@Cotag, Jag skruvade av andra sidan idag och undersökte. Cylindrarna båda sidorna bak kan gå tillbaka lika mycket. Efter man satt tillbaka cylindern , och inte än p-bromsat något alls snurrar hjulet 4 varv, om man snurrar det med handen. Efter man p-bromsat, släppt p-bromsen, p-bromsat, släppt p-bromsen, snurrar det 2,5 varv. Både vänster och höger snurrar lika bra. Framhjulen snurrar som kontrast 4 varv om man skjutsar på det med samma kraft som på ett bakhjul. Det var väldigt liten distans på vänstra sidan typ 1 mm. Kollade bleck osv, samma som jag gjorde på högra sidan.
Att det skulle bli fel på både höger och vänster cylinder bak, samtidigt är inte troligt. Det kanske inte är något fel på bakbromsarna? Kanske är det designat så? Man kan ju betänka cylinder/kolven väldigt sällan behöver gå tillbaka/krympas så mycket som när både broms-disken och bromsbeläggen är helt nya? Det kanske tar lite tid för dom att köras in och första månaderna kan de bli lite varma?
På andra sidan , den vänstra, efter batteri-tillbaka-skruvande, gick det inte skruva någonting mer tillbaka med torx. Jag testade även att trycka ihop med tving , torx , tving , torx (utan att använda våld) . Men kolven är nog så långt in som den är designad.
Jag kollade om det fanns någon olja under damasken men jag kunde inte se någon. (Jag har dock lite svårt att förstå hur en gummi-damask ska kunna dra en kolv tillbaka, om det inte är vacuum på ena sidan, och lufttryck på andra, eller nån slags kapillär-kraft? )
Jag skulle aldrig märkt något att de var varma om jag inte i fjällen efter en 15 minuters konstant nedförsbacke (11 km ) i fjällen, märkte att det luktade bränt om bromsen. Men det är ju väldigt sällan man kör i en nedförsbacke konstant under 15 minuter.
Testade värme utvecklingen på motorväg. På plant underlag blir de normalt bara så varma att man knappt bränner sig, men frambromsarna höll sig då iofs kalla.
Man känner dock att de blir varma ifall man bromsar mycket, typ som i stadskörning, vilket ju är bra, för då vet man att de arbetar.
Bifogar lite bilder från andra sidan. (Cykelskivbromsar skulle man dock inte vilja ha någon friktion på alls obromsade. Det blir ju blivit jobbig att trampa.)
Tror du detta blir något som de kommer klaga på i besiktningen? Knappast ponerar jag.
IMG_20190302_200625.jpg (369.69 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_195012.jpg (603.77 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_194214.jpg (498.58 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_194038.jpg (451.15 KiB) Visad 875 gånger
IMG_20190302_191741.jpg (884.36 KiB) Visad 875 gånger
Ps. (Cykelskivbromsar skulle man dock inte vilja ha någon friktion på alls obromsade. Det blir ju blivit jobbig att trampa.) Ds.