Sida 1 av 2
Vilken typ Xenon
Postat: ons 30 jan 2019, 22:30
av Cotag
Någon tyckte att jag hade dåligt ljus på bilen och får kanske hålla med.
Får upp några olika alternativ på typer när jag söker på reg-nr, nån som vet säkert vilken det är eller ska jag behöva skruva av en?

Gärna förklaring på skillnaden också om någon orkar.
Även tips på prisvärda mottages tacksamt.
Antar att det är en bi-exenon, gäller V60n i signaturen.
Re: Vilken typ Xenon
Postat: ons 30 jan 2019, 23:21
av Micce1980
Tror du med har samma som jag D3S. Köps på lishtex.de, köpte x-treamvision, Vet inte om jag behövt det men är nöjd med lite extra ljus även om de har kortare livslängd. Tror annars du kommer att bli nöjd bara att att byta till nya, ta ett par osram xenarc så kommer du billigare undan
Re: Vilken typ Xenon
Postat: tor 31 jan 2019, 08:30
av mikebike
I Instruktionsboken framgår hur man byter de flesta lampor och vilka beteckningar de har, dock inte Xenonlamporna.
Jag mejlade Volvos support och frågade vilken beteckning de har och fick till svar att jag var välkommen till närmaste återförsäljare!

Re: Vilken typ Xenon
Postat: lör 02 feb 2019, 09:26
av Mattiasvolvo
D3S har jag (V60 D3 MY12). De stora tillverkarna har bra guider på sina hemsidor Osram, philips mm. Efter att ha provat billiga från kina bytte jag till nya original. Det var inte svårt att byta själv, men rören är ju av glas med högt lufttryck och spänningarna är höga (man vill inte koppla fel).
Re: Vilken typ Xenon
Postat: lör 02 feb 2019, 10:10
av klirre
Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Re: Vilken typ Xenon
Postat: lör 02 feb 2019, 10:37
av fjohan82
klirre skrev: ↑lör 02 feb 2019, 10:10
Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Inte en aning. På min förra bil (V50) tog jag med mig strålkastarna från bilen in och bytte. Fick ingen stöt eller annat, det gick så att säga smärtfritt att byta...
Märkt på sistone att de på V60n börjar blekna, får fundera på om det är värt att byta redan nu eller "slita ut" dom över sommaren och byta framåt hösten.
En ny xenon behöver väl en "inbränningstid" innan de ger full styrka?
Re: Vilken typ Xenon
Postat: lör 02 feb 2019, 16:17
av frippe64
Hur lång livslängd kan man räkna med på dessa xenonljus?
Re: Vilken typ Xenon
Postat: lör 02 feb 2019, 19:35
av klirre
frippe64 skrev: ↑lör 02 feb 2019, 16:17
Hur lång livslängd kan man räkna med på dessa xenonljus?
Tror mig ha läst nåt om 8000mil sen börjar det bli dags att byta, xenonkungen skriver 2-3000 timmar vilket ska resultera i ~5 år (2000mil/år).
https://www.xenonkungen.com/se/fragor-svar.html
Re: Vilken typ Xenon
Postat: lör 02 feb 2019, 20:55
av Micce1980
klirre skrev:Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Är rätt mycket spänning i trådarna om man "klantar" sig, hur man nu ska göra detta vet jag inte men det kan säkert potentiellt hända en olycksfågel. Är man orolig så ta bort minuspolen på batteriet och ta ett bad eller vad man nu vill göra. Sedan är det bara att ta bort lamphuset, här är hur jag gjorde
viewtopic.php?f=51&t=134393&start=60
Re: Vilken typ Xenon
Postat: sön 03 feb 2019, 08:23
av klirre
Micce1980 skrev: ↑lör 02 feb 2019, 20:55
klirre skrev:Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Är rätt mycket spänning i trådarna om man "klantar" sig, hur man nu ska göra detta vet jag inte men det kan säkert potentiellt hända en olycksfågel. Är man orolig så ta bort minuspolen på batteriet och ta ett bad eller vad man nu vill göra. Sedan är det bara att ta bort lamphuset, här är hur jag gjorde viewtopic.php?f=51&t=134393&start=60
Om jag fattat rätt är det i ballasten som 12V transformeras upp till 23kV eller vad det nu var, sitter ballasten i lamphuset eller i fronten på bilen nånstans? Sitter den i lamphuset hanterar man ju bara 12V när man tar ut lamphuset, sen bör det vara ofarligt att plocka ut lampan.