Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PapaBear46
#1288713
Hej!

Jag är ny här och det här är min första tråd.

Jag behöver beställa en ny baklyckta till min xc60 årsmodell 2016.
Volvos artikelnummer för baklycktan är 31323035.
Autoexperten Carfix hade inte rätt modell, de hade den första varianten men inte den jag behöver. Baklycktan jag behöver kostar nästan det dubbla hos Volvo, jämfört med den som autoexperten har. Systemetet hos både Volvo och autoexperten säger att det är olika baklycktor beroende på bilens chassinummer.
Varken jag eller han på autoexperten kunde se någon skillnad på dem.

Nu till min fråga;
Är det skillnad på baklycktorna till XC60, beroende på årsmodell?
Eller passar vilken baklyckta som helst, så länge det är för just xc60?
av PapaBear46
#1288722
Tack för länken!
Jo det är sant. Och den där verkar vara helt ny också. Enda jag är orolig över är att de har ”fuskat” och bara skrivit in Volvos artikelnummer, dvs att det kanske inte är den jag behöver.
Jag ska kontakta dem och fråga.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1288737
Du behöver inte oroa dej Bildelsbasen fuskar inte och du har full bytesrätt, Bildelsbasen ha verkstäder som huvudkunder och är mycket noggranna med märkningen på delarna
Användarvisningsbild
av MartinS
#1288805
Jag har fått för mig att det ser ut att vara skillnad på äldre och nyare bakljus på XC60 men jag kan inte sätta fingret på vad som skiljer. Ser de olika ut, någon som vet?
av PapaBear46
#1288924
Tydligen ska det vara någon led i de nyare, men inget jag ser.
Jag har haft bil av annan tillverkare tidigare. På den bilen kunde man se att LCI modellens baklycktor skilde sig från första modellen. När man låste upp bilen så tändes baklyktorna ”långsamt” på LCIn, då det var led.
På den gamla tändes de direkt.
Men jag har inte sett något sånt på xc60n.
av PapaBear46
#1292645
Tänkte bara berätta om hur det gick. Jag beställde baklycktan via bildelsbasen. 1799kr inklusive frakt, ungefär 1300kr mer hade lycktan kostat hos bilia.
Att byta ut den var inte det enklaste jag gjort. Inte direkt svårt, mera omständigt. Den video som visade bäst hur man gör är följande;


Jag tvingades lossa på bakre kofångaren, onödigt krångligt enligt mig men men.
Ungefär 2 timmar tog det.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1292659
Bra återkoppling!
TuneIn

Ja, det är så som jag upplever det med.[…]

Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]