- tis 16 okt 2018, 11:07
#1274961
Jag har precis hämtat ut en V60 Twin Engine som jag gillar starkt! Jag har dock funderingar gällande laddkabeln (Volvos original - Mennekes, 8m).
När jag läst manualer etc innan jag fick bilen så såg jag bilder på en laddkabel med en "klump" på där man kunde ställa in hur snabbt bilen skulle ladda, för att kunna undvika överhettning etc. Min kabel är dock av en nyare modell (tror jag) och har en klump helt utan inställningsmöjligheter. Den har bara blinkande dioder. Enligt säljaren (och sladdens manual) så "kalibrerar" sig sladden själv mot eluttaget och hur mycket ström som ska tas ut, och kan därmed inte orsaka överhettning etc. Stämmer det och hur funkar detta i så fall?
Jag laddar i vanligt schuko-uttag i min carport men har ingen koll på hur den installationen ser ut då jag nyligen flyttade in. Har testat att ladda under övervakning ett par-tre gånger och allt har funkat fint och utan problem.
När jag läst manualer etc innan jag fick bilen så såg jag bilder på en laddkabel med en "klump" på där man kunde ställa in hur snabbt bilen skulle ladda, för att kunna undvika överhettning etc. Min kabel är dock av en nyare modell (tror jag) och har en klump helt utan inställningsmöjligheter. Den har bara blinkande dioder. Enligt säljaren (och sladdens manual) så "kalibrerar" sig sladden själv mot eluttaget och hur mycket ström som ska tas ut, och kan därmed inte orsaka överhettning etc. Stämmer det och hur funkar detta i så fall?
Jag laddar i vanligt schuko-uttag i min carport men har ingen koll på hur den installationen ser ut då jag nyligen flyttade in. Har testat att ladda under övervakning ett par-tre gånger och allt har funkat fint och utan problem.