Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrikkrantz
#1290897
Hej!

Har en xc60 -15 D4
Sedan maj har jag kämpat med Volvo angående att bilen dricker olja... ibland tar den 0,5l på 500 mil och ibland dricker den lite mindre.

Motor ska va testad så att systemet är tätt och inte läcker... men oljan måste ju försvinna på ngt vis...
Hur kommer de sig att den förbränner så mycket olja?

Är de någon här som varit ute för samma fel som vet vad de kan vara för Volvohandlaren i Växjö verkar inte kunna lösa detta problem.

Nu har jag tröttnat på att lämna in bilen efter 100 och 200 mil för att väga upp oljan... nu har jag kört tills den sa fyll på 0,5L olja och nu väntar jag på svar från Volvo på hur vi ska göra...

Tacksam för tankar kring vad de kan va som är fel.
Användarvisningsbild
av x74
#1290904
Nu har jag inget svar på din fråga, men jag har funderat med när volvo påstår att det skulle vara normalt att bilen drar olja, jag skulle vilja påstå att det är onormalt att behöva fylla på innan en service är gjord en gång om året eller minst 1500mil. Jag har bensinarn och den har jag aldrig behövt fylla på.
Äger dessutom en cortina GT -69 som drog olja 1 lit 100mil, efter jag renovera den drar den inte en droppe olja mer, bilen är 50år. Så en ny motor tycker jag det är knepigt att den ska ta olja.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1290906
x74 skrev: mån 07 jan 2019, 18:04 Nu har jag inget svar på din fråga, men jag har funderat med när volvo påstår att det skulle vara normalt att bilen drar olja, jag skulle vilja påstå att det är onormalt att behöva fylla på innan en service är gjord en gång om året eller minst 1500mil. Jag har bensinarn och den har jag aldrig behövt fylla på.
Äger dessutom en cortina GT -69 som drog olja 1 lit 100mil, efter jag renovera den drar den inte en droppe olja mer, bilen är 50år. Så en ny motor tycker jag det är knepigt att den ska ta olja.
Det är fler än Volvo som envist hävdar att upp till åtminstone en halvliter per hundra mil för en ny, inkörd bil är ok.
Användarvisningsbild
av x74
#1290927
SBergdahl skrev:
x74 skrev: mån 07 jan 2019, 18:04 Nu har jag inget svar på din fråga, men jag har funderat med när volvo påstår att det skulle vara normalt att bilen drar olja, jag skulle vilja påstå att det är onormalt att behöva fylla på innan en service är gjord en gång om året eller minst 1500mil. Jag har bensinarn och den har jag aldrig behövt fylla på.
Äger dessutom en cortina GT -69 som drog olja 1 lit 100mil, efter jag renovera den drar den inte en droppe olja mer, bilen är 50år. Så en ny motor tycker jag det är knepigt att den ska ta olja.
Det är fler än Volvo som envist hävdar att upp till åtminstone en halvliter per hundra mil för en ny, inkörd bil är ok.
En sådan bil skulle jag då inte vilja ha, då borde det vara lag att upplysa kunden om det, säg du åker på lång semester och du behöver ha olja med dig för att inte bli stående? och dra 1/2 liter /100 mil, säg du kör 2500mil/år där går det åt 6liter och i snitt fylla varannan/ månad, tycker de ska sluta tillverka bilar.
Jag hade tidigare en gammal v70 -01 den drog precis så det var dax att fylla på när det var dax för service(1 liter på 1500mil), men den hade ochså rullat 28000mil.
av Malmstroem
#1290932
Det låter som om TS bil tar ganska exakt lika mycket "extraolja" som den Audi A6 Allroad jag just lämnat tillbaka efter 9000 mil på tre år. Jag fick köpa 5 liter extra på de milen, och om jag minns rätt hälldes i princip allt i.

Moderna motorer har svagare kolvringar för att minska bränsleförbrukningen. Det gör att de flesta tar en del olja. Exakt hur mycket varierar, men så länge det är under 1 liter på 1000 mil tycker jag att det är fullt acceptabelt. Jag skulle dock inte vilja ha en bil som tog 1 liter/100 mil.

Jag tror att enklaste lösningen är att acceptera att bilen tar lite olja och köpa ett par liter med rätt klassning från nätet för inte alltför mycket pengar, och hälla i när det behövs.

Jag har bara kört 2000 mil med min XC90 D5. Den servades första gången vid 1500 mil, utan att jag behövt fylla i någon olja -- men det märktes på nivågivaren att den tagit en del. Jag har en litersflaska olja i bilen för den dag den klagar och vill ha mer olja. För jag är rätt säker på att den dagen kommer...

Äldre bilmotorer är inte så hårt optimerade för att ta lite bränsle. De har därför ofta hårdare kolvringar som skrapar ner mer olja i tråget. Det gör att en äldre motor i gott skick ofta tar mindre olja än en ny motor.
Användarvisningsbild
av Derank
#1290933
TS förbrukning är inte helt ovanlig och jag säger som Malmstroem, så länge det rör sig om 1l per 1000mil är det nog bara att acceptera att just din bil råkar dra lite olja, och det är som sagt inte ovanligt
Användarvisningsbild
av x74
#1290938
Det här med vägning/kalibrering när oljan byts är det nödvändigt ? Om man gör service själv utan vägning/kalibrering vad påverkas?
Borde inte alla motorer av samma tillverkare och modell vid likadant körsätt dra lika mycket olja?
av Lobocut
#1290941
Min XC60 2016 D4 drar ingen olja alls på dom 2000mil jag kör. Jag skulle aldrig accepterar detta.
Testa att skicka in en anmälan till ARN för att få se vad dom säger om detta.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1290944
Jag har fyllt på 0,5l på knappa 7000 mil i min V60 D4 MY17, utanför ord. oljebyte vid servicear.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]