Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sandra1987
#1291396
Hej!
Jag behöver införskaffa ett par lasthållare / takräcke till vår V60 -12.
Vi bor lite off men nu är ett par till salu på samma ort. Dessa är ett par Volvo original men har suttit på en XC60 -12.
Tror ni dessa skulle kunna passa på min V60 ändå? Har läst lite trådar där räcken som tillhör V60 även passar XC60 men inte åt andra hållet så att säga.
Båda bilarna har den integrerade railsen.
av mikebike
#1291401
Vad jag förstår så är det bara höjden som skiljer.
Jag köpte ett par nästan nya lastbågar när jag bytte från V60 -12 till XC60-15. Dessvärre passade inte mina cykelhållare på "nya" lastbågarna.
Lösningen blev att jag använde gamla bågarna till de nya fästena.
Jag har alltså ett par nästan nya lastbågar och en uppsättning 3 somrar gamla fästen liggande. I Solna.
av Sandra1987
#1291404
Så vad jag förstår passar själva fästet mot mina rails men att takräcket kommer komma lite högre upp jämfört med om jag hade hittat v60 variant istället? I slutnändan att det blir mer luft mellan taket och takbox?
Jag bor tyvärr på västkusten så lite långt till Solna...
#1291413
Jag hade en V60 och bytte till en XC60, då blev jag tvungen att byta fötterna och en ny monteringssats. Bredden på railsen är olika, samt utförandet. Köpte mina på Mekonomen, och där kan du även se dom olika beställningsnumren.
Användarvisningsbild
av moose
#1291437
Även Thules hemsida är till bra hjälp vad gäller takräcken. Där ser man ganska tydligt vilken fotsats samt rörlängder som passar till varje bil.
Har du lite tur kanske du hittar ett i rätt längder till en annan bil, då räcker det med ny forsats för ca 3-4 hundra för att monteras på din bil.
av Sandra1987
#1291576
Jag var iväg och köpte och provmonterade räckerna igår som enligt säljaren suttit monterade 1 gång på hans XC60 -12. De passade jättebra på min bil V60 -12. Den nöp åt bra runt railsen och låg inte och skavde mot taket. Vi monterade både bram och bak.
Jag köpte fasktisk räckerna fastän det råder delade meningar om de passar eller inte... Fick betala 300kr för ett par nästan nya Volvo Orginal så tänkte att fungerar det inte sedan med takbox så får jag väl sälja vidare...
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]