Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1281074
Hej!

Ny här på forumet och nybliven ägare av en V60 D4 AWD MY15. Har bläddrat igenom forumet en del och hittat några trådar med någorlunda relevant information men inte allt jag behöver. Av någon anledning står det att jag inte får använda sökfunktionen i forumet heller, vilket gör det lite svårt.
Hur som.

Jag vill montera extraljus.
jag kan inte ha konventionella extraljus pga adaptiv farthållare, autobroms osv. Därför blir det led-ramp. Det är svårt att hitta en bra led-ramp till rimligt pris som lyser med bra längd och bredd, och som inte är 7 meter bred...(fult). Minimikravet är 1 lux vid 500/600 meter
Därför funderar jag på att byta ut ljuskällan i helljuset till en led (ska tydligen sitta halogen som ordinarie?) vilket kommer ge bra ljus och bredd i bilens närområde. Så köper jag en led-ramp för att få längd också. I mitt huvud låter det som en rimlig lösning?!
MEN!!! Då har jag ju det adaptiva helljuset som jag så gärna vill behålla också. Obviously. Det är en väldigt trevlig funktion och jag vill kunna se så mycket som möjligt i min omgivning trots mötande/framförvarande bil(ar). Men det går ju inte om man monterar led-ramp. Därför tänker jag att det måste gå att dra in en brytare i kupén som sitter lättillgängligt. På så vis kan jag blända av rampen via brytaren men fortfarande ha ordinarie helljus aktivt. Jag vill inte lämna in till volvo för att få den funtionen i systemet. Det blir alldeles för krågligt och riskabelt om jag ska måsta gå in i My Car-menyn varje gång jag vill släcka rampen.
Sen funderar jag även om det går att sätta starkare ljuskällor i halvljuset? För som jag förstått det så fungerar det adaptiva helljuset som så att den bländar av helljuset men halvljuset fortsätter lysa med helljusstyrka och det är det ljuset som skärmas av mot bilar osv? Har man då starkare ljuskällor ser man ju bättre, speciellt med tanke på hur bra det adaptiva helljuset lyser upp runt övriga trafikanter. Trevligt tänker jag. Är det ens möjligt? Skadar man utrustning?

Tacksam för hjälp, tips och åsikter :-)

Mvh Fredrik
#1281087
Det är bara halvljuset som jobbar aktivt och skärmas av vid t.ex. möte... helljuset (halogenlampan) släcks! Med andra ord behöver du ingen brytare om du kopplar led-rampen på helljuslampan!
#1281098
grålle1 skrev:Det är bara halvljuset som jobbar aktivt och skärmas av vid t.ex. möte... helljuset (halogenlampan) släcks! Med andra ord behöver du ingen brytare om du kopplar led-rampen på helljuslampan!
Tack för input! Men som jag uppfattar det så går halvljusen endast upp i aktivt läge när jag har helljusfunktionen aktiverad? Det är ju då det blir problem om jag jag ska ha led-ramp som jag vill kunna blända av utan att tappa dom adaptiva strålkastarna. Eller tänker jag fel?

Edit: Det som bekymrar mig är ju att jag kommer måsta blända av led-rampen betydligt tidigare än om jag endast har ordinarie belysning då den automatiska funktionen inte är inställd för den långa räckvidden. Har jag då rampen på vanliga spaken så tappar jag ju som sagt den adaptiva funktionen från ordinarie belysning när jag bländar av.
#1281102
Om du kopplar led-rampen till helljuset kommer den ju att släcka sig när halogen-ljusen släcks (men xenon-lamporna kommer fortsatt att vara tända och lysa runt om mötande bilar). Enda gången det kan tänkas bli problem är på extremt långa raksträckor då bilen inte uppfattar att den bländar mötande med halogen-lamporna, men du ändå gör det då led-rampen har längre räckvidd.
#1281104
Någonting skrev:Om du kopplar led-rampen till helljuset kommer den ju att släcka sig när halogen-ljusen släcks (men xenon-lamporna kommer fortsatt att vara tända och lysa runt om mötande bilar). Enda gången det kan tänkas bli problem är på extremt långa raksträckor då bilen inte uppfattar att den bländar mötande med halogen-lamporna, men du ändå gör det då led-rampen har längre räckvidd.
Ja exakt, det är det problemet jag syftar på. Automatiken kommer inte fungera som den ska iom den starkare och längre räckvidden från led-rampen. Jag kör till 90% långkörning i västerbottens och jämtlands inland och då kommer det skita sig om jag inte har led-rampen på separat brytare.
#1281115
OM du hittar en ledramp med riktigt bra räckvidd kan det ju såklart bli problem precis som du säger... men personligen tror jag inte det borde uppstå särskilt ofta (men så kör ju jag inte i Västerbottens inland ;-) )

Lösningen är väl iaf precis som du säger, en liten separat brytare som bara fimpar ledrampen, så får hel/halvljuset jobba som det vill med orörd helljusspak!
#1281119
grålle1 skrev:OM du hittar en ledramp med riktigt bra räckvidd kan det ju såklart bli problem precis som du säger... men personligen tror jag inte det borde uppstå särskilt ofta (men så kör ju jag inte i Västerbottens inland ;-) )

Lösningen är väl iaf precis som du säger, en liten separat brytare som bara fimpar ledrampen, så får hel/halvljuset jobba som det vill med orörd helljusspak!
Haha, jag skrev det bara för att Någonting kommenterade att det problemet mestadels borde uppstå vid långa raksträckor. Det är rätt ofta det blir dryga avstånd till framförvarande/mötande bilar där jag kör.
Hur som.
Ingen som lekt med tanken att sätta starkare ljuskällor i halvljusen för att få bättre upplyst omgivning iom adaptiva lyktorna? Nu tänker jag främst på när helljuslyktorna är avbländade men helljusfunktionen fortfarande aktiv.
#1281121
Perra83 skrev:Automatiken fungerar inte heller perfekt. Perfekt blir det först när man sköter spaken själv.
Nä precis, men jag tycker automatiken fungerar väldigt bra ändå. Jag har inget emot att spaka själv, men då förlorar jag ju som sagt funktionen med adaptiva lyktorna. Det är oftast ganska glest trafikerade vägar och inte så mycket omgivande faktorer som kan "störa", så jag upplever att 90% av gångerna fungerar det som det ska göra. Trots det lilla jag hunnit köra.
#1347564
Halloj Har just köpt min första Volvo (V60)-15 (hämtar den på lördag) och då en med Helljusassistans och Adaptivt helljus går det att stänga av på dessa bilar? Och då menar jag själv inte behöva åka till en verkstad?
Då man bor ute i skogen och åker extremt mycket småvägar är extraljus eller ledramp ett måste tycker jag. Är van att använda spaken och gör det gärna.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]