Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1272384
Har sökt och läst en massa trådar, de flesta får det att fungera utan diverse felkoder/problem om man stoppar dit ett sk "Canbus xenonkit". Men ingen har skrivit vad bilen har för lampor original.

Har bi-xenon, kurvljus och adaptivt helljus (bländar av samt ev maskar mötande trafik) i min bil. Om jag har förstått det hela rätt så är ju Bi-xenon på hela tiden (halvljus). Vid helljus vinklas dessa upp och det är också denna xenonlampa som följer rattens rörelser.
Original halogen H9-lampa, "helljuslampan", är väl mer ett komplement till ovan? Denna lampa maskas inte, utan släcks alltid vid möte så maskas eventuellt xenon-lampan? Om jag förstått det rätt att H9-lampan endast styrs av/på så borde det väl inte vara några större problem med ett xenonkit? Denna av/på-funktion borde väl fungera på samma sätt oavsett halogen eller ett xenonkit?

Hört mig för med Xenonkungen ang deras 50w canbus-kit, https://www.xenonkungen.com/se/xenon/xe ... onkit.html. Dom hävdar dock att min automatik kommer att försvinna och att jag måste starta/stänga av själv. Det är jag inte så sugen på, och svårt att se hur dom gör den kopplingen om ljuset fungerar så som jag uppfattat det.
Någon som har några erfarenheter kring detta (eller motsvarande) xenonkit?

Även LED-kit kan vara av intresse så länge de lyser bättre än Halogen, men tror inte man slår ljuset från xenon ännu så lutar åt xenonkit. Vill ha den i samma nyans som original, dvs runt 4300k? 6000-8000k går således bort (och därmed även LED gissar jag?).



Extraljus är inget alternativ pga stöldrisken samt då jag har adaptiv farthållare. (LED-ramp under regskylt hamnar för lågt, montering på taket blir för fult på en V60) :)
#1272425
bernersjo skrev:Har sökt och läst en massa trådar, de flesta får det att fungera utan diverse felkoder/problem om man stoppar dit ett sk "Canbus xenonkit". Men ingen har skrivit vad bilen har för lampor original.

Har bi-xenon, kurvljus och adaptivt helljus (bländar av samt ev maskar mötande trafik) i min bil. Om jag har förstått det hela rätt så är ju Bi-xenon på hela tiden (halvljus). Vid helljus vinklas dessa upp och det är också denna xenonlampa som följer rattens rörelser.
Original halogen H9-lampa, "helljuslampan", är väl mer ett komplement till ovan? Denna lampa maskas inte, utan släcks alltid vid möte så maskas eventuellt xenon-lampan? Om jag förstått det rätt att H9-lampan endast styrs av/på så borde det väl inte vara några större problem med ett xenonkit? Denna av/på-funktion borde väl fungera på samma sätt oavsett halogen eller ett xenonkit?

Hört mig för med Xenonkungen ang deras 50w canbus-kit, https://www.xenonkungen.com/se/xenon/xe ... onkit.html. Dom hävdar dock att min automatik kommer att försvinna och att jag måste starta/stänga av själv. Det är jag inte så sugen på, och svårt att se hur dom gör den kopplingen om ljuset fungerar så som jag uppfattat det.
Någon som har några erfarenheter kring detta (eller motsvarande) xenonkit?

Även LED-kit kan vara av intresse så länge de lyser bättre än Halogen, men tror inte man slår ljuset från xenon ännu så lutar åt xenonkit. Vill ha den i samma nyans som original, dvs runt 4300k? 6000-8000k går således bort (och därmed även LED gissar jag?).



Extraljus är inget alternativ pga stöldrisken samt då jag har adaptiv farthållare. (LED-ramp under regskylt hamnar för lågt, montering på taket blir för fult på en V60) :)
Du har helt rätt i hur det fungerar. Jag har gjort en led-konvertering på helljuset, H9, och automatiken på bilen fungerar precis som innan. Har samma funktioner som dig på min bil, en XC60 Classic -17. Satte i 35W led som är Canbus anpassade. Inga felkoder heller. Det lyser nog inte längre än innan, men vilken bredd och styrka det blev. Höll på att köra på två rådjur i måndagskväll, där dom kom springande från skogen som öppnade upp fyra fem meter vid sidan av vägen. När dom fick ljuset på sig vände dom om blixtsnabbt. Visst stampade jag på bromsen, men jag var så nära att jag troligen inte hade hunnit stanna. Jag tror att dom blev så bländade av det starka ljuset att dom vände om. Dom var så tydliga från mitt helljus. Tänk om jag haft en dashcam...
Det borde fungera med den konvertering som du funderar på, men säljande firma vill väl inte garantera det. Konstigt att dom inte vet hur automatiken fungerar på en Volvo. Trodde att dom kunde sina saker???
Mitt led konverteringskit köpte jag från Hova.
Är du ute efter att förstärka ditt helljus på längden så ska du nog välja ett xenonkit. Om det är i sidled och ungefär samma längd som original helljus så kan led vara ett alternativ.
#1272451
Michaelvecel skrev: ons 03 okt 2018, 09:43 Får du inge svar så hör annars med Vparts(om dom har xenonkit) , dom är behjälpliga och kunniga
Tack för tipset! Hörde med Vparts och dom visste inte med säkerhet hur det fungerade, men sa att dom inte längre rekommenderar xenonkit för bilar nyare än -13 då det verkar spöka en del med elektroniken. Så slog till på ett LED-kit istället och hoppas det funkar bra! :)
#1272454
EbbevonVolvo skrev: ons 03 okt 2018, 12:10 Jag har gjort en led-konvertering på helljuset, H9, och automatiken på bilen fungerar precis som innan.
Perfekt EbbevonVolvo, tack för din input! Slog till på samma LED-kit från Hova som du installerat. Känns som det oavsett blir bättre än halogen, och sålänge längden åtminstone inte blir sämre så är det en klar fördel med lite bredd också! Kör mycket upp till stugan i Dalarna så djur finns det gott om.

Den direkta uppstartstiden är ju en klar fördel också, även om det kanske inte är lika noga när man ändå har bi-xenon som slår om.

Var det bara plug n play eller behövde du vinkla/mecka nåt för ljusbilden? Gissar att dioderna bör sitta i sidled i huset för bästa ljusbild?
#1272464
Annars är detta kitt https://www.prestandabelysning.se/produ ... r-xenonkit populärt. Det är mer eller mindre plug&play. Det enda man måste göra är ett hål i luckan på baksidan av lamphuset för kabelgenomföring.
Har inte läst något heller om att ljusautomatiken skulle sluta fungera. Det enda jag kan tänka mig är att med för mycket extraljus som lyser långt är att automatiken inte hinner blända av innan ljusen bländar mötande bilar.

Har själv kittet ovan liggandes här hemma men varit lite för lat att installera det än. Dock mörkar det snabbt så snart dags...
#1272503
bernersjo skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 03 okt 2018, 12:10 Jag har gjort en led-konvertering på helljuset, H9, och automatiken på bilen fungerar precis som innan.
Perfekt EbbevonVolvo, tack för din input! Slog till på samma LED-kit från Hova som du installerat. Känns som det oavsett blir bättre än halogen, och sålänge längden åtminstone inte blir sämre så är det en klar fördel med lite bredd också! Kör mycket upp till stugan i Dalarna så djur finns det gott om.

Den direkta uppstartstiden är ju en klar fördel också, även om det kanske inte är lika noga när man ändå har bi-xenon som slår om.

Var det bara plug n play eller behövde du vinkla/mecka nåt för ljusbilden? Gissar att dioderna bör sitta i sidled i huset för bästa ljusbild?
Lamporna är bara möjliga att montera på ett sätt, om man inte kapar av dom tre "kodstiften". Allt fick plats i lamphuset. Väldigt enkelt. Tog loss hela lamphuset och gjorde det på arbetsbänken. Lägg märke till plus och minus märkningen! Titta noga! Annars lyser dom inte!
#1272507
bernersjo skrev: ons 03 okt 2018, 14:49
Michaelvecel skrev: ons 03 okt 2018, 09:43 Får du inge svar så hör annars med Vparts(om dom har xenonkit) , dom är behjälpliga och kunniga
Tack för tipset! Hörde med Vparts och dom visste inte med säkerhet hur det fungerade, men sa att dom inte längre rekommenderar xenonkit för bilar nyare än -13 då det verkar spöka en del med elektroniken. Så slog till på ett LED-kit istället och hoppas det funkar bra! :)
Berätta gärna hur ljuset blev med led-kitet .
Själv kör jag med samma xenon-kit som Jovve har men är inte helt nöjd med hur lång tid det tar för full ljusstyrka...annars lyser det ruskigt bra.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]