Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chkndnnr
#1273683
Hej! Jag och sambon är ute efter en bil. Vi fastnade på v60 eftersom vi tycker den är snygg. Har hört att den är säker och bra för familj när/om det ploppar ut nån.
Vi kan verkligen ingenting om bilar. Vi kommer från en Audi -96 och det känns som att vilken v60 vi än väljer så skulle den slå den med hästkrafter. Så utrustning osv kan vi inte så mycket om då vi inte fått uppleva dessa.

Några krav:
150-170k. Kan sträcka till 180 om jag blir övertygad :-D
Årsmodell från 14, vi vill ha digital hastighet
Helst D3 eller D4
Helst 2WD
Automat
AC
Parkeringssensorer
Farthållare
VoC
Dieselvärmare/parkeringsvärmare
Bluetooth
Låg skatt
Mindre än 10000mil

Har försökt läsa om paket men blir tokig då det är så mycket. Men me dessa krav, vilket paket tror ni skulle passa oss?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1273713
Du verkar ju veta vad du vill ha så det är ju bara ut på blocket, wayke eller vad som nu finns och leta.

Är supernöjd med vår V60 och de är en trevlig bil

AWD är ju rätt ovanligt så det "slipper du" nog rätt så lätt
AC har alla V60
Parkeringssensorer bak har alla, ska du ha fram med?
Farthållare har alla med, finns adaptiv med vilket jag helst vill ha i nästa bil
VOC får du leta efter, tyvärr inte alltid helt lätt, jag ville ha det med men fick ge vika på den punkten, sen att ha voc i en bensinbil ger ju inte samma bekvämlighet ändå
Värmare har alla dieslar
Låg skatt vet jag inte men det står ju på transportstyrelsens sida vad bilen har i skatt

Paket. De flesta är nog Momentum, mellanpaketet och det låter spontant som att det skulle passa er. Summum eller Ocean Race med mera är ju kul om man gillar att ha lite mer prylar samt ha lite extra lull lull
av volvofantast
#1273715
Är inte alla dieslar från 2012 utrustade med box?om man får plats med en barnvagn i bagaget kan nog vara bra att testa
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1273717
Jag är toknöjd med min V60.
Det är en 2017 med 190 hk D4-motorn, en 8-stegad automatlåda och det mesta i utrustningsväg. Till detta har Volvoverkstaden lagt in en optimering från Polestar, lite mer effekt och annan karaktär på växellådan.
Skatten på min är 1363:-, men den har 18" hjul.
Vad har ni för budgettak? Det finns väldigt många D3/D4 ute till försäljning.
Jag hade kikat på något likt denna, som dessutom ska vara skattefri några år till...: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 8-12575919

Registreringsnummer
YXC625
Befriad från skatteuttag tom
2022-10-31
av Lövet
#1273723
Chkndnnr skrev: tis 09 okt 2018, 05:02 Hej! Jag och sambon är ute efter en bil. Vi fastnade på v60 eftersom vi tycker den är snygg. Har hört att den är säker och bra för familj när/om det ploppar ut nån.
Vi kan verkligen ingenting om bilar. Vi kommer från en Audi -96 och det känns som att vilken v60 vi än väljer så skulle den slå den med hästkrafter. Så utrustning osv kan vi inte så mycket om då vi inte fått uppleva dessa.

Några krav:
150-170k. Kan sträcka till 180 om jag blir övertygad :-D
Årsmodell från 14, vi vill ha digital hastighet
Helst D3 eller D4
Helst 2WD
Automat
AC
Parkeringssensorer
Farthållare
VoC
Dieselvärmare/parkeringsvärmare
Bluetooth
Låg skatt
Mindre än 10000mil

Har försökt läsa om paket men blir tokig då det är så mycket. Men me dessa krav, vilket paket tror ni skulle passa oss?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Låter i princip som att vilken V60 D3 eller D4 med aut som helst kommer göra er nöjda. Jag har haft 3st V60 och det är en utmärkt bil på nästan alla sätt. Årsmodell 14 med mindre än 10 tusen mil för 150-170k kommer dock bli kämpigt, åtminstone från auktoriserade handlare. Det tycker jag dock itne du behöver hänga upp dig på, så nya bilar med gällande maskinskadeförsäkring är ingen fara att köpa från oberoende begagnathandlare.
av Lockis
#1273741
Du kommer bli fantastiskt nöjd med den kommande bilen skulle jag tro.
Har en V60 D3 -17 själv som jag tyvärr kommer göra mig av med då jag kör mycket i tjänsten och har därför beställt tjänstebil (Sviker dock inte Volvo utan det blev Nya V60).

Tror du får räkna med närmre 200K för en eventuell bil om du ska ha en som är riktigt fräsch som uppfyller dem kriterierna du listar och det baserar jag på vad ÅF har erbjudit mig för att köpa min bil i samband med att jag hämtar den nya.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1273756
Hade ungefär samma tankegångar som dig när jag handlade min för några månader sen.
Att tänka på om du tittar på en -14 så finns denna med 2 olika "generationer" drivlina, dels den äldre 5-cylindriga D3/D4 med 6-stegad automat Euro5 och även 4-cylindrig "VEA" med 8-stegad låda Euro6. Jag har fått byta balansaxelpaket på min VEA-maskin, därför varnar jag allt o alla för detta, lyssna gärna på före/efter byte i denna länk så vet du vad som ska lyssnas efter: viewtopic.php?p=1267404#p1267404
av Chkndnnr
#1273761
fjohan82 skrev: tis 09 okt 2018, 09:38 Jag är toknöjd med min V60.
Det är en 2017 med 190 hk D4-motorn, en 8-stegad automatlåda och det mesta i utrustningsväg. Till detta har Volvoverkstaden lagt in en optimering från Polestar, lite mer effekt och annan karaktär på växellådan.
Skatten på min är 1363:-, men den har 18" hjul.
Vad har ni för budgettak? Det finns väldigt många D3/D4 ute till försäljning.
Jag hade kikat på något likt denna, som dessutom ska vara skattefri några år till...: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 8-12575919

Registreringsnummer
YXC625
Befriad från skatteuttag tom
2022-10-31
Hej. Vår budget ligger på 150-170k. Kan sträcka till 180 om det verkligen behövs
av Chkndnnr
#1273762
Tack för alla svar! Har nu kikat en del på blocket och hittat en del v60 runt min prisklass. Tänker då att jag borde kunna pruta ner lite
av Henke780
#1273763
Som småbarnsförälder och volvoägare (Har en XC70 -13 och en relativt nyinköpt V60 -12) så har jag lite input.

Är barn något som "kanske händer i framtiden/om några år" så är en V60 kanon, men har man en sån livsstil där man är van att kunna få med sig en massa prylar och en stor barnvagn på det, ja då är tyvärr en V60 i minsta laget, speciellt om man har två barn ganska tätt för då är den trång med barnstolar.
Jag köpte en V60 som andrabil nu när stora grabben sitter framåtvänt så vi bara behöver en bakåtvänd stol, och då funkar det utmärkt.
Tänkte mest på att det är lite surt om man känner att man "växt ur" bilen inom ett år, då kanske det är bättre att sikta på V70 istället? Vi resonerade så när vår förra V50 byttes bort inför ankomsten av barn nr 2.

Summa summarum:
Misstänker man att det blir barn väldigt snart, eller fler barn tätt, och man t.ex åker mycket bil på semestern eller har behov av t.ex sportutrustning i vardagen, kolla på V70.
Annars är V60 riktigt trevlig att köra, mycket trevligare och tightare i chassiet än V70. Plus att den är snygg också! 8-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]