Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1276266
Hej,

Har ett mystiskt problem med min bil. V60 D4-15.

Symptom.
*Värmen i kupén försvinner efter efter ca 4 mils körning. Då blåser det nästan bara kallt.
*Det tar relativt lång tid att få värme i kupén från att bilen är kall.
*Värmen försvinner också när jag stannar vid rödljus eller liknande. Men återkommer när jag gasar på. Dock inte efter att jag kört en längre sträcka. Då är det som att det inte spelar någon roll om jag gasar eller inte. Då blåser det bara kallt.
*När bilen är kall kan man, om man varvar motorn, höra ett bubblande ljud bakom panelen.
*Motortempen ligger precis på mitten. (som den ska antar jag)

Jag har lämnat in bilen på aukt. verkstad och först var dom inne på att det kunde vara en spricka i toppen. Men dom tror också att det kan vara luft i kylsystemet. Dom har testat att tömma kylmediat och vakumfylla(?) varpå jag hämtade bilen igår för att testa om det hjälpte. Vilket det inte gjorde.

Så nu undrar jag om någon har råkat ut för liknande beteende med sin bil.
Kommer bli kallt till vintern om jag inte löser detta känner jag.

Mvh
#1276538
Klabbarparn skrev:Hej,

Har ett mystiskt problem med min bil. V60 D4-15.

Symptom.
*Värmen i kupén försvinner efter efter ca 4 mils körning. Då blåser det nästan bara kallt.
*Det tar relativt lång tid att få värme i kupén från att bilen är kall.
*Värmen försvinner också när jag stannar vid rödljus eller liknande. Men återkommer när jag gasar på. Dock inte efter att jag kört en längre sträcka. Då är det som att det inte spelar någon roll om jag gasar eller inte. Då blåser det bara kallt.
*När bilen är kall kan man, om man varvar motorn, höra ett bubblande ljud bakom panelen.
*Motortempen ligger precis på mitten. (som den ska antar jag)

Jag har lämnat in bilen på aukt. verkstad och först var dom inne på att det kunde vara en spricka i toppen. Men dom tror också att det kan vara luft i kylsystemet. Dom har testat att tömma kylmediat och vakumfylla(?) varpå jag hämtade bilen igår för att testa om det hjälpte. Vilket det inte gjorde.

Så nu undrar jag om någon har råkat ut för liknande beteende med sin bil.
Kommer bli kallt till vintern om jag inte löser detta känner jag.

Mvh
Kan det vara ”kranen” till värmepaketet i kupén? Termostaten var en annan tanke liksom tillsatsvärmaren, men eftersom du får normal motortemp gissar jag att det är något med klimatanläggningen.

Om toppen är paj bör det vara vatten i motorn, vita avgaser och oljestrimlor i expansionskärlet. Den kommer då dricka kylvatten som en häst.
#1276653
iigloo skrev:
Klabbarparn skrev:Hej,

Har ett mystiskt problem med min bil. V60 D4-15.

Symptom.
*Värmen i kupén försvinner efter efter ca 4 mils körning. Då blåser det nästan bara kallt.
*Det tar relativt lång tid att få värme i kupén från att bilen är kall.
*Värmen försvinner också när jag stannar vid rödljus eller liknande. Men återkommer när jag gasar på. Dock inte efter att jag kört en längre sträcka. Då är det som att det inte spelar någon roll om jag gasar eller inte. Då blåser det bara kallt.
*När bilen är kall kan man, om man varvar motorn, höra ett bubblande ljud bakom panelen.
*Motortempen ligger precis på mitten. (som den ska antar jag)

Jag har lämnat in bilen på aukt. verkstad och först var dom inne på att det kunde vara en spricka i toppen. Men dom tror också att det kan vara luft i kylsystemet. Dom har testat att tömma kylmediat och vakumfylla(?) varpå jag hämtade bilen igår för att testa om det hjälpte. Vilket det inte gjorde.

Så nu undrar jag om någon har råkat ut för liknande beteende med sin bil.
Kommer bli kallt till vintern om jag inte löser detta känner jag.

Mvh
Kan det vara ”kranen” till värmepaketet i kupén? Termostaten var en annan tanke liksom tillsatsvärmaren, men eftersom du får normal motortemp gissar jag att det är något med klimatanläggningen.

Om toppen är paj bör det vara vatten i motorn, vita avgaser och oljestrimlor i expansionskärlet. Den kommer då dricka kylvatten som en häst.
Ja det är min känsla också, att det är något med själva klimatsystemet.
Som att något hindrar flödet. Bara lite konstigt att det blåser kallt efter nästan precis samma sträcka varje dag. Jag menar, vad är det som händer i bilen efter just ca 4 mil? (på motorväg dessutom)
#1280268
*Uppdatering
Då det första testet med att försöka få ut eventuell luft i systemet inte löste problemet lämnades bilen in igen och toppen plockades av.
Man hittade ingen spricka i topp.
Däremot så fanns det ytrost i tvåans cylinder. Ventilerna hade även "käkats på".
På ett sätt kan man känna lite att, ska sånt här förekomma på en såpass ny bil egentligen...
Så nu ska det monteras en ny topp i veckan och jag hoppas att detta ska vara lösningen.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]