Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SLNG
#1283773
Hej! Ny medlem sen i morse! Jag har nu ägt min XC60 (just passerat 11000 mil) i ett halvår och har några frågor gällande växellådan.

1. Det hörs ett morrande/vibrerande ljud precis vid uppväxling som har tilltagit de senaste veckorna, vad kan detta bero på?

2. Vid nedväxling i låga farter händer det emellanåt att lådan rycker obehagligt, tips om vad detta kan vara?

3. Lådan slirar ganska mycket på ettan och tvån och känns slö då man kör iväg, är det normalt? (Den nya 8-stegade lådan känns piggare)

Sedan är ju förbrukningen ganska hög 0,9 blandat för mig men det kanske är normalt?

Tacksam för svar från experterna där ute!

//SLNG
Användarvisningsbild
av StefanN
#1283780
2. Finns ett fix för detta med mjukvara. Har du senaste uppdateringen?
3. Den är ju ganska slirig innan värmen är uppe i oljan men det är ju dags för ett oljebyte nu om det inte är gjort.
av dannesk
#1283792
SLNG skrev:1. Det hörs ett morrande/vibrerande ljud precis vid uppväxling som har tilltagit de senaste veckorna, vad kan detta bero på?

2. Vid nedväxling i låga farter händer det emellanåt att lådan rycker obehagligt, tips om vad detta kan vara?

3. Lådan slirar ganska mycket på ettan och tvån och känns slö då man kör iväg, är det normalt? (Den nya 8-stegade lådan känns piggare)

Sedan är ju förbrukningen ganska hög 0,9 blandat för mig men det kanske är normalt?
1. Bör nog åka in till en Volvo ÅF för att felsöka detta, låter inte bra att låda ger ifrån sig missljud, så ska det inte vara.

2. Antingen en programvarufix eller så kan det vara mekanisk fel på ventilpaketet i lådan, be Volvo ÅF felsöka. Jag fick min låda bytt pga detta den smällde även in D ifrån Neutral när lådan vart varm.

3. Som Stefan skrev så slirar de innan de blir varma och även om den är varm så kan den kännas slirig när man kör lungt tycker jag men inte när man trycker på. Kanske dags för spolning och oljebyte i lådan.

Dom är väl inte kända för låg förbrukning så 0,9 låter väl rimligt beroende på hur man kör. Min normala förbrukning ligger på ca 0,9-1,1 beoende på sommar/vinter samt typ av körning. Landsvägskörning ca 0,7-0,8.
Användarvisningsbild
av hakank
#1285204
Hur gick det, om du nu varit där? Min är likadan i avseende på punkt 2. 7500mil
Användarvisningsbild
av Derank
#1285208
skulle tro att den lådan är helt normal, de slirar ,rycker vid nedväxlingar och låter almmänt myckt. Rätt dårlig i mina ögon.
Och den 8vxl är lika kass mer el mindre.

Körde nya A6an förr a veckan ( nu vet jag inet vad de kör med för låda ) men vilken skillnad, sömlösa växlingar upp och ner och bilen var tyst som graven. Lilla sexan satt i den.

Volvo borde vakna upp och ta fram något nytt på lådfronten. XC40 och V90 tycker jag var lika kassa på växlingarna och slirandet, inte kändes det premium iaf.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.