Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1290948
De flesta motorer tar olja från förbränningsrummen där all olja inte skrapas ner av kolvringarna, utan en del stannar kvar på cylinderväggarna och från ventilstyrningarna där oljan följer med ventilskaftet ned. Oljan som kommer ner via ventilstyrningarna är på en frisk motor försumbar. Hur mycket som försvinner p.g.a. lågt tryck på kolvringarna beror på väldigt snäva toleranser och ytfinheter på cylindrar, kolvar och kolvringar. Du har en viss variation här, vilket gör att olika individer tar olika mycket olja.

Körprofilen kan också variera. Vid hårdare körning kunde min XC70 D5 ta en del olja.

Det kan vara svårt att veta exakt hur mycket olja en bil tar. Vid mycket kortkörning så är det rätt vanligt att en del bränsle tar sig förbi kolvringarna ner i oljesumpen och späder ut oljan. När bilen sedan körs långt så förångas bränslet och går ut via vevhusventilationen. Det gör då att det ser ut som om bilen bara tar olja vid långkörning, medan den i verkligheten tar lite olja hela tiden.

Jag har under senaste åren haft 2 Volvo, 1 BMW och 1 Audi. Alla bilarna har varit helt nya när jag fick dem -- och alla har tagit en del olja. Att driva detta till ARN lär inte ge något annat resultat än merarbete för alla inblandade parter...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1290963
En liten del i problematiken här är att mängden olja mellan "OK" nivå och "LÅG" verkar var sisådär ½ liter, eller t.o.m mindre.
Hällde på 3dl (det som fanns i flaskan jag hade i skuffen) på en släktings bil när instrumenteringen gnällde om "LÅG, fyll på ½ liter", fick "OK" efter detta.
Tidsintervallet blir alltså ganska kort.
Min D4 14500 mil tar runt 1L/1000 mil , vilket jag nu får betrakta som normalt.
Malmstroem skrev:Att driva detta till ARN lär inte ge något annat resultat än merarbete för alla inblandade parter...
Precis så.
av Lobocut
#1290974
Att driva det till ARN ser jag inte som problem.

Folk borde oftare använda sig av ARN än vad dom gör idag. Är du av en åsikt och företaget ett annat, låt ARN avgöra.

Det kostar liksom inget eller någon större ansträngningar att skicka in en anmälan. Oavsett utfall så får se hur dom resonerar till det.
Användarvisningsbild
av Derank
#1290976
Det förstår väl du ochså att det är normalt att en motor kan ta upp till tar 1l olja el mer på 1000mil om du sedan aldrig fyllt på din är en annan sak. Varför börja blanda in ARN på en sak som är helt normalt? då är man ju lite av en rättshaverist anser jag.
av Malmstroem
#1290977
Det kanske inte kostar någonting för den som anmäler till ARN -- men naturligtvis kostar handläggningen hos ARN och materialet som ska skickas in till dem ska också skapas av någon som har betalt. Jag ser gärna att mina skattepengar används till något mer relevant än onödiga klagomål och att jag slipper betala ännu högre servicekostnader för att min handlare behöver anställa folk för att korrespondera med ARN.

Jag tycker att det är bra att ARN finns, men att klaga till dem utan orsak skapar bara ännu längre köer för de som faktiskt behöver hjälp...
av III
#1290987
En liter på tusen mil är inget onormal. Alla motorer drar viss mängd olja. Gör den inte det kommer det ner drivmedel i oljan. Många kloka ord om detta i tråden. Däremot är det som någon skrev heltokigt med en liter på hundra mil. Det skulle jag bli tokig på. Men du kan sova gott. Helt klart inget onormalt. Tor inte på att blanda in ARN i något som är och rimligen kommer klassas som normalt.
av dannesk
#1291019
Mina senaste bilar ifrån AUDI, VW, Volvo har dragit lite olja mellan 0,5-1L/100-1500mil. Nuvarande XC60 D4 AWD my17 är den första bilen jag aldrig behövt fylla på olja i och har kanske dragit max 0,2L senaste året på strax över 1500mil.

Min tidigare V70 2,5FT my11 fick jag fylla i dryga litern på 1500mil men att bilen drar 1L på 1000mil är ju ändå inom acceptansen och precis som Malmstroem skrevi ett tidigare inlägg så handlar det om tillverkningstoleranser som kan göra att motorer dra olika mkt.

Att skicka in en ärende till ARN så måste ju produkten vara inom tiden för garanti/reklamationsrätt och dessutom vara behäftat med ett fel som inte ska vara acceptabelt. I TS fall så är ju oljeförbrukningen inom acceptansen för tillverkaren Volvo och en normal bilmotor.
av Patriko112
#1291119
Jag har en XC60 D4 2014, den har i skrivande stund dragit 1½ liter olja på 1300 mil efter service. Har alltid gillat Volvo och tycker det har varit trevliga och pålitliga bilar. Men nu vet jag inte längre. EGR-ventil och insug har fått bytas p.g.a. igensotning. Det har inte bytts till någonting som är uppdaterat utan det här kommer att återkomma efter X-antal mil. Med stora kostnader som följd. Det byggs inte bilar idag som det gjordes tidigare. Besviken på Volvo.
Användarvisningsbild
av Funk
#1291261
halvgute57 skrev: tis 08 jan 2019, 12:36 Volvo rekommenderar 0/20 olja till dom nya 4:orna,jag tycker den är jävligt tunn... :-o
Paradoxalt nog drar dom nya med 0W20 i vår verksamhet mindre olja än de gamla femmorna gjorde. Skillnaden är ganska stor faktiskt...brukade köpa ut några dunkar om året (hanterar ca.20 bilar), nu har jag en 0W-20 som stod helt oöppnad under första året..

/Thomas

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]