Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1289065
Jaha, då var det av allt att döma nästa sak som vill strula (V60 MY17)... :bored:

Igår när jag körde hem märkte jag att höger BLIS endast fungerar ibland.
Jag kan köra om en bil, då lyser lampan. Sen kan jag köra om 20-25 bilar utan att den lyser. Efter detta kan den lysa när jag kör om 4-5 bilar för att inte fungera på 2 för att sedan fungera på 1...
Det är ingen skillnad på om jag kör om lastbilar, SUVar eller småbilar, den ger bara signaler ibland.

Det intressanta är att den fungerar till 100% på vänster sida, dvs när jag blir omkörd.

Min första tanke var om något hade lossnat, men det blir varken bättre eller sämre när man t.ex. kör över en dålig broskarv.
En annan sak som slog mig var om det hängde ihop med att bilen är smutsig, så jag stannade vid en mack och spolade av bakhörnen. Ingen skillnad...
Det bör väl inte hänga ihop med spolarmunstyckena och laddarens snabbkopplingar som jag monterade igår?

Inatt har den fått stå i garaget här hemma och torka, men är tveksam till att det kan påverka.
Sista utvägen är att tvätta bilen riktigt och se om den kan känna av andra fordon bättre efter det. För inte kan man väl se så mycket om man kryper under bilen? Hur pass skyddat sitter radarn som känner av övrig trafik?

Någon som har några andra idéer?
av III
#1289071
Så gör min med. Tanken med blis är att varna för fordon som kör om och är i döda vinkeln. Tror det är därför du upplever att den fungerar bättre på vänstersidan, för då blir du omkörd. Har själv reagerat på att den inte alltid varnar på högersidan. Men min såhär länge rätt oventeskapliga analys visar att blir jag omkörd på högersidan fungerar den lika bra som på vänstersidan, kör jag om någon med rätt stor hastighetsskillnad varnar den sällan. Kör jag om någon med mindre skillnad så varnar den oftast. Håll koll på om det är lika med din, tror den ska reagera så. Men inte säker.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1289076
III skrev: lör 29 dec 2018, 10:54 Så gör min med. Tanken med blis är att varna för fordon som kör om och är i döda vinkeln. Tror det är därför du upplever att den fungerar bättre på vänstersidan, för då blir du omkörd. Har själv reagerat på att den inte alltid varnar på högersidan. Men min såhär länge rätt oventeskapliga analys visar att blir jag omkörd på högersidan fungerar den lika bra som på vänstersidan, kör jag om någon med rätt stor hastighetsskillnad varnar den sällan. Kör jag om någon med mindre skillnad så varnar den oftast. Håll koll på om det är lika med din, tror den ska reagera så. Men inte säker.
Intressant.
Jag provade att sega om några långtradare, dvs dennes fart + någon km/h... Inte ens då kände den av alla fordonen, bara något. Sen körde jag om andra fordon i 30-40 km/h över dennes hastighet (syns ju på instrumentet/hastighetsmätaren vad de kör i när man har farthållaren aktiverad...) och samma sak då, endast några fordon som den kände av.
Innan har den, mig veterligen, alltid varnat för det omkörda fordonet så jag vet när jag kan gå tillbaka till höger körfält.

Bilen var på service 20/11, kan det ha blivit någon bugg i mjukvaran då som jag inte har tänkt på förrän nu?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1289129
III skrev: lör 29 dec 2018, 11:12 Intressant. Jag ska ut och åka en sväng nu. Ska lägga lite fokus på frågan. Återkommer senare när jag ör hemma igen.
Tack, väntar med spänning.

Var ute en sväng idag, precis samma symptom.
Jag kör om en hel rad med bilar på motorväg, dom håller samma fart och jag ligger på samma fart. Den indikerade på två av 10 bilar, en liten A3 och en stor Vivaro skåpbil. Senare även en E-klass som låg ensam utan andra bilar runt om.
Efter en grundlig tvätt är det ingen förändring, kör om 7 bilar på vägen hem och endast en reagerar systemet på genom att BLIS-lampan tänds.
Allt annat är "helt dött".

Kanske inbillning och att detta är så som det ska vara?

Förresten, är det samma sensor till BLIS som till skriket när man backar ut från en p-ruta och en bil närmar sig?
Om ja får jag kanske tillbringa en stund på stormarknadsparkeringen och backa ut framför folk och se om den reagerar på det.
av III
#1289154
fjohan82 skrev: lör 29 dec 2018, 16:02
III skrev: lör 29 dec 2018, 11:12 Intressant. Jag ska ut och åka en sväng nu. Ska lägga lite fokus på frågan. Återkommer senare när jag ör hemma igen.
Tack, väntar med spänning.

Var ute en sväng idag, precis samma symptom.
Jag kör om en hel rad med bilar på motorväg, dom håller samma fart och jag ligger på samma fart. Den indikerade på två av 10 bilar, en liten A3 och en stor Vivaro skåpbil. Senare även en E-klass som låg ensam utan andra bilar runt om.
Efter en grundlig tvätt är det ingen förändring, kör om 7 bilar på vägen hem och endast en reagerar systemet på genom att BLIS-lampan tänds.
Allt annat är "helt dött".

Kanske inbillning och att detta är så som det ska vara?

Förresten, är det samma sensor till BLIS som till skriket när man backar ut från en p-ruta och en bil närmar sig?
Om ja får jag kanske tillbringa en stund på stormarknadsparkeringen och backa ut framför folk och se om den reagerar på det.
Jag har uppfattat det som det är samma sensorer.
Trafiken bjöd inte på några större möjlighet att utreda frågan. Blev bara omkörd en gång på högersidan och då funkade det. De få omkörningar som gjordes gav inget underlag heller. Kommer använda bilen imorgon med. Nytt försök till utvärdering. Pröva att bli omkörd på högersidan och se om den varnar. Om du bor så du har större trafikleder. Funderat vidare och jag har nog för mig att inte ens långtradare har gett utslag om det varit stor skillnad i hastighet men i lägre hastigheter. Testa det med, att sega förbi och att köra förbi i hög fart. Kanske fer skillnad även för dig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1289169
III skrev: lör 29 dec 2018, 18:29
fjohan82 skrev: lör 29 dec 2018, 16:02
III skrev: lör 29 dec 2018, 11:12 Intressant. Jag ska ut och åka en sväng nu. Ska lägga lite fokus på frågan. Återkommer senare när jag ör hemma igen.
Tack, väntar med spänning.

Var ute en sväng idag, precis samma symptom.
Jag kör om en hel rad med bilar på motorväg, dom håller samma fart och jag ligger på samma fart. Den indikerade på två av 10 bilar, en liten A3 och en stor Vivaro skåpbil. Senare även en E-klass som låg ensam utan andra bilar runt om.
Efter en grundlig tvätt är det ingen förändring, kör om 7 bilar på vägen hem och endast en reagerar systemet på genom att BLIS-lampan tänds.
Allt annat är "helt dött".

Kanske inbillning och att detta är så som det ska vara?

Förresten, är det samma sensor till BLIS som till skriket när man backar ut från en p-ruta och en bil närmar sig?
Om ja får jag kanske tillbringa en stund på stormarknadsparkeringen och backa ut framför folk och se om den reagerar på det.
Jag har uppfattat det som det är samma sensorer.
Trafiken bjöd inte på några större möjlighet att utreda frågan. Blev bara omkörd en gång på högersidan och då funkade det. De få omkörningar som gjordes gav inget underlag heller. Kommer använda bilen imorgon med. Nytt försök till utvärdering. Pröva att bli omkörd på högersidan och se om den varnar. Om du bor så du har större trafikleder. Funderat vidare och jag har nog för mig att inte ens långtradare har gett utslag om det varit stor skillnad i hastighet men i lägre hastigheter. Testa det med, att sega förbi och att köra förbi i hög fart. Kanske fer skillnad även för dig.
Jag bor strax utanför Stockholm, så här går allt att testa. Imorgon ska jag till Malmö, så då ska detta testas ännu mer.

När jag blir omkörd fungerar det till 100%, dvs BLIS-lampan på vänster sida lyser när varje fordon närmar sig oavsett fordonstyp.
När jag kör om så lyser endast den högra BLIS-lampan på 1 av 15 fordon i snitt. Lampan tänds inte heller om jag bromsar ner i omkörning och låter fordonet ligga i döda vinkeln. Ska vara lite mittfilsmaffia imorgon och testa om någon kör om till höger och se hur det blir.
BLIS-lampan blinkar och signaler ljuder när jag backar ut från en p-ruta och något fordon närmar sig, även bilden på detta visas i centrumskärmen som vanligt. Denna funktion fungerar till 100%.

Mina tankar blir följande: Antingen ska den inte alltid varna när man kör om ett fordon och denne hamnar i döda vinkeln (och jag inbillar mig att något är på tok) eller så hände något med mjukvaran på senaste servicen. Allt annat känns uteslutet.
av III
#1289312
Nu har jag roat mig med lite olika tester. Körde i mittenfilen lite för långsamt. Blis varnade lika tydligt på höger och vänster sida när jag blev omkörd. Inte en bil missades. När jag testat att köra om uppstod fenomenet du beskriver. Varnar bara ibland. Testade att köra om med bara några km i fartskillnad. Varnade för alla. Testade i vad jag uppskattade till ca 20 km/h i skillnad. Varnade inte för någon. Så jag tror det ska vara så. Så någon faktor i hastighet vid egen omkörning tycks styra när den ska varna eller inte.
av dannesk
#1289328
III skrev:Nu har jag roat mig med lite olika tester. Körde i mittenfilen lite för långsamt. Blis varnade lika tydligt på höger och vänster sida när jag blev omkörd. Inte en bil missades. När jag testat att köra om uppstod fenomenet du beskriver. Varnar bara ibland. Testade att köra om med bara några km i fartskillnad. Varnade för alla. Testade i vad jag uppskattade till ca 20 km/h i skillnad. Varnade inte för någon. Så jag tror det ska vara så. Så någon faktor i hastighet vid egen omkörning tycks styra när den ska varna eller inte.
Jag vill minnas att min Blis också fungerar som du beskriver. Varnar alltid när jag blir omkörd med regagerar bara ibland när jag kör om. Inget jag tänkt speciellt på tidigare men nu när jag läser det så stämmer detta.
av III
#1289347
Ja, och när jag tänker på det verkar det logiskt. Kör man om fort är döda-vinkeln inget problem, blir man ikappkörd eller att skillnaden är liten eller till och ned noll eller varierar fram och tillbaks så är det risk att tappa bort någon i döda-vinkeln. Då ärendet bra att den varnar. Hade den varnat vid varje omkörning med högre hastightsskillnad hade det blivit ett hejdlöst blinkande. Kanske lite som att varna för vargen... så nu är ju frågan om trådskaparens bil fungera såhär eller om han har något fel (eller om vi alla som kommenterat har fel) Fast det borde kunnat framgå tydligt i instruktionsboken vilket det inte gör.
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]