Sida 1 av 1
Volvo V60 - Vad är skillnaden mellan olika bränsle ?
Postat: ons 28 nov 2018, 21:28
av woodboo
Hej,
Kollar på V60 och det är massor som är både etanol och bensin som är mycket billigare än bara bensin.
Har några frågor:
1: Vad är skillnaden mellan bensin med metangas och bensin med etanol. För jag blev inte rekommenderad att köpa en med metangas då det är problem ibland och problemen är dyra samt att besiktningen är hårdare för bilar med gas.
2: tankar man etanol och bensin i samma tank eller är det varsin tank för varje bränsle? om man bara vill köra med bensin fungerar det?
3: Skulle ni rekommendera en v60 med bensin och etanol? för - nackdelar?
Tack
Re: Volvo V60 - Vad är skillnaden mellan olika bränsle ?
Postat: tor 29 nov 2018, 07:53
av Rådlös
Du tankar E85 eller bensin i samma tank. Du har bara en. Man kan köra på antingen det ena eller det andra eller en valfri blandning av dom båda. Flexifuel betyder att du har flexibla möjligheter. Nu kan man gå in på lite detaljer här, men det hoppar vi över tills vidare.
Gasbilar har alltid två tankar. Dels gastankar och sedan en bensintank. Det är hårdare besiktningskrav på gastankarna och hela installationen. Inte lika lätt som en "vanlig" bil med flytande bränsle, bensin, diesel eller E85. Dessutom infaller ett automatiskt körförbud efter 20 år på gasbilar. Då har du tre val:
A. Gör om hela gasinstallationen med nya komponenter. Dyrt.
B. Riv ur hela gasinstallationen och registrera om bilen till en regelrätt bensinbil. Också dyrt.
C. Skrota bilen. Även detta är dyrt om bilen i övrigt är fullt körbar och fungerar.
Allt jobb som handlar om gasinstallationen får bara certifierade och godkända verkstäder göra. Inget hempul av någon händig. Gå in på Trafikverkets sida och läs mer om detta.
Det finns en annat viktigt faktor att känna till: Norr om Gävles latitud finns bara fem tankstationer för fordonsgas i Sverige. Och dom ligger inte i grannkommuner till varandra.
Vill du veta mer om E85, så säg till. Det är inte konstigare eller svårare på något sätt att äga och köra en E85-bil än att äga och köra vilken annan bil som helst oavsett vilket bränsle vi pratar om. Det finns mycket dum och ovetande ryktesspridning och okunskap om E85. Det mesta av detta kommer från dom som aldrig har kört eller ägt någon E85-bil. Fråga oss som har flerårig och mångtusenmila erfarenheter i stället.
Re: Volvo V60 - Vad är skillnaden mellan olika bränsle ?
Postat: tor 29 nov 2018, 09:01
av Jimmy Svensson
Etanol är ju det man ska ha om man tittar på priset. Körde min förra V70 2,5FT nästan 3 år och i stort bara körde på E85 även vintern utan några problem. Låg skatt på dessa oxå
Re: Volvo V60 - Vad är skillnaden mellan olika bränsle ?
Postat: tor 29 nov 2018, 13:07
av woodboo
Rådlös skrev: ↑tor 29 nov 2018, 07:53
Du tankar E85 eller bensin i samma tank. Du har bara en. Man kan köra på antingen det ena eller det andra eller en valfri blandning av dom båda. Flexifuel betyder att du har flexibla möjligheter. Nu kan man gå in på lite detaljer här, men det hoppar vi över tills vidare.
Gasbilar har alltid två tankar. Dels gastankar och sedan en bensintank. Det är hårdare besiktningskrav på gastankarna och hela installationen. Inte lika lätt som en "vanlig" bil med flytande bränsle, bensin, diesel eller E85. Dessutom infaller ett automatiskt körförbud efter 20 år på gasbilar. Då har du tre val:
A. Gör om hela gasinstallationen med nya komponenter. Dyrt.
B. Riv ur hela gasinstallationen och registrera om bilen till en regelrätt bensinbil. Också dyrt.
C. Skrota bilen. Även detta är dyrt om bilen i övrigt är fullt körbar och fungerar.
Allt jobb som handlar om gasinstallationen får bara certifierade och godkända verkstäder göra. Inget hempul av någon händig. Gå in på Trafikverkets sida och läs mer om detta.
Det finns en annat viktigt faktor att känna till: Norr om Gävles latitud finns bara fem tankstationer för fordonsgas i Sverige. Och dom ligger inte i grannkommuner till varandra.
Vill du veta mer om E85, så säg till. Det är inte konstigare eller svårare på något sätt att äga och köra en E85-bil än att äga och köra vilken annan bil som helst oavsett vilket bränsle vi pratar om. Det finns mycket dum och ovetande ryktesspridning och okunskap om E85. Det mesta av detta kommer från dom som aldrig har kört eller ägt någon E85-bil. Fråga oss som har flerårig och mångtusenmila erfarenheter i stället.
Hej och tack för att du tog tiden att förklara.
Jo jag hade mina tankar om gasabilar och du säkerställde mina tankar :)
När det gäller Volvo V60 med bensin + etanol.
jag läst och hört att att många tillverkare har fuskat med konstruktionen på sina E85 hybrider, är detta sant och jag tänker köpa en bil som är år 2012-2016.
Sen har jag läst att Etanol är/var skadligt för bilen och att man inte vet hur mycket den förra ägaren har kört på etanol. Är det sant?
Jag trodde först att bensn + etanol var samma som bensin + gas, av denna anledningen har jag undvikit etanol. Men du skulle rekommendera det, bilen får inte mer problem än andra bilar bar för att den har bensin + etanol?
Tack
Re: Volvo V60 - Vad är skillnaden mellan olika bränsle ?
Postat: tor 29 nov 2018, 13:25
av Lövet
woodboo skrev:Rådlös skrev: ↑tor 29 nov 2018, 07:53
Du tankar E85 eller bensin i samma tank. Du har bara en. Man kan köra på antingen det ena eller det andra eller en valfri blandning av dom båda. Flexifuel betyder att du har flexibla möjligheter. Nu kan man gå in på lite detaljer här, men det hoppar vi över tills vidare.
Gasbilar har alltid två tankar. Dels gastankar och sedan en bensintank. Det är hårdare besiktningskrav på gastankarna och hela installationen. Inte lika lätt som en "vanlig" bil med flytande bränsle, bensin, diesel eller E85. Dessutom infaller ett automatiskt körförbud efter 20 år på gasbilar. Då har du tre val:
A. Gör om hela gasinstallationen med nya komponenter. Dyrt.
B. Riv ur hela gasinstallationen och registrera om bilen till en regelrätt bensinbil. Också dyrt.
C. Skrota bilen. Även detta är dyrt om bilen i övrigt är fullt körbar och fungerar.
Allt jobb som handlar om gasinstallationen får bara certifierade och godkända verkstäder göra. Inget hempul av någon händig. Gå in på Trafikverkets sida och läs mer om detta.
Det finns en annat viktigt faktor att känna till: Norr om Gävles latitud finns bara fem tankstationer för fordonsgas i Sverige. Och dom ligger inte i grannkommuner till varandra.
Vill du veta mer om E85, så säg till. Det är inte konstigare eller svårare på något sätt att äga och köra en E85-bil än att äga och köra vilken annan bil som helst oavsett vilket bränsle vi pratar om. Det finns mycket dum och ovetande ryktesspridning och okunskap om E85. Det mesta av detta kommer från dom som aldrig har kört eller ägt någon E85-bil. Fråga oss som har flerårig och mångtusenmila erfarenheter i stället.
Hej och tack för att du tog tiden att förklara.
Jo jag hade mina tankar om gasabilar och du säkerställde mina tankar :)
När det gäller Volvo V60 med bensin + etanol.
jag läst och hört att att många tillverkare har fuskat med konstruktionen på sina E85 hybrider, är detta sant och jag tänker köpa en bil som är år 2012-2016.
Sen har jag läst att Etanol är/var skadligt för bilen och att man inte vet hur mycket den förra ägaren har kört på etanol. Är det sant?
Jag trodde först att bensn + etanol var samma som bensin + gas, av denna anledningen har jag undvikit etanol. Men du skulle rekommendera det, bilen får inte mer problem än andra bilar bar för att den har bensin + etanol?
Tack
Tyvärr går det en massa rykten om etanolbilar, dessa kommer vanligtvis från folk som aldrig ägt någon...
Nej, etanol är inte skadligt, och 99% av alla fel som uppkommer på en etanolbil skulle precis lika gärna uppstå på en bil med annat drivmedel. Det finns extremt få bevisat etanolspecifika fel. Om det är V60 T4F vi pratar om kan jag inte minnas en enda tråd som handlar om etanolproblem. Samma med 2.5FT, de fel som finns har inte med drivmedlet att göra. Det finns vissa som haft problem med 1.8F motorn om man kört på väldigt olika blandningar av etanol/bensin utan att bilen hunnit "vänja sig".
Re: Volvo V60 - Vad är skillnaden mellan olika bränsle ?
Postat: tor 29 nov 2018, 16:11
av Rådlös
Ja, signaturen Lövet har skrivit här hur det ligger till. Alltså: Det är inte farligt och det är inte mera fel på en etanolbil. Det finns en viktig punkt att känna till. Om man byter bränsle måste motorns styrdator få adaptera. Det vill säga att den måste få ställa in sig för det nya bränslet. Lövet skrev "vänja sig" vid det nya bränslet och det är det som det gäller.
Det går till så här: När man tankar det nya bränslet i en ganska tom tank så skall man köra en liten rundtur på ett par mil eller kanske en kvart eller så. Det går utmärkt i vanlig landsvägsfart, 70 - 90 km/tim. Då ställer datorn in sig med luft-bränsleblandningen där den samtidigt kan hålla Lambda 1. Det är detta som kallas Adaptering. När man kör den här rundturen skall man inte stänga av motorn. Naturligtvis får man stoppa i korsningar och rödljus m.m men inte stänga av motorn. Om man skulle ha gjort det så börjar adapteringen om från noll nästa gång man startar. Om vi då antar att man bor så eller har kort resväg till jobbet så hinner ju aldrig datorn att slutföra adapteringen. Motorn kommer då att gå tämligen illa och man blir besviken på bilen. Men om man har gjort adapteringen rätt så behöver man aldrig mera tänka på detta så länge man kör på samma sorts bränsle. Alla data om bränslet finns ju redan lagrade i styrdatorn.
Och det gäller både om man byter från bensin till E85 eller tvärtom från E85 till bensin. Den måste alltid få adaptera om man byter bränsle. Detta står i instruktionsböckerna men ganska kortfattat. Och det gäller för övrigt flera E85-bilfabrikat. Alltså inte något Volvospecifikt. Viktigt men inte alls svårt, kan man sammanfatta.
Lövet nämnde också T4F. Det är en lite nyare motorgeneration. Där har man lyckats pressa ner bränsleförbrukningen något, testbilar har kommit under litern, och man har samtidigt höjt vridmomentet till någonstans över 200 Nm. Exakt siffra minns jag inte nu, men det är mer än 2.0F i alla fall. Sedan finns ju Volvos 5-cylindriga F-motorer. Dom är rena "krutpaketen" jämfört med 1.8F och 2.0F. Den svagaste motorn i den motorfamiljen har 300 Nm i vridmoment. Man kan väl säga så här att om man skall dra husvagn eller andra tunga släp, skall man välja en sådan 5-cylindrig 2.5Fxx. Man kan inflika här att E85 har 104 oktan. Det innebär att motorn kan när körsituationen är sådan, utnyttja bränslet effektivare och ta ut mer energi ur det.
Så några ord om prispolitiken. Det finns en tumregel om man vill veta om det lönar sig att köra på E85? Tag det aktuella priset på E85. Multiplicera det med 1,3. Så länge svaret blir under gällande pris för bensin så är det lönsamt.
Siffran 1,3 är den teoretiska genomsnittliga merförbrukningen på E85. Vi förutsätter att du tar prisuppgifterna från samma tankstation och på samma dag. Annars kan det lätt bli fel.
Sedan har vi en annan aspekt också, miljöfrågan. Men eftersom det finns lika många åsikter som debattörer så lämnar vi det åt sidan här i denna tråden. Men tankegångar finns i alla fall.