Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brano
#1293946
Hej,
Har en xc60 D4 Automat.
Jag har ett sporadiskt vinande/tjutande ljud från bilen när man kör i landsvägsfart.
Ljudet finns inte alltid där utan uppkommer lite då och då. När det väl uppkommer så försvinner det inte förrens jag har sänkt hastigheten eller stannat bilen och sedan är det borta. Ljudet följer hastigheten och påverkas inte utav växel eller varvtal.
Lokaliseringen av ljudet tycker jag kommer från framvagnen men svårt och säga då det endast hörs när jag kör i högre hastigheter.

Lägger upp en liten film där det hörs. Ni får höja ljudet. Observera att när bilen kommer under 50km/h och man gasar på igen så är det borta. Någon som råkat ut för liknande eller vet vad detta skulle kunna vara?

https://streamable.com/wiejs

Tack på förhand!
av Brano
#1294011
Hej,
Så fort jag hamnar på lägre hastigheter (läs under 50km/h) så försvinner ljudet. Detta innebär att om jag står stilla och varvar så kan jag inte få ljudet. Men jag kan prova och se om ljudet kan komma vid stillastående.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1294019
Jo men då är du väl under varvtalen på 15-1800 rpm ca som balansaxlarna i länkade tråden viner.
Är du säker att du inte hittar ljudet när du varvar.
Jag känner att det är lätt att missa det.

/M
Användarvisningsbild
av Cotag
#1294064
Får du ändringar i ljudet om du svänger? Ett av hjulen ökar i hastighet då medan det andra minskar, kan eventuellt avslöja exempelvis kassa hjullager.
av Brano
#1304495
mpeter skrev: sön 17 feb 2019, 23:22 Vilken årsmodel, motor och växellåda har du? Har samma problem med min XC60 som jag köpte i fredags. Se film i tråden: viewtopic.php?f=70&t=147874
Har en D4 VEA FWD Aut 2017
Mitt problem är inte samma som du beskriver det. Hos mig spelar växel ingen roll och den följer hastighet och inte varvtal. Ljudet finns inte där varje gång utan kommer när den känner för det.
av micke11
#1304982
Brano skrev:
mpeter skrev: sön 17 feb 2019, 23:22 Vilken årsmodel, motor och växellåda har du? Har samma problem med min XC60 som jag köpte i fredags. Se film i tråden: viewtopic.php?f=70&t=147874
Har en D4 VEA FWD Aut 2017
Mitt problem är inte samma som du beskriver det. Hos mig spelar växel ingen roll och den följer hastighet och inte varvtal. Ljudet finns inte där varje gång utan kommer när den känner för det.
Jag har en likadan bil och exakt samma ljud, dock försvann det vid första service tillfället då det uppdaterades mjukvaror

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

av Emmy
#1339310
Hej,
Har exakt samma ljud på vår XC60 d4 AWD -17. Oerhört irriterande ljud. Har inte lyckats få hjälp på verkstan eftersom de inte lyckats återskapa ljudet. Har ni lyckats åtgärda det, eller iaf fått något svar på vad det var?

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]