Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274493
Det är väl lustigt vad man kan reta upp sig på saker men detta retar mig till vansinne ibland för det SKA inte låta så :mad:
Alltså problemet: Växelspaken ger ifrån sig ett vibrationsljud när man kör tex vid 80km/h, då ska det vara tyst o lugnt i bilen men nä, då ska man sitta o höra det jäkla oljudet från spaken...
Den tystnar direkt med lite "handpåläggning" men jag vill ju inte sitta där med en hand på spaken hela tiden :bored:
Kan det vara glappt i växelstället under damasken eller är det någon som har haft samma problem o lyckats åtgärda det?
Har ärligt talat inte vågat riva damasken då jag misstänker att man måste lossa hela konsollen runtomkring o den kunskapen besitter inte jag utan guidning.

MVH/Roger
#1276078
Hejsan!
Jag har samma problem på min XC60 från 2014.
I 6:ans växel runt 80 och uppåt, vibration och oljud från växelspaken som försvinner om man lägger handen på spaken.
#1277108
smygaren skrev:Hejsan!
Jag har samma problem på min XC60 från 2014.
I 6:ans växel runt 80 och uppåt, vibration och oljud från växelspaken som försvinner om man lägger handen på spaken.
Du, vi är nog dom enda som verkar ha detta problem så vi får nog leva med det ;-)
Nä skämt åsido, är det ingen annan som har detta problem eller kan kanske tänkas sig veta vad det är som skramlar,om inte hur river man sig ner till växelspaken utan att riva hela bilen?
#1277128
Volvo-bilar, och V60 är inget undantag, tycker jag lider av massa problem med diverse missljud ifrån inredningen och det är nog ingen nyhet (hade massor av missljud i min V70II och även i min nya XC60). Jag tror du får demontera damasken till spaken och försöka leta källan till oljudet.
#1277236
Har något svagt minne att jag läst någon tråd m detta. Men kan minnas fel. Fanns om jag minns rätt någon åtgärd från Volvo men kan vara något annat så jag minns fel. Kan varit något om något vajerfäste som byttes eller ändrats. Eller att vajer låg emot någon komponent. Överföringen är ju vajerdriven.
#1277243
Min kunde göra ett vibrerande ljud på 3:an. Finns en åtgärd att byta vajrarna, hade uppdateras. Min bil är ju en V60 T4 -16. Kolla om detta finns till era också.

Mvh
Per
#1277345
III skrev:Har något svagt minne att jag läst någon tråd m detta. Men kan minnas fel. Fanns om jag minns rätt någon åtgärd från Volvo men kan vara något annat så jag minns fel. Kan varit något om något vajerfäste som byttes eller ändrats. Eller att vajer låg emot någon komponent. Överföringen är ju vajerdriven.
Ska kolla upp detta lite. Kan ju vara vajerinfästningen som har blivit lite "glapp" så växelspaken inte ligger stum eller hur man ska förklara det, för jag tror att jag kan få fram det även på femmans växel, det är som ett visst varvtal eller något...

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]