Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1289398
Då har jag testkört bilen från Stockholm till Malmö där jag är just nu för nyårsfirande.
Vet inte om jag uttryckte mig oklart innan, men i fredags varnade den bara sporadiskt när jag körde om andra. Oavsett hastighet. Det var lixom slumpen som gjorde vilken den varnade för, ibland varnade den vid stora hastighetsskillnader men inte vid en diff på 5-10 km/h.
Idag har den dock varit precis som den ska, dvs den varnar om jag segar förbi andra upp till en skillnad på ca 20 km/h.

Det måste ha varit en tillfällig bugg... :-)
av Henkan
#1289407
Idag har jag åkt Stockholm - Karlskrona med min S60 -17 och jag kan eventuellt hålla med om att höger sida reagerar mindre på BLIS än förut. Det skulle kunna bero på att TS uppmärksammat att det är så men jag är inte säker, man sitter ju inte och glor på den där lampan varje gång man passerar en bil. Jag har nyligen servat bilen så det kanske är någon ny "feature" som Volvo erbjuder.
av Daviddd
#1289444
III skrev:Nu har jag roat mig med lite olika tester. Körde i mittenfilen lite för långsamt. Blis varnade lika tydligt på höger och vänster sida när jag blev omkörd. Inte en bil missades. När jag testat att köra om uppstod fenomenet du beskriver. Varnar bara ibland. Testade att köra om med bara några km i fartskillnad. Varnade för alla. Testade i vad jag uppskattade till ca 20 km/h i skillnad. Varnade inte för någon. Så jag tror det ska vara så. Så någon faktor i hastighet vid egen omkörning tycks styra när den ska varna eller inte.
Om den beter sig snarlikt min MY16 XC70 med kamera-Blis, vilket det låter som, så har du rätt i ditt antagande. Märkligt om de inte tar med det i instruktionsboken.
Bilagor
369D7058-63E8-4581-A066-9BB58D425FE6.jpeg
369D7058-63E8-4581-A066-9BB58D425FE6.jpeg (167.73 KiB) Visad 404 gånger
av III
#1289461
Intressant. Dubbelkollade i instruktionsboken. Inget om hastigheter. Finns bild på vilka zoner den indikerar på vad men inget om i vilka hastigheter. Men låter verkar ju som funktionen är snarlik. Svårt veta exakt hastighet den reagerar vid omkörning, kan ju åka bakom folk och sen öka vid omkörning i olika steg och se. Å andra sidan, kanske onödigt arbete nu när jag känner mig säker på vad och varför. Eller så tar nyfikenheten överhand. Det kanske kommer en till ovetenskaplig undersökning av blis och hastigheter.
#1289466
Jag vill minnas att min BLIS fungerar på samma sätt som du beskriver. Något jag också har tänkt på just när man kör om men sen slagit bort tanken rätt fort och tänkt att det ska vara så.

För om det kommer en bil på en påfart i döda vinkeln är den snabb på att varna.
av heltok
#1291823
Jag upplever exakt samma beteende som nämnts här på en V60 MY18. Kör man själv om så lyser blis-lampan oftast inte. Är man på väg att bli omkörd så funkar den varje gång. Antar att det ska vara så, men det är ganska irriterande när man väl noterat det.

Jag har fått för mig att om den adaptiva farthållaren används och har koll på bilen snett framför vid omkörningen, så ökar sannolikheten för att blis-lampan tänds när man kör om. Men det stämmer långt ifrån alltid, så antagligen är det bara inbillning.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]