blecket.
Trodde jag hade tagit bort det värsta första gången med stålborse (när jag bytte bromsskivorna) , men innersta bromsbelägg kändes lite kärvande nu .
Filade också bort lite färg på kortändarna av bromsbeläggens järnhållare som sitter i blecken.
Smörjde bleck igen med ATE bromsfett på blecken. Efter det verkade bromsbeläggen ha enklare att röra på sig, speciellt det inre. Det yttre sitter lite lösare än det inre.
Det kanske var det som kärvade när broms-beläggen låg ann bromsskivan tidigare?

Efter detts så snurrade bromsskivorna enkelt efter det utan att brombeläggen låg på )man hör dock om man snurrar för hand lite ljud, det är inte helt ljudlöst. Jag har inte testat riktigt hur varm det blir nu eftersom jag bara kört stadstrafik , med mycket inbromsningar. Efter det och då var frambromsarna lika varma som bakbromsarna. Bifogar lite bilder. Notera att det verkar som damasken runt broms verkar ha vridit sig , varför vet jag ej. Efter jag tryckt tillbaka cylindern så var det ca: 1-2 mm rörelseglapp. Testade bromsmotorn från batteri=OK.
@Cotag ;
Frågor :
1. Ser damasken ut att behöva bytas?
2. Ska det vara helt ljudlöst när man snurrar broms- skivan? Jag menar det är ju egentligen ingenting som "fjädrar bort" beläggen från bromsskivan, även om man inte bromsar verkar de ju inte bromsbeläggen ligga mer än någon hundradels mm från skivan?
IMG_20190301_120320.jpg
IMG_20190301_120320.jpg (692.47 KiB) Visad 959 gånger
IMG_20190301_120226.jpg
IMG_20190301_120226.jpg (516.92 KiB) Visad 958 gånger
IMG_20190301_120218.jpg
IMG_20190301_120218.jpg (515.59 KiB) Visad 959 gånger
#1302371
Jag är inte med på varför du behöver skruva kolven manuellt efter att du backat handbromsmotorn med batteri, det ska ju inte behövas, det innebär att något går för tungt.
1. Ja damasken ser onekligen sladdrig ut, frågan är varför den har blivit så, kanske från varmgången?
Är det bromsvätska bakom damasken så är kolvtätningen kass, kolla genom att lyfta försiktigt på den med en skruvmejsel.
2. Ljudlöst blir det väl sällan, men det ska ju gå runt utan nämnvärd friktion. Prova lägg till/lossa både färdbroms/handbroms med hjulet av, när du lossat ska du kunna sätta fart på navet förhand så att det snurrar några varv utan problem.
Mjo, kolvtätningen har just bl.a. den funktionen att dra tillbaka kolven och därmed frigöra beläggen, se bild.
tätning.JPG
tätning.JPG (19.77 KiB) Visad 939 gånger
#1302442
@rd350 (såg youtube på hur den ser ut p-broms motorn ser ut inuti) Jag håller med vatten och is är inte bra, men i mitt fall är det mycket tveksamt att det skulle vara problemet, eftersom jag kan både låsa och öppna p-bromsen "tjuvkopplat" med ett 12v batteri. Jag mätte inte ampere strömmen som behövdes (och om den var konstant t.ex. om motorn gick trögt vid någon position) gick för att driva bromcylindern, men jag tror mer på att det är något som gör (inuti cylindern) att den inte kan gå tillbaka helt.
#1302446
@Cotag,
Intressant och förklarande bild! :-)
Jag kunde inte skruva tillbaka kolven/cylindern mycket med torx efter att först skruvat med batteriet (2-3 sekunder?), kanske bara två varv.
Ska bli intressant att se hur cylinder-damasken ser ut på andra sidan idag. Den var inte alls så "snurrad" utan hade cirkulära veck fint, när skivorna byttes bak för någon månad sen. Hur kan den snurra runt förresten, cylindern är väl designad att trycks rakt ut bara ? (För den med noggrant öga kan man notera att den har snurrat åt samma håll som torxskruven (medsols) gör när man släpper p-bromsen.)

Det hade ju varit intressant att se om cylindern på andra sidan (vänstra hjulet) kan snurras tillbaka helt med batteriet men inte den ena(högra ), då är det ju helt klart dags att byta cylinder (och tyvärr bromsok) , efter en sista koll igen om jag kan skruva damasken tillbaka i rätt läge) ?

Tyvärr får jag nog lämna in den högra sidan idag inte snurrar fritt, dvs. om cylindern inte går tillbaka mer, för jag har ingen erfarenhet att lufta bromsrör, och byta bromsolja på bil. Man måste väl ha specialutrustning för det ? Dessutom en märkes-verkstad kollar väl att bromsen tar likvärdigt efter dom gör ett sånt reparation, jag kan ju inte göra det heller?
Mvh
#1302549
@Cotag, Jag skruvade av andra sidan idag och undersökte. Cylindrarna båda sidorna bak kan gå tillbaka lika mycket. Efter man satt tillbaka cylindern , och inte än p-bromsat något alls snurrar hjulet 4 varv, om man snurrar det med handen. Efter man p-bromsat, släppt p-bromsen, p-bromsat, släppt p-bromsen, snurrar det 2,5 varv. Både vänster och höger snurrar lika bra. Framhjulen snurrar som kontrast 4 varv om man skjutsar på det med samma kraft som på ett bakhjul. Det var väldigt liten distans på vänstra sidan typ 1 mm. Kollade bleck osv, samma som jag gjorde på högra sidan.

Att det skulle bli fel på både höger och vänster cylinder bak, samtidigt är inte troligt. Det kanske inte är något fel på bakbromsarna? Kanske är det designat så? Man kan ju betänka cylinder/kolven väldigt sällan behöver gå tillbaka/krympas så mycket som när både broms-disken och bromsbeläggen är helt nya? Det kanske tar lite tid för dom att köras in och första månaderna kan de bli lite varma?
På andra sidan , den vänstra, efter batteri-tillbaka-skruvande, gick det inte skruva någonting mer tillbaka med torx. Jag testade även att trycka ihop med tving , torx , tving , torx (utan att använda våld) . Men kolven är nog så långt in som den är designad.

Jag kollade om det fanns någon olja under damasken men jag kunde inte se någon. (Jag har dock lite svårt att förstå hur en gummi-damask ska kunna dra en kolv tillbaka, om det inte är vacuum på ena sidan, och lufttryck på andra, eller nån slags kapillär-kraft? )
Jag skulle aldrig märkt något att de var varma om jag inte i fjällen efter en 15 minuters konstant nedförsbacke (11 km ) i fjällen, märkte att det luktade bränt om bromsen. Men det är ju väldigt sällan man kör i en nedförsbacke konstant under 15 minuter.
Testade värme utvecklingen på motorväg. På plant underlag blir de normalt bara så varma att man knappt bränner sig, men frambromsarna höll sig då iofs kalla.
Man känner dock att de blir varma ifall man bromsar mycket, typ som i stadskörning, vilket ju är bra, för då vet man att de arbetar.
Bifogar lite bilder från andra sidan. (Cykelskivbromsar skulle man dock inte vilja ha någon friktion på alls obromsade. Det blir ju blivit jobbig att trampa.)
Tror du detta blir något som de kommer klaga på i besiktningen? Knappast ponerar jag.
IMG_20190302_200625.jpg
IMG_20190302_200625.jpg (369.69 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_195012.jpg
IMG_20190302_195012.jpg (603.77 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_194214.jpg
IMG_20190302_194214.jpg (498.58 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_194038.jpg
IMG_20190302_194038.jpg (451.15 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_191741.jpg
IMG_20190302_191741.jpg (884.36 KiB) Visad 875 gånger
Ps. (Cykelskivbromsar skulle man dock inte vilja ha någon friktion på alls obromsade. Det blir ju blivit jobbig att trampa.) Ds.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]