Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ismyringen01
#1297235
Har läst många trådar om denna men hittar inte alla svar på dem frågor jag har. Så här följer några frågor!

Vad ligger skatten per år på en D5 aut awd? Skatten Övriga motorer och drivning?

Vad kostar det att byta kamrem och vattenpump?

Vad kostar servicen (olja,filter osv)?

AWD finns väll endast som 2.4 D4 och D5?

Hur bra är D5 motorn? Är den en slitvarg som håller ?

Kan man köpa en beg som har rullat 10-15 tm utan att behöva renovera motor och låda?

Finns D5 awd med manuell låda?

Har sedan läst att man måste byta alla fyra däcken på en awd samtidigt ?

Har hört att den äldre aut kan dras med en del besvär ? Föredrar aut :)

För att få den 4cyl vea motorn med aut och awd finns ju bara på den senaste modellen av xc60. Den ligger dock över budget (230 000) så det är en bättre beg som sökes.

Är det någon årsmodell man ska se upp med? Motor? Låda?

Hur är det med framvagn och länkarmar på dessa? Dom tyska bilarna verkar ha en del problem med just det.

Många frågor men den senaste Volvo jag ägde var en gammal 744, och jag antar att mycket har hänt med Volvo sedan den kom.

Anledningen att jag kikar på en XC60 är just att jag vill sitta högre och ha ett högre i och ur steg ur bilen. Sedan är det en bonus att den är så vacker.

Tack på förhand!
av mikebike
#1297256
Skatten skiljer en hel del mellan olika årsmodeller, min D5 AWD man -09 hade 5750:-/år. Högre skatt med automat.
T6 är väldigt mycket trevligare, lägre skatt men högre milkostnad. Om man kör så lite som jag går det (nästan) på ett ut. Dessvärre bara med automat.
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1298206
Min 2017 XC60 D4 R-Design MAN FWD kostar 0:- kr skatt/år
i fem år och drar ca 0,55 liter/mil. Med Polestar optimering
och ditto (Öhlin-) chassi känns det som lyckat första bilköp.

Men man gillar väl alltid sina egna köp bäst :) ? (Annars är
man ju liksom dummare än andra ... .)
av dannesk
#1298228
Mitt personliga krav, AWD, automat och med VOC, skulle själv aldrig någonsin ens funderat och köpt en XC60 med FWD , finns ingen anledningen enligt mig.

Vilken årmodell är du ute efter och vilket pris så man vet i vilket modellspann du letar?
av Martinsxc
#1298395
Hej. Jag har en 5 cyl. D4 Awd aut 2016 eur.6 skatten ligger på 3084. Jag skulle aldrig köpa en FWD. Då missar man poängen med köpet, tycker jag. Har haft 4 cyl. motorer innan och kan ej se något positivt med de till en tyngre bil. Jätte nöjd med bilen och förbrukningen.
Du behöver inte byta alla 4 däck samtidigt.
5 cyl. motor har jätte bra rykte, sköt om serviceen så for du det du letar efter.
Visa snackar om hur bra är 4cyl
motor är för att den drar mindre men endast som ny. Den slits ut snabbare pga arbetsklimatet och kraften den ger ut.
av ismyringen01
#1298706
Martinsxc skrev: mån 11 feb 2019, 07:05 Hej. Jag har en 5 cyl. D4 Awd aut 2016 eur.6 skatten ligger på 3084. Jag skulle aldrig köpa en FWD. Då missar man poängen med köpet, tycker jag. Har haft 4 cyl. motorer innan och kan ej se något positivt med de till en tyngre bil. Jätte nöjd med bilen och förbrukningen.
Du behöver inte byta alla 4 däck samtidigt.
5 cyl. motor har jätte bra rykte, sköt om serviceen så for du det du letar efter.
Visa snackar om hur bra är 4cyl
motor är för att den drar mindre men endast som ny. Den slits ut snabbare pga arbetsklimatet och kraften den ger ut.
Aha! Intressant! Då har jag en följdfråga! Den vanliga 6 stegade automaten hur bra är den? Har läst att dom kan vara ryckiga. Hur ofta servas automatlådan? Visst sköljer dom lådorna nu istället för att tappa ur all olja? Utbudet på D5 med automat och awd är ju stort, vilket underlättar vid köp. Var in på Volvo och kollade lite o då sade dom att Volvo alltid servar sina bilar en gång per år eller vid 3000mil. Alltså oavsett om du bara kör 500 mil om året ska den servas senast ett år efter senaste servicen. Alltså ska man vara orolig på den gamla automatlådan vid beg köp?
av Martinsxc
#1298916
Volvo vill inte serva narmala bilar men taxi bilarna är servade. Det är myt att det finns service fria lådor och haldex 4 hjuldrift. Kolla upp drift servicen på taxi och utför de bara. Jag tycker om man köper sådant bil då ska man ha råd med service.
Tips
Du kör nog inte taxi då lådan kan ha sin service vid 200.000 km och haldex vid 150.000 km .
Jag servade haldex på andra märken och det alltid behövs.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]