Sida 1 av 1

Slirar

Postat: ons 03 okt 2018, 19:42
av ROW
Gått från en T3 manuell till en D4 automat......
Kör "försiktigt" o tycker att det känns som att kopplingen slirar ....
Inte van vid automat.................

Skall det kännas så ?

Re: Slirar

Postat: ons 03 okt 2018, 19:45
av Lövet
ROW skrev:Gått från en T3 manuell till en D4 automat......
Kör "försiktigt" o tycker att det känns som att kopplingen slirar ....
Inte van vid automat.................

Skall det kännas så ?
Ja, automatlådor fungerar på det sättet. Det är inte heller någon koppling som slirar utan en momentomvandlare som inte slits utan kan tillåtas greppa så mjukt.

Re: Slirar

Postat: ons 03 okt 2018, 23:49
av TheDonk
ROW skrev: ons 03 okt 2018, 19:42

Skall det kännas så ?
"Slirar" mycket när lådan är kall ?
om det är detta du märkt av så är det normalt.

Re: Slirar

Postat: tor 04 okt 2018, 15:46
av ROW
Tack. Då är jag lugnad!

Re: Slirar

Postat: lör 06 okt 2018, 17:18
av LazerHawke
Lådan upplevs som att den slirar när den är kall det är för att snabbare värma upp oljan i lådan... så har jag fått det förklarat för mig helt normalt sen när oljan är varm så märks lock up bättre

Re: Slirar

Postat: lör 06 okt 2018, 19:36
av frasse4
Det är för att få upp motortemperaturen så fort som möjligt också för att minska utsläpp. Gamla mekaniska automater kör lock-up även när de är iskalla...