Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1289453
Lobocut skrev: mån 31 dec 2018, 02:00
dannesk skrev:Angående däckslitaget så håller jag med. Varje gång jag mätt djupet när jag bytt däck så har slitaget legat nästan exakt lika på alla däck och runt 1mm slits på 1000mil.
Det var ju det som var min poäng, på AWD kommer däcken slitas jämt på alla fyra. Så när det väl är dax att byta så kommer man få byta alla 4. På en FWD är det inte alls samma slitage på bakdäcken , vilket gör att man kan skjuta upp bytet av bakdäcken 1 eller 2 säsonger. I längden sparar man pengar på det.
Fwd’n kommer slita framdäck i en avsevärt högre takt än awd’n. Speciellt om du har en motor med lite mos i.
av III
#1289462
Lobocut skrev: mån 31 dec 2018, 02:00
dannesk skrev:Angående däckslitaget så håller jag med. Varje gång jag mätt djupet när jag bytt däck så har slitaget legat nästan exakt lika på alla däck och runt 1mm slits på 1000mil.
Det var ju det som var min poäng, på AWD kommer däcken slitas jämt på alla fyra. Så när det väl är dax att byta så kommer man få byta alla 4. På en FWD är det inte alls samma slitage på bakdäcken , vilket gör att man kan skjuta upp bytet av bakdäcken 1 eller 2 säsonger. I längden sparar man pengar på det.
Exakt så är det. AWD är dyrare hur man än räknar. Dessutom går det sönder lättare. Jag har haft en fyrhjulsdriven och visserligen fanns det vissa fördelar men jag vill påstå att för normalbilisten är det helt onödigt. Jag saknar det överhuvudtaget inte. Skulle jag köpa fyrhjulsdrift igen är det för att slippa den framhjulsdrivna känslan och slippa det är inte värt kostnaden. Kompis tycker det är helt nödvändigt men kan inte svara på varför. Motiveringar till att man kan accelerera snabbare på vintern känns lite tunnt. Har man så brottom snöiga dagar så accelerationen är avgörande? Såklart inte. Samma ta sig förbi snösträngar vid omkörningar. Man kanske inte måste köra om de få gånger det är ett problem för man har likväl samma antal hjul som bromsar eller håller bilen på vägen när man svänger. Att man kan hålla högre hastigheter eller inte märker halkan syns i olycksstatistiken där fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olyckor. Men å andra sidan. Det finns folk som bor där det inte plogas och där det är mycket hala backar eller de som behöver dra släp i uselt väglag eller håller på med en hobby som kräver bättre framkomlighet. Dessa ska självklart ha awd. Vi andra, njä... vi kan nog spara lite pengar och miljö, det ska ju trots allt tillverkas flera konponenter, bytas mera delar och det drar lite mera soppa.
av dannesk
#1289468
III skrev:
Lobocut skrev: mån 31 dec 2018, 02:00
dannesk skrev:Angående däckslitaget så håller jag med. Varje gång jag mätt djupet när jag bytt däck så har slitaget legat nästan exakt lika på alla däck och runt 1mm slits på 1000mil.
Det var ju det som var min poäng, på AWD kommer däcken slitas jämt på alla fyra. Så när det väl är dax att byta så kommer man få byta alla 4. På en FWD är det inte alls samma slitage på bakdäcken , vilket gör att man kan skjuta upp bytet av bakdäcken 1 eller 2 säsonger. I längden sparar man pengar på det.
Exakt så är det. AWD är dyrare hur man än räknar. Dessutom går det sönder lättare. Jag har haft en fyrhjulsdriven och visserligen fanns det vissa fördelar men jag vill påstå att för normalbilisten är det helt onödigt. Jag saknar det överhuvudtaget inte. Skulle jag köpa fyrhjulsdrift igen är det för att slippa den framhjulsdrivna känslan och slippa det är inte värt kostnaden. Kompis tycker det är helt nödvändigt men kan inte svara på varför. Motiveringar till att man kan accelerera snabbare på vintern känns lite tunnt. Har man så brottom snöiga dagar så accelerationen är avgörande? Såklart inte. Samma ta sig förbi snösträngar vid omkörningar. Man kanske inte måste köra om de få gånger det är ett problem för man har likväl samma antal hjul som bromsar eller håller bilen på vägen när man svänger. Att man kan hålla högre hastigheter eller inte märker halkan syns i olycksstatistiken där fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olyckor. Men å andra sidan. Det finns folk som bor där det inte plogas och där det är mycket hala backar eller de som behöver dra släp i uselt väglag eller håller på med en hobby som kräver bättre framkomlighet. Dessa ska självklart ha awd. Vi andra, njä... vi kan nog spara lite pengar och miljö, det ska ju trots allt tillverkas flera konponenter, bytas mera delar och det drar lite mera soppa.
AWD är för mig idag en självklarhet och det totala däckslitaget är försumbart emot tidigare FWD då framdäcken slets mkt mer än på AWD och flyttade alltid däcken fram/bak så bytesintervallet blir nog densamma. Framkomligheten och säkerheten är iaf för mig betydligt viktigare än nån krona extrakostnad. Bilen driver omgående i korsningar, rondeller, är kursstabil på alla väglag inkl. slaskig motorväg som många av oss måste köra på dagligen och faktiskt behöver kunna köra om på säkert. Inte alltid man kan ligga bakom långtradare på motorvägen i 50-80 km/h mil efter mil. Detta är en stor skillnad gentemot tidigare FWD som kan småspinna och bli understyrd i de polerade iskorsningararna, rondellerna och slaskiga vägar som man dagligen kör på. Kör man dessutom för det mesta med 5-pers i bilen, full med packning och takbox och ibland släpvagn så blir AWD en ännu större självklarhet för mig.

Stor skillnad på var man bor men bor man i norrland med 4-5månaders is, snö och slask på vägarna varje vinter och då är AWD både bekvämt och säkert under vintermånaderna.
av matand12
#1290213
AWD är tveksam om du inte har behov av det. Min xc60 drar ibland släp med två hästar i ligger på 2 ton vikt ungefär. Hade tidigare en v70 fwd vilket var värdelöst när man närma sig en ridbana ute i buschen -antingen lasta av långt innan eller gasa på och hoppas på det bästa. Med xc60awd behöver man aldrig ens fundera - bara köra med släpet ut på sliriga gyttjevägar, tar sig fram kanon... MEN, så fort man ställer släpet och kör normal stadskörning/motorväg (södra sverige) har awd:n varit totalt meningslös.
Jag kör nog mindre än 5 % av mina mil med släp och då behövs awd:n. 95% räcker det alltså med fwd,Så fundera vad för användningsområde duskall ha bilen till
av mikebike
#1290253
dannesk skrev:Stor skillnad på var man bor men bor man i norrland med 4-5månaders is, snö och slask på vägarna varje vinter och då är AWD både bekvämt och säkert under vintermånaderna.
Eller i en storstad med dålig snöröjning.

Bild

Jag kör aldrig med släp, men jag jagar och kör på oplogade skogsvägar.
av bengt39
#1290618
TommyP86 skrev: fre 28 dec 2018, 10:27 Köp driver support (senare intellisafe surround)!

Mitt i prick ! Gör XC60 lättkörd vid framför allt mycket trafik är min erfarenhet efter 4 års (8000 mil) användning i två XC60 2015 resp 2017 års modell.Överlägset vanlig Cruisescontrol som bara är användbar vid långkörning på motorväg vid lite trafik

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]