Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1279959
Micce1980 skrev: ons 31 okt 2018, 19:12 Men jösses, är det årets skämt, jag som tyckte 5200:- var i överkant men tydligen har verkstaden och jag missat något. :-o Nog för att de är dyra men man kan ju byta själv, är ju inte jätte svårt

Ang. parkeringsbromsen. Kan man ta ett av dessa 12v batterierna för att dra ihop parkeringsbromsen?
Hur många gånger kan man använda ett sådant tror ni?


images.jpeg
Läste någon tråd här på forumet att man backat p-bromsarna med ett vanligt 9-volt batteri, hurvida det stämmer vet jag inte.
Jag handlade en beg DICE och laddade ner VIDA 2014D med virtuell maskin som jag använde för ändamålet, känns bra att ha för att läsa eventuella framtida fel också.
Belägg runt om till min blev från Autodoc, fabrikat BOSCH, strax under tusenlappen runt om med frakt.
#1279978
Cotag skrev:Läste någon tråd här på forumet att man backat p-bromsarna med ett vanligt 9-volt batteri, hurvida det stämmer vet jag inte.
Jag handlade en beg DICE och laddade ner VIDA 2014D med virtuell maskin som jag använde för ändamålet, känns bra att ha för att läsa eventuella framtida fel också.
Belägg runt om till min blev från Autodoc, fabrikat BOSCH, strax under tusenlappen runt om med frakt.
Hade gärna skaffat en dice men tycker det verkar rörigt att få snurr på dock.

Har idag en acer med senaste windows samt en mac air med senaste os och vet i tusan om en dice kan kopplas till det?

Mja det blir nog boschbelägg för mig med, sjukt överpriset att Volvo original ska gå på dubbla summan tyvärr

Blir ev. att dra ut bilbatteriet annars, vill ju hellre backa motorn än skruva bort den
#1279980
Du kan göra allt manuellt utan VIDA, antingebn skruvar man in kolven manuellt el så kopplar man ström till motorn och backar den på det sättet, allt VIDA el Icarsoft ohså finns det enheter som enbart backar oken för 7-800sek om man inet vill skruva manuellt el koppla sgtröm till motorn
#1280014
dannesk skrev: lör 10 nov 2018, 22:24 Vad är problemet att göra enligt tidigare tips?
Min tanke är att smörja bromsarna själv en gång per år, vill då ogärna skruva bort elmotorn varje gång och ha ett annat bra tillvägagångssätt. Kanske låter knäppt men försöker att inte dela på saker inonödan
#1280019
Micce1980 skrev: lör 10 nov 2018, 20:05
Cotag skrev:Läste någon tråd här på forumet att man backat p-bromsarna med ett vanligt 9-volt batteri, hurvida det stämmer vet jag inte.
Jag handlade en beg DICE och laddade ner VIDA 2014D med virtuell maskin som jag använde för ändamålet, känns bra att ha för att läsa eventuella framtida fel också.
Belägg runt om till min blev från Autodoc, fabrikat BOSCH, strax under tusenlappen runt om med frakt.
Hade gärna skaffat en dice men tycker det verkar rörigt att få snurr på dock.

Har idag en acer med senaste windows samt en mac air med senaste os och vet i tusan om en dice kan kopplas till det?

Mja det blir nog boschbelägg för mig med, sjukt överpriset att Volvo original ska gå på dubbla summan tyvärr

Blir ev. att dra ut bilbatteriet annars, vill ju hellre backa motorn än skruva bort den
Ja det kan nog vara rörigt att få VIDA att lira på nyare datorer. Jag tog en genväg och installerade enligt delad länk, det är en lösning där man kör win7+explorer+vida på en virtuell maskin, ett fönster i ditt vanliga operativsystem. "Nackdelen" är att versionen är engelsk. Behövs inga övermänskliga datorkunskaper :-) Känner du för det så ladda bara ner allt och prova, sen kan du ju eventuellt handla en kina-dice senare.
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... nload-Link
Ursäkta ultrafula vinterfälgar och musik men såhär kul backar man handbromsen när man väl är up runing med vida/dice.
#1280029
Micce1980 skrev:
dannesk skrev: lör 10 nov 2018, 22:24 Vad är problemet att göra enligt tidigare tips?
Min tanke är att smörja bromsarna själv en gång per år, vill då ogärna skruva bort elmotorn varje gång och ha ett annat bra tillvägagångssätt. Kanske låter knäppt men försöker att inte dela på saker inonödan
Varför ska du smörja bromsarna en gång per år, har själv aldrig gjort och kommer aldrig att göra, finns ingen anledning till detta.
#1280034
Skall du inte byta till tjockare belägg behöver ingen motor backas. Om man nu inte har enorma kanter på skivorna.
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]