Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 60volvo
#1273181
Gnisslar otroligt irriterande låga/ mellanvarv. Har på tidigare andra bilmärken smort upp fläkten på plats med 5-56/ Wd40 med mycket gott resultat.

Någon som provat detta på en xc60? Den verkar sitta ordentligt inbäddad och jag undrar hur man enklast gör detta?

Mvh!
av Tholun
#1274139
Hade samma problem med min V70II jag hade innan, och efter googlande där och mycket läsande i olika volvogrupper på facebook så behövde man riva hela instrumentpanelen... Har ett svagt gnisslande jag med med nu i min XC60, och jag hoppas att de kanske är lättare i en nyare bil med tanke på att Volvo borde ha tänkt på detta när dom byggde den nyare bilen. Följer detta inlägg jag! :D
av dannesk
#1274153
V70II och XC60 lanserades ju inom något år ifrån varandra så konstruktionen är ungefär densamma, tror man ska komma åt fläkten bakom instrumenthuset. Kolla på Volvosweden på Youtube när han byter fläkt i sin XC70.
av 60volvo
#1274785
Haha lättare är de nog knappast, snarare motsatsen!

Jag hade hoppats att man kan smörja den utan att ta lös något mer än tex. filtret men de kanske var för bra för att vara sant? Ingen som lyckats utan att riva halva bilen?
av dannesk
#1275550
Har du kollat på fillem på Youtube så ser du hur den sitter. Bakom instrumentklustret så ser du endast den inklädda baksidan på motorn och ska man smörja så är det isåfall via framsidan på fläkthjulet som man kommer åt via handsfacket.
Bilagor
Fläkt.jpg
Fläkt.jpg (56.11 KiB) Visad 4001 gånger
av rober2
#1285487
Jag har en XC60, D3, 2011 med gnisslande kupéfläkt. Jag har märkt att den gnisslar under det kalla halvåret och tystnar på sommaren. När det gnisslar kan man få tyst på den genom att öka varvtalet på fläkten, men det är inte så kul att ha det så.
Jag har frågat runt på olika verkstäder och får ett enigt svar att det går åt många arbetstimmar för att riva hela instrumentpanelen. En verkstad skulle ha 21000kr, en annan 15000-20000 kr. Upplands Motor var faktiskt billigas på 12500 kr.
Kupéfläkten omfattas av maskinskadeförsäkringen, men p g a bilens ålder och att den gått närmare 15000 mil så är självrisken 7500 kr. Det är mycket pengar det med, men i alla fall bättre, och jag står inte att med oljudet.
av III
#1285628
Synd att man inte fortsatte som på tidigare modeller där den satt så lättåtkomlig. Bara ta loss och smörja. Brukade smörja med teflonolja. Funkat jättebra. Följer tråden för framtida lösningar. Hoppas någon kommer på hur man smörjer.
Användarvisningsbild
av kristianmann
#1285737
På min V60 gnislade det ochså, men det var löv från träarne som hadde ramlat ner til fläkten utifrån och det var et enkelt fix.
Bare plocka av plasten under vindrutan och kolla. Enklare än at plocka ut fläkten i alle fall. :-)

Mvh,
Kristian
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]