Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larslars
#1274240
hej
ny här och nyinköpt V60 D4 -15 Polestar.
undrar om man kan justera ner tankmätaren då den visar c:a 5 liter för mycket.
tankade häromdagen efter körda 102mil med ett snitt (färddatorsnitt ) på 0,6( verkligt snitt 0,65).
DTE visade 100km kvar, får i 66 liter o tanken rymmer 68.
hade varit lite bättre om det var tvärt om dvs mer bränsle o mindre km kvar
Användarvisningsbild
av x74
#1274250
Det där känner jag igen från min gamla D5 -14, rekordet var när jag hade 5mil kvar på mätaren och tankar och för i den 68,5 liter :-o , det var nog inte många droppar kvar då, var tvungen att fråga om de har kalibrerat pumpen på sistone, då jag fick i mer än vad tanken rymmer hehe, annat är det med den jag har nu T4 -16, den har jag kört ner till minus på mätaren med nån mil(sträcket blir ill rött) och fick i den 66liter, en helt annan kalibrering på denna v60 :-)
Användarvisningsbild
av x74
#1274616
Rådlös skrev: fre 12 okt 2018, 07:58 Färddatorn är inget precisionsinstrument! Så luta dig inte emot dom siffrorna. Mät vid pump i stället. Då vet du vad bilen drar.
Det har med kalibrering att göra, det går att få till det bättre, då min -16 är bättre kalibrerad.
av Larslars
#1275582
tack
vet att färddatorn inte är ett under av noggrannhet, är mest intresserad av att få bränslemätaren o visa mer rätt ( då följer säkert färddatorn med på köpet).
vet du vad som kalibrerades om?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]