Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mindlight
#1288866
Min S60 2.4t 2002 blir inom kort en 18-tusenmilare och även om det är en ljuv kärlekshistoria så måste man ibland låta förnuftet styra.

Har börjat få smak på XC60 och V60 och tittar runt lite på begagnade (2014 och framåt under 10000 mil) på BytBil.

Ni som har XC60s, vad har ni fått fixa eller är det något ni ångrar?
Vad ska man tänka på när man provkör och innan köpet?
Vad "måste" man bara ha med i utrustning?
Finns det några återkommande problem / irritationsmoment som man kommer få åtgärda utöver det vanliga underhållet inkl ev rostigt avgassystem?

Alla tankar, tips och ideér mottages med största tacksamhet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1288881
Köp driver support (senare intellisafe surround)!
CTA (cross traffic alert) är kanon om man står parkerad där det är väl trafikerat av både bilar och människor.
Aktiv farthållare är oumbärligt i nästan alla typer av köer och sega landsvägar.
Aktivt helljus 2 fungerar kanon i mitt tycke, saknar det varje gång jag kör bil utan.

Användarvisningsbild
av MartinS
#1288904
Skippa taklucka, bara risk för läckage och för dessutom oljud. Om det är automatlåda se till så den växlar mjukt och fint, lämpligt att byta olja i den vid cirka 10.000mil.

VOC och bränslevärmare är ju A och O. Eluppvärmd framruta och ratt är underbart. Backkamera är trevligt om man kopplar tunga släp då och då.

Jag är inget superfan av adaptiv farthållare men autobromsen är ju ganska bra att ha om "Olyckan skulle vara framme".

AWD tycker jag du skall ha, det är det som gör bilen till en så fantastisk vinterbil som den faktiskt är.

Sportstolar kan upplevas lite smala och du kan inte fälla passagerarstolen med sportstol, värt att tänka på.
av dannesk
#1289109
Jag hade R-design, panoramatak (låter inte alls mer under färd och skulle inte vilja vara utan), AWD, AUT, VOC och lastpaketet (laminerade tonade rutor, elbaklucka) som krav när jag köpte min classic som hade mkt utrustning standard. Det jag inte skulle vilja vara utan är adaptiv farthållare som är överlägset i kombination med AUT i köer och motorväg, aktiva helljus, driver support (intellisafe surround) och CTA.

Utöver det vanliga på en bil så kolla noga runt skärmkanterna i hjulhusen för ofta har de lacksläpp efter blästring och begynnade rost pga dålig konstuktion (största felet på gamla XC60 enligt mig). Samma gäller taket ovan och runt vindrutan som rostar fort vid stenskott pga avsaknad av galv. Automatlådan ska växla mjuk och inte ska slå i växeln ifrån R till D och N till D när den är varm eller växlar ner hårt ifrån 5an/6an (gäller främst 6-vxl). Kolla även så AC-kompressorn inte låter när du kör (kan vara svårt och kolla under vintern) och checka att dörarrna låser korrekt (ofta felande låskistor) och handtagen inte kärvar. Även runt handtagen släpper lacken och det rostar pga nötning emot plåten.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289146
Tittar du på en bil med nyare VEA-maskin så kan det vara läge, i det fallet bilen har ett sånt, att försöka kolla status på balansaxelpaketet,
Jag har hört mer än en XC60 med ylande sådant därute.
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
av Lobocut
#1289171
VOC och bränslevärmare är ett måste. Har du inget behov av AWD så försöker du undvika det, blir bara högre driftkostnader (service, bränsle och ev reparations kostnader). Samma sak för växellådan, blir billigare att köra och äga en manuell än automat.
Användarvisningsbild
av Derank
#1289193
skulle säga att awd 'r ett måste på just en XC60, inte pga framkommligheten men en 2wd det drar så in i helvette åt alla håll på snö/is om man gasar lite, 4wd är en helt annan känsla, främst på vintern, det är värt dom extra hundralapparna i bränsle.

Och skippa panorama, det låter mer, blir varmt och det går inte heller på glsförsäkringen utan går på vagnskada när du spräcker det.

och progresiv servo är ett måste anser jag, men det brukar vara svårt att hitta på beggade, då få har valt det. blir en helt annan styrkänsla
av Lobocut
#1289199
Det är mer än bara några hundralappar i bara bränsle. FWD med manuell låda går att hitta som är skattebefriade, finns AWD som skattebefriad? Service blir dyrare då det är fler kontroller och ev slitage reparationer på bakväxel. Slitage på däck är också en faktor. Med en FWD klara man sig att byta 2 däck när det är dax. Medans en AWD måste man antagligen byt alla 4.

Men smaken är som baken, den är delad.
Användarvisningsbild
av Derank
#1289202
Du kan byta 1däck på en awd om du så vill, men som du säger, alla väljer vi lika och TS bör välja det HAN vill ha och prioriterar

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]