Sida 1 av 2
Allmänna råd om V60
Postat: tis 29 jan 2019, 21:51
av Mwelander82
Hej, jag har snöat in på V60 men är inte alls bilkunnig.
En kollega råder mig att undvika AWD varianten pga gammal motor, han tipsar om en D4 Summum med "den nya motorn". AWD har tydligen en äldre motor.
Vet inte om det är relevant för min del. Jag skulle nog gärna ha AWD då jag kör en slingrig väg till jobbet som i snöfall är rätt spännande.
Jag siktar in mig på en diesel 2012-2014 som gått 6000-9000 mil, där hamnar jag rätt i prisklass.
Jag skulle behöva lite tips på vad jag ska titta efter eller akta mig för i annonserna. Kända fel, väntade stora underhållskostnader mm.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 00:54
av Cotag
Om du ändå hamnar på en FWD med "den nya motorn" VEA, så kan jag tipsa om att lyssna efter balansaxeloljud. Har en tråd i ämnet här:
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
I övrigt får väl nämnas att jag är hyfsat nöjd med bilen (se nedan). Kan du tänka dig en manuell så brukar/ska dom vara en rejäl slant billigare.
En del tidiga VEA hade också problem med kärvande/igensotade EGR-system, kan vara läge kolla så det är åtgärdat.
Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 00:56
av Dex
Tycker du ska köpa den gamla 5cyl med AWD 2014 om du inte bryr dig om att den tar 0,5-1,0dl mer diesel typ 0,75l/mil för en D4 5cyl vs 0.65 l/mil för en D4 4cyl.(min gasfot)
Går köra mycket snålare än så ner mot 0,5-0,6l/mil.
Eftersom du har besvärligt vinterlag ibland.
Den har ju lite sportigare ljud vid gaspådrag(morrar lite mer femman)
Kanske den är lite segare i den gamla 6-växlade lådan men helt ok bil tycker jag.
Jag är inte säker på att det finns 4.cyl år 2014 som är 8 växlad.
Tror de kom 2015 när jag köpte min förra XC60 Ocean Race D4 FWD.
I ditt fall hade jag satsat på AWD helt klart.
Min D5 2018 XC60 AWD 4cyl är helt enorm i accelerationen och 20cm djupsnö.(bara friktionsdäck dessutom)
Men tänk på att bromsträckan är samma som en FWD bil.
Kan vara lätt att glömma när man accelerar i snön eller snömodden.
AWD forever.

Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 19:48
av raye
Jag tycker inte du ska vara orolig för att köpa Gamla D4 an.Har en V60 AWD 15 som jag köpte ny.Den har gått 6200 mil nu och har inte haft ett enda fel .Jag satte in Polestar när den var nästan ny och jag tror att det har varit bra för automatlådan.Hade en V70 D5a innan som hade gått 4000 när jag köpte den och sålde den efter 3000 mil för jag var orolig för växellådan.Jag ligger på 0.74 i förbrukning men det är mycket korta sträckor också.Jag tycker bilen har blivit bättre för varje år som gått.Jag kör försiktigt för det mesta men blåser ur ibland på en väg..Kortfattat Automatlådan är det mest väsentliga att hålla koll på för att slippa dyra kostnader .V60 är en riktig kvalitetsbil.
Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 20:19
av Cotag
Sökte en V60 D4 AWD -13 "gamla 5 cylindriga motorn" på Blocket, skatten var på ca 4100
Min bil (D4 VEA) går på runt 1100 i årsskatt.
Kan vara värt att notera.
Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 21:04
av Lövet
Mwelander82 skrev:Hej, jag har snöat in på V60 men är inte alls bilkunnig.
En kollega råder mig att undvika AWD varianten pga gammal motor, han tipsar om en D4 Summum med "den nya motorn". AWD har tydligen en äldre motor.
Vet inte om det är relevant för min del. Jag skulle nog gärna ha AWD då jag kör en slingrig väg till jobbet som i snöfall är rätt spännande.
Jag siktar in mig på en diesel 2012-2014 som gått 6000-9000 mil, där hamnar jag rätt i prisklass.
Jag skulle behöva lite tips på vad jag ska titta efter eller akta mig för i annonserna. Kända fel, väntade stora underhållskostnader mm.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
AWD varianten är "gammal" kanske men den verkar bevisligen hålla ihop betydligt bättre än VEA motorn :( Femman är nära nog skottsäker, VEA verkar ha problem på mängder av dyra områden.
Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 21:36
av Mwelander82
Gamla motorn verkar dra en del mer soppa än nya? Fick input från en kollega att det varit mycket problem med AWD motorerna, att ca 25% av dem bara driver på 2 hjul men föraren vet inte om det, och att det kostar skjortan att laga om det nu uppdagas. Stämmer det tro?
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Re: Allmänna råd om V60
Postat: ons 30 jan 2019, 21:57
av Lövet
Mwelander82 skrev:Gamla motorn verkar dra en del mer soppa än nya? Fick input från en kollega att det varit mycket problem med AWD motorerna, att ca 25% av dem bara driver på 2 hjul men föraren vet inte om det, och att det kostar skjortan att laga om det nu uppdagas. Stämmer det tro?
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Nej det gör det inte om vi inte pratar 10 år gamla bilar. 25% lär det inte heller vara men det finns absolut de som inte funkar.
Re: Allmänna råd om V60
Postat: tor 31 jan 2019, 00:10
av TommyP86
Är awd viktigt, låt det avgöra. Jag åker fyrcylindrigt, men kör nästan enbart i ”normalt” väglag. Hade jag haft minsta behov så är det viktigare. Egentligen föredrar jag awd, men fyran gick inte få med awd, och jag tycker inte om 6-växlade automaten som kommer med femman.
Re: Allmänna råd om V60
Postat: tor 31 jan 2019, 00:37
av Mwelander82
Egentligen tycker jag om att ha lite äldre bilar så man inte behöver vara så himla rädd om hela tiden, och gillar att kunna serva och reparera på verkstaden runt hörnet istället för snoffsiga märkesverkstäder, men om vi nu snackar V60, när börjar de bli dåliga eller jobbiga (för mycket småfel eller dyra reparationer)? Hur gammal bil (eller hur långt den gått) kan man köra runt med utan en massa problem?
Har idag en polo 2012 som gått 8000 och är helt nöjd med teknisk nivå etc. Någon småreparation då och då, men vill ha något krocksäkrare och aningen större. Och älskar egentligen Volvo, men har inte tagit mig råd tidigare.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk