- mån 07 jan 2019, 21:38
#1290948
De flesta motorer tar olja från förbränningsrummen där all olja inte skrapas ner av kolvringarna, utan en del stannar kvar på cylinderväggarna och från ventilstyrningarna där oljan följer med ventilskaftet ned. Oljan som kommer ner via ventilstyrningarna är på en frisk motor försumbar. Hur mycket som försvinner p.g.a. lågt tryck på kolvringarna beror på väldigt snäva toleranser och ytfinheter på cylindrar, kolvar och kolvringar. Du har en viss variation här, vilket gör att olika individer tar olika mycket olja.
Körprofilen kan också variera. Vid hårdare körning kunde min XC70 D5 ta en del olja.
Det kan vara svårt att veta exakt hur mycket olja en bil tar. Vid mycket kortkörning så är det rätt vanligt att en del bränsle tar sig förbi kolvringarna ner i oljesumpen och späder ut oljan. När bilen sedan körs långt så förångas bränslet och går ut via vevhusventilationen. Det gör då att det ser ut som om bilen bara tar olja vid långkörning, medan den i verkligheten tar lite olja hela tiden.
Jag har under senaste åren haft 2 Volvo, 1 BMW och 1 Audi. Alla bilarna har varit helt nya när jag fick dem -- och alla har tagit en del olja. Att driva detta till ARN lär inte ge något annat resultat än merarbete för alla inblandade parter...
Körprofilen kan också variera. Vid hårdare körning kunde min XC70 D5 ta en del olja.
Det kan vara svårt att veta exakt hur mycket olja en bil tar. Vid mycket kortkörning så är det rätt vanligt att en del bränsle tar sig förbi kolvringarna ner i oljesumpen och späder ut oljan. När bilen sedan körs långt så förångas bränslet och går ut via vevhusventilationen. Det gör då att det ser ut som om bilen bara tar olja vid långkörning, medan den i verkligheten tar lite olja hela tiden.
Jag har under senaste åren haft 2 Volvo, 1 BMW och 1 Audi. Alla bilarna har varit helt nya när jag fick dem -- och alla har tagit en del olja. Att driva detta till ARN lär inte ge något annat resultat än merarbete för alla inblandade parter...