Sida 1 av 1
XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: mån 12 nov 2018, 13:29
av corb06
Är det någon här som har jämfört bullernivån mellan 18 och 20 tums fälgar? Har 18 tum nu men funderar på att byta båda uppsättningarna till 20 tum. Däremot är jag är oroad över att bullernivån kommer öka markant och eventuellt att bilen blir stötigare på våra dåliga vägar.
Har 235/65 idag och 255/45 är väl det som gäller på 20 tum...
Re: XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: mån 12 nov 2018, 13:41
av mikebike
Jag har just bytt från 20" med 2.6 bar till 17" med 2.4 bar (båda med 235 mm bredd) och jag kan säga att skillnaden var minimal. Både när det gäller buller/komfort och väghållning.
Vinterdäcken är lite bekvämare och de spårar mindre. Ljudet är lite annorlunda och upplevs som högre ibland, lägre ibland jämfört med 20" sommardäcken.
Skillnaden var betydligt större mellan 18 och 17" på min förra V60 T6 R-design. Även på min XC60-09 var skillnaden mellan 17 och 18" större, men den gamla spårade mer och var generellt tystare och bekvämare än min nuvarande.
Slutsatsen verkar vara att skillnaden är mindre på facelift, och det var vad min säljare hävdade också. Han påstod att en pre-facelift blir väldigt bullrig och stötig med 20" medan nyare "klarar av" större fälgar bättre.
Re: XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: tis 13 nov 2018, 17:51
av dannesk
Jag har 20" på min Classic R-design på sommaren och skulle aldrig vilja köra på annat då jag vill kunna svänga med bilen utan att den gungar över hela vägen. Ljudnivån är minimalt högre än de dubbfria 19" jag också haft men det har med gummiblandning att göra. Har bytt nu till dubbade Hakka 9 på 18" nu de låter inte speciellt mkt de heller som mångra klagat på men då har jag laminerade rutor på min bil och de har bättre komfort på vinterväg som behövs med sportchassie.
Re: XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: tis 13 nov 2018, 18:20
av corb06
dannesk skrev: ↑tis 13 nov 2018, 17:51
Jag har 20" på min Classic R-design på sommaren och skulle aldrig vilja köra på annat då jag vill kunna svänga med bilen utan att den gungar över hela vägen. Ljudnivån är minimalt högre än de dubbfria 19" jag också haft men det har med gummiblandning att göra. Har bytt nu till dubbade Hakka 9 på 18" nu de låter inte speciellt mkt de heller som mångra klagat på men då har jag laminerade rutor på min bil och de har bättre komfort på vinterväg som behövs med sportchassie.
Det låter ju riktigt bra. Planen är att göra om våra sommar-18" till vinterfälgar med Hakka 9 dubb och köpa nya 20"are till våren. Vi har också R-Design classic med laminerade rutor.
Re: XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: ons 14 nov 2018, 06:35
av MartinS
Jag har kört 20" på sommaren och 18" på vintern i 6-7 år med vår XC60, ljudnivån med sommardäcken är absolut inget problem.
Re: XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: ons 14 nov 2018, 07:41
av Tiimpan
Har avior 20 på sommaren inga problem. Har svampiga 18 på vintern som möjligt är tystare men som sagt svampiga.
Re: XC60 R-Design, bullernivå mellan 18 tum och 20 tum
Postat: ons 14 nov 2018, 12:38
av Mabuse
Jag är övertygad att det är gummiblandningen på däcket i kombination med mönstringen som påverkar ljudnivåerna mest. Rulldiametern ska ju vara densamma, men med låg profil blir ju fjädringsvägen på däcksidorna kortare.
Att jämföra 18" mot 20" är bara meningsfullt om det är exakt samma tillverkare, däcktyp, och mönstring... och tillverkningsfabrik (vilket kan påverka gummiblandningen).