Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1289206
Derank skrev:skulle säga att awd 'r ett måste på just en XC60, inte pga framkommligheten men en 2wd det drar så in i helvette åt alla håll på snö/is om man gasar lite, 4wd är en helt annan känsla, främst på vintern, det är värt dom extra hundralapparna i bränsle.

Och skippa panorama, det låter mer, blir varmt och det går inte heller på glsförsäkringen utan går på vagnskada när du spräcker det.

och progresiv servo är ett måste anser jag, men det brukar vara svårt att hitta på beggade, då få har valt det. blir en helt annan styrkänsla
Progressiv servo ett måste, av vilken anledning? Då har du väl då inte r-design isåfall vilket ger mer känsla än progressiv servo?! Är väl ett påhitt likväl att panorama blir vamt? Har det i min och blir inte varmare eller låter inte mer än alla bekantas eller hyrbilar jag haft utan men ger mer rymd när det är mörkt och ljust, rutorna i övriga bilen låter mer även fast jag har laminerade.
Användarvisningsbild
av Derank
#1289208
som sagt, det är ju bara min åsikt, har du kört en med progresiv servo och n utan borde du känna/förstå skilnaden och hur det käns att ratta runt tex i stan. jag tyckte den med panoramade lät mer, och självrisken går på vagnskada men det är åter igen min åsikt, ett forum är ju till för att delge andra vad man tycker, ingen har ju rätt el fel, det är ju bara b´vad jag tycker.

Förstår inte varför du mena att det är ett påhitt, kör en själv med och utan progresiv och återkom gärna med din åsikt, du kanske inet könne rskillnad, vad vet jag.
Användarvisningsbild
av Derank
#1289209
och r-dersign har inget med progresiv att göra, och om du vill veta så har jag en summum, med sportchassi och sportdämpare ( samma som r-design )

men nu lämnar vi det tills du har provkört en med progresiv servo, återkom då i ämnet.
av dannesk
#1289211
Har kört med progressiv servo med sportchassie och absolut ingen dealbreaker i mitt fall, endast lite mer lättstyrd i låga farter men inget mer. Har 255or på sommardäcken på min XC60 och klarar inte en normal person att ratta dom bör man kanske överväga en annan bil med smalare däck, finns annan utrustning att lägga krut på än detta. Panorama låter absolut inte mer då har du säkert hört ljudet ifrån övriga 80-90% av kupéns rutor, taket har betydligt mer isolerat och laminerat glas än övriga kupén. Körde ett säkert minst ett 10-20-tal innan jag köpte min och kan inte säga att panorama tillförde något i ljudnivå, hade dock ingen kalibrerad decibelmätare med mig. Självrisken vid ev. glaskross (ytterst sällsynt) går på vagnskada betydligt bättre än rostlagning av taket.
Senast redigerad av 2 dannesk, redigerad totalt 0 gång.
av Lobocut
#1289214
Derank skrev:Du kan byta 1däck på en awd om du så vill, men som du säger, alla väljer vi lika och TS bör välja det HAN vill ha och prioriterar
Nja, om du bara ett däck som måste bytas så är det något fel. Det jag menade med att man antagligen måste byta alla 4 är att däcken slits jämnare på alla 4 för att man har AWD. Inte alls samma slitage på bakdäcken på en FWD, och där med kommer man inte behöva byta bakdäcken när det är dax att byta fram.
av dannesk
#1289217
Man byter lämpligtvis parvis och så man får samma mönster hö/vä samt så jämt slitage på bak/framaxel som möjligt. Är två av däcken så slitna på en AWD så man inte kan få en någolunda skillnad i rullomkrets så byter man alla 4st.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1289307
Jag tycker det känns ganska opremium att behöva tejpa skarvarna i panoramataket innan man sätter på en takbox för att det inte skall tjuta i kupen..

Awd är oerhört effektivt för att få ett lågt och jämt däckslitage. Min xc60 sliter cirka 1mm/1000mil. Jag har haft den i 7.5 år mu så det känns som jag har rätt bra koll på den.
av dannesk
#1289330
MartinS skrev:Jag tycker det känns ganska opremium att behöva tejpa skarvarna i panoramataket innan man sätter på en takbox för att det inte skall tjuta i kupen..

Awd är oerhört effektivt för att få ett lågt och jämt däckslitage. Min xc60 sliter cirka 1mm/1000mil. Jag har haft den i 7.5 år mu så det känns som jag har rätt bra koll på den.
Vad menar du med att tejpa skarvarna, vad ska det hjälpa? Panoraman på en XC60 är inte annorlunda än på något annat bilfabrikat, typ samma konstruktion. Jag kör alltid takbox från slutet december till slutet april och det låter inte mer på min XC60 än på tidigare bilar och då använder jag samma Thulebox och samma typ av Thule Wingbar. Det susar lite i motorvägsfart med det är allt.

Angående däckslitaget så håller jag med. Varje gång jag mätt djupet när jag bytt däck så har slitaget legat nästan exakt lika på alla däck och runt 1mm slits på 1000mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1289396
Jag måste tejpa skarven mellan främre och bakre luckan, annars trycker takboxen ner luft där så den funkar som ett munspel. Sjukt irriterande.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av Lobocut
#1289450
dannesk skrev:Angående däckslitaget så håller jag med. Varje gång jag mätt djupet när jag bytt däck så har slitaget legat nästan exakt lika på alla däck och runt 1mm slits på 1000mil.
Det var ju det som var min poäng, på AWD kommer däcken slitas jämt på alla fyra. Så när det väl är dax att byta så kommer man få byta alla 4. På en FWD är det inte alls samma slitage på bakdäcken , vilket gör att man kan skjuta upp bytet av bakdäcken 1 eller 2 säsonger. I längden sparar man pengar på det.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]