Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1293417
Rufus78 skrev: lör 19 jan 2019, 17:17 Hej

Har en xc60 2010 och funderar på att testa sånhär: https://www.diodhuset.se/led-stralkasta ... reme-focus

Såg även att den finns på wish 31460513-3012-4561-8751-54689F74093A.jpeg till billigare pris 😊

Har någon testat? Funkar det och är det värt de?
Jag köpte en mkt billig uppsättning på Wish för att testa.
De lyste riktigt bra, men gick inte att fästa i strålkastaren.
Orsaken var att sockeln, den med "öronen" på, var för tjock så lampan gick inte att vrida fast.
Svårt att se om dessa är tunnare än de jag köpte.
av vjohnj
#1293423
Nu är det inte ens samma typ av lampa.
Men kan säga att dessa från wish är just wish inte n chans i *** att de ger 30.000 lumen.
Men fungera säkert ok som helljus tills de "brinner" upp. Bara köp och testa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1293426
vjohnj skrev: lör 19 jan 2019, 18:00 Nu är det inte ens samma typ av lampa.
Men kan säga att dessa från wish är just wish inte n chans i *** att de ger 30.000 lumen.
Men fungera säkert ok som helljus tills de "brinner" upp. Bara köp och testa.
Så är det säkert.
De jag köpte hade inbyggda små fläktar...
av vjohnj
#1293429
Ja men ett stort problem med just led, är att vissa tillverkare vill att det ska lysa som fan å lite till.
Så de matar mer spänning än vad led är avsedd för.
Vilket gör att de lyser som fan men dör lika fort.

Lika med super duper mega bright night x breaker halogen. En normal/long life här ca 400/600h brinntid. Men xxx super mega hyper har ca 150/200h brinntid
Användarvisningsbild
av ER
#1293432
Behöver inte testa för att inse att det är skräp från Wish. Samma försäljningstaktik på dom på det mesta med LED och mindre seriösa säljare som anger dels per par men även den maximala teoretiska effekten och lumen istället för den verkliga man får ut på på en specifierad punkt i form av Lux. Är inte ovanligt att "30000lumen" blir 5000 lumen totalt, dvs 2500 lumen per lampa och "300W" är "motsvarande 300W glödljus", dvs "motsvarande 150W/st" så i verkligheten kanske 20W uttagen effekt men går inte att veta om inte ström dragen anges. Detta är ett klassikt trick att få det att se bättre ut än vad det är. Nästa men minst lika allvarliga problem är att blaffiga CREE LED har på tok för låg ljusintensitet jmfr. en vanlig glödtråd för sin storlek. Philips Lumiled ZES är betydligt mindre och enormt mycket högre ljusintensitet och fullt jämförbar med en glödtråd pga sin lilla fysiska storlek.
Har haft tre olika LED i helljuset under ett större antal år och första var som skräpet från Wish, ofokucerad ljusbild pga stora CREE.

Andra var samma fel på men med dubbla ljusstyrkan ut och dubbla faktiska och uppmätta lux.

Nu har jag OWL H7 LED med Philips Lumiled ZES med perfekt ljusbild utan spill och ljus lite här och var som med Cree oavsett "focuseye" och annat placebo utan att bli ens i närheten av denna produkt. Dessa drar ca 2,6A/st och ger 3500 lumen ut och seriös mätning säger runt 2000-2500 lumen. Dessa har tunn fot för att passa tex i V70/XC70II:s snäppfäste till helljuset.

Ända andra produkt jag kan rekommendera och stå för är IPF:s LED som har samma fördel med perfekt ljusbild och som alltid så kostar det OM det skall smaka.

Diodhusets "11 G" är på rätt spår med små högintensiva dioder, men utan seriösa fakta går det inte att säga nåt om dom då det inte finns strömförbrukning eller andra relevanta fakta som LUX och uppmätta lumen som avges i armatur och inte bara vad den avger utan armatur eller värre teoretiska toppeffekten. Sen är det så att det finns tillverkare som har första tjing på dom bästa dioderna på waffern, dvs dom som presterar som bäst och dit hör IPF, NBB/Narva, VisionX, Rigid Industries., OWL mfl namnkunniga. Absolut inte "noname" tillverkare som tar det som blir kvar och säljer med stor vinst billigt. Tydligt exempel är NBB med deras Pro line tillverkade i Frankrike med license från Narva i form av NBB PRO LED som är deras VX motsvarighet näsatan underspecade och deras Polar Blue tillverkade i Kina av lägre kvalitetsdelar och som är billig (i sammanhanget), överspecad serie och konkurrerar med CrazyRides "320W" "arbetsljus" som finns på flertalet ställen i 185-320W i lite olika hus.

Som alltid så får man vad man betalar för och LED i helljus är inget alternativ till extraljus/ramp, bara komplement och hjälper till om rampen/ljusen saknar lite närljus men blir bra på lite längd. Inte ens xenon i helljus kan ersätta extraljus/ramp och rent allmänt en PIA när man måste ta till säkerhetsåtgärder för att inte bränna sönder känslig elektronik som inte gillar högspänningen eller extrema strömpikar xenon orsakar, "snabbstart xenon" är ännu värre på denna punkten och lika sega att få upp flåset medans LED drar maximalt direkt och ligger där hela tiden utan piken eller högspänningen eller vara känslig för 12,6V eller 14V på lampan för att leverera som halogen.

Enda anledning jag har LED i helljuset är att Nightbreaker Laser Unlimited är svindyra för vad det är och inte håller någon längre tid samt förstör en i övrigt VIT ljusmatta med sitt pissgula ljus som inte har någon fördel oavsett väderlek pga att det inte orkar lysa upp svart och våt asfalt som mina LED gör på både helljus samt i extraljusen med sina 1 lux på 900m+ och över 100m bredd på ljusbilden eller 25500 äkta uppmätta lumen lumen och dryga 30000 lumen med helljuset inräknat. Blir ännu värre när det fjärde ljuset ramlar på plats med 8500 äkta lumen till för symetrin:s skull och nosen på XC70 rymmer 4 st 225mm ljus i "rad 4:a".
av Rufus78
#1293472
Tack ER för mycket info och klargörande 😊👍🏻

Ville mest veta om wish är nåt att ens tänka på att prova(vilket det inte känns som) eller om nåt som ledson varianten ens är värd pengarna.

Får se vad det blir. Som sagt tack för er info tur man har tillgång till ett forum där man får svar 👍🏻
av klirre
#1336670
Istället för att skapa ännu en tråd med samma fråga bumpar jag denna, jag är också sugen på att testa LED i helljuset på min v60.

Vad ska man köpa? har en MY18 med AHB+ABL xenon, vill att allt ska funka som vanligt utan några canbus-varningar. Såg i en annan tråd att Hovas kit rekommenderas, finns det fler som funkar bra? Betalar gärna en slant om det gör stor skillnad mot halogen H9orna som sitter original, med bibehållen ljusbild som inte spretar på alla håll.
av Henkan
#1336693
Jag köpte från Diodhuset för ett par år sedan. 9G hette modellen, nu finns en starkare, 11G. Man kan lossa en liten skruv och snurra på själva lampdelen så att man får en bra ljusbild.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]