Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1286126
Jag har batteribekymmer på min lätt begagnade V60, bilen klagar på låg batterispänning trots att jag knappt kört med bränslevärmaren.

Jag bor i lägenhet så enda sättet att ladda blir att byta batteri och ladda inomhus.

Om jag ska köpa ett extra batteri, kan jag skaffa ett AGM trots att instruktionsboken rekommenderar EFB?

Hur bra är Biltemas batterier? Är inte sugen på att köpa Volvo original.

Jag tar gärna rekommendation på laddare med, har kollat en del på ctek men vet inte vilken modell som är bäst.
av grålle1
#1286130
Laddare brukar vara bra pris hos mekonomen på CTEK mxs 5.0.. en lagom stor och väldigt bra laddare tycker iaf jag :-D
Användarvisningsbild
av Ankle
#1286163
Hur mycket kör du med bilen och hur länge står den stilla?

Om du använder bilen normalt, låter det som att det är något fel på batteriet...
Byta batteri, rent fysiskt, är rätt meckigt. Särskilt i vinterkylan och med lite kalla fingrar. Har du ingen kompis med eluttag nära bilen där du kan spendera några timmar då och då?
av Rådlös
#1286167
Utan att ha facit till hands, så är det så att man bör ha så stor laddare som det medges. Ju större den är, destå fortare laddar den fullt. Det finns en övre gräns för hur stor en laddare får vara. Max laddström får vara 1/3 av amperetimmarna i batteriet. Exempel: Om batteriet är på 90 Ah så får laddaren ge max 30 Ampere. Sådana batteriladdare för personbilar är tämligen sällsynta så du kan välja ur det utbud som finns på våra bilprylvaruhus.

När det handlar om större batterier och AGM-batterier så tror jag att det är kåpan över batteriet som Volvo lutar sig mot i sitt negativa svar. Men det finns lösning på det. Det finns större kåpor som medger plats till större (högre) batterier. Här på forumet finns det flera trådar om detta med artikelnummer o.s.v. Ett AGM-batteri laddas enligt samma "fysiska lagar" som vanliga vätskebatterier så det är inget extra hokus-pokus med AGM i det avseendet.

Och om du tänker detta med att lagra ett batteri inomhus, så är det så att batterier mår bäst av att stå ganska kallt. Det vill säga ungefär kylskåpstemperatur, 8 - 10°C. Om det är för varmt, rumstemperatur och så vidare, så påskyndas självurladdningen i värmen. Och risken för knallgas finns om du har batteriet i bostadsutrymmen. Då är det i så fall en bättre lösning att ha batteriet på balkongen eller liknande. Men det bästa är att du köper ett nytt och friskt batteri nu eftersom ditt gamla har "larmat" flera gånger. Det kan tyda på att det är dåligt. Det går att mäta med batteritestare så gör det först av allt.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1286227
En Ctek MXS 5.0 får man för strax under 700kr med frakt. Sök på Prisjakt.
Batterierna är inte heller hutlöst dyra på Volvo.
av III
#1286235
Men bilen var väl så ny att den har garanti? Hör med verkstaden först så kan de ju kolla om något är fel eller om batteriet är kass redan. Eller så kör du för lite för det ska hinna ladda upp sig. En tumregel är att köra lika länge som värmaren gått.
av dannesk
#1286263
Är det en 2018 så har du fortfarande garanti och det är samma garanti (2år) på bilen som batteri. Åk in till ÅF och be dom belastningsprova batteriet och isåfall begär ett nytt på garantin. Jag fick nytt batteri till min XC60 i våras och då var batteriet 1,5år.

Bedöms det att batteriet är OK men dålig laddning så köp en Ctek MXS 5 typ här https://laitis.se/batteriladdare-mxs-5-0-12v.html och bjud in dig till någon som har tillgång till konstant ström på långfika och ladda :-)
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]