Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
#1291217
Hej

Som rubriken säger men här kommer lite mer info.
XC60 -17 D4 AWD Classic Polestar R-design, tror inte att hela betecknigen är viktig efterom XC60 är i stort sett samma från -11 (skillnader interiört/exteriört på det synliga) men R-design är något lägre i chassit så den är att beakta.
Denna bil kommer rulla på en uppsätning 8x20" R-design Ixion IV fälgar men däcken är inte inköpta än

Totala bredden på dessa fälgar är 230mm (ytterkant till ytterkant).

Ni som kör med liknande dimension på fälg, vad har ni för märke och däckdimension och hur ser det ut på fälgen?
Är det original från Volvo vad har de monterat då?

Valet är mellan 245/50 R20 (2% större) eller 235/55 R20 (3,51% större).
Vill ha så mycket gummi det går för komfort också.

Vad får plats utan att det tar i vid fullsävng?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av MartinS
#1291221
255/45-20 kör jag med och det är ju den rekomenderade dimensionen för 20” på xc60.
av ThunderAce
#1291226
255/45 är jag bekant med men så länge man har lastindex samma eller högre och hastighetsbeteckning stämmer då ska det inte vara några konstigheter att byta till andra dimensioner. Blir det inte ballongdäckeffekt med 255 däckbredd? Sticker väl utanför fälgen en bit då, nästan 1,5cm på varje sida.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1291419
Nej det upplever jag inte att det skulle va så tydligt.

Bild
av mikebike
#1291421
ThunderAce skrev:255/45 är jag bekant med men så länge man har lastindex samma eller högre och hastighetsbeteckning stämmer då ska det inte vara några konstigheter att byta till andra dimensioner. Blir det inte ballongdäckeffekt med 255 däckbredd? Sticker väl utanför fälgen en bit då, nästan 1,5cm på varje sida.
Då slipper man oroa sig för trottoarkanter!
av dannesk
#1291596
Tycker 255 blir perfekt på dessa fälgar och ingen risk att skrapa kanterna emot trottoarer.
1170x.jpg
1170x.jpg (190.15 KiB) Visad 743 gånger
av ThunderAce
#1294157
Har nu farit runt på ett par ställen och handlare och kikat lite på däckval, svårt och hitta en R-design bara med Ixion IV och 20", i alla fall där jag bor, tog sin tid. Som ni säger det ser inte så tokigt ut med 255, men 245 är också en variant som jag märkte sitter fint på fälgen, fanns en bland 10 tal bilar man såg. Blir inte i alla fall 235, det blir för smalt. Tack så mycket för reflektionerna
Användarvisningsbild
av spaceuser
#1294174
Har för min del Pirelli Zero (255/45 x 20) på min XC60, och jag tycker de är sköna att åka på. Efter 3.600 mil tycker jag de inte har blivit slitna så det stör men däremot känner de ibland av vägars spårighet betydlig mer än när de var nya. Upplever de inte som stötiga, vilket de kanske kan göra på en R-Design då den har hårdare fjädring.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]