Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1270786
Min bil står alltid parkerad i en sluttning och vid mycket regn fylls bilen med vatten under mattorna. Jag antar att jag har täta dräneringsrör.

Så nu till mina frågor som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med.

Hur kommer man åt panoramatakets dräneringsrör vid a-stolpen på bästa sätt?

Var sitter dräneringsrören under fönsterrutan och hur tar man bort plastkåpan på bästa sätt.

och sist men inte minst hur dränerar jag bort allt vatten i bilen? Det är många liter under mattan, det skvalpar rätt rejält. Såg att man kunde tilta XC90 med baken uppåt så allt vatten rinner fram till förarstolen och passagerarstolen och sedan ta bort mattan, då var det dräneringshål därunder som man kunde hälla ut vattnet. Men är osäker på om detta finns på XC60?

Finns det några andra dräneringsrör som kan vara tilltäppta?

Tillslut vad rekommenderar ni för kupévärmare för att sedan driva bort fukten eller måste man ta ut hela mattan och ha antimögelmedel på för att vara säker?
#1270846
Hade en liten förhoppning om att dräneringsrören låg ungefär som på XC90 men icke. Om man känner med fingrarna känns det som slangen går ganska långt ner. Någon som vet hur man rensar och kollar om dräneringsrören till panoramataket är förstoppade på en XC60?

Om någon undrar så var kåpan till a-stolpen ganska lett att ta av, använd ett rakblad och ta bort airbag emblemet där sitter en 8mm skriv som man tar bort sedan sliter man bort plasten genom att dra den mot mitten av bilen. Kollade först i Haynes boken och där står det inget om att man ska ta bort skruven innan man sliter.
Bilagor
42478666_1096217230547022_3511269999387869184_n.jpg
42478666_1096217230547022_3511269999387869184_n.jpg (85.78 KiB) Visad 3728 gånger
#1270891
Är det verkligen panoramataket som orsakar att du får vatten under mattan? Skulle de vara täta kommer vattnet rinna från taket. Måste vara något annat som spökar typ dålig limmning på framrutan. Hur vanligt är det med igensatta dränerslangar ifrån panoraman, borde ju inte finnas någon smuts där om man inte långtidsparkerar bilen med öppen taklucka så smuts samlas där.
#1270895
Har noll koll på dränering, men ang tork så skulle jag göra som jag gjort i andra bilar.
Lyfta alla mattor så mycket det går om du inte vill riva ut allt och in med en avfuktare valfri, stäng fönster/dörrar och låt det avfukta.
#1270958
En liten uppdatering, har hittat två dräneringspluggar under mattan på förarsidan och passagerarsidan, det mesta av vattnet är nu ute och bilen ska nu avfuktas. Men orsaken är fortfarande okänd. Hittade tillslut dräneringsrören till panoramataket och dessa var i mycket bra skick och inte täta alls. Hittade dock bara de främre, de bakre har jag ingen aning var de går så det blir nog till att lämna in bilen så även dessa kan rensas om det behövs.

Det verkar finnas ganska mycket vatten i B-stolpen så nu undrar jag om takrälsen kan vara boven. Någon som har upplevt att dessa läcker och hur man gör för att åtgärda detta?
#1271056
Det kan tyvärr finnas många anledningar. Dålig limning vid vindrutan eller konstruktionsfel på takluckan är vanligast. Det förekommer att avrinningsslangarna sätter igen sig men har du kollat det så är det ju något annat.

https://www.gunneby.se/xc60/Leaking%20s ... 20XC60.pdf
#1271401
Tack för länken MartinS och tack för ditt engagemang i vattenfyllda Volvos både på denna sida och utländska forum. Har läst dina PDF er noga och det var faktiskt ett inlägg av dig som gjorde att jag hittade utlöpet till de främre dräneringsrören.

Det jag tycker är så jäkla skumt är att b-stolpen fylls och mig veterligen rinner inte vatten uppåt, så det enda jag kan tänka mig att det kan vara är ett läckage vid takskenorna.

Vindrutan har jag gått runt med såpavatten och tryckluft och det verkar inte vara någon läckage där. Lite tveksam till att det kan var de bakre dräneringsrören till panoramataket med tanke på att b-stolpen har så mycket vatten i sig?? :-/

Ska köra in bilen till Volvo i morgon så får de kolla de bakre dräneringsrören (tror de sitter bakom bakljusen) och skenorna, hoppas de hittar felet. Återkommer på fredag :D
#1271503
Du ser de bakre dräningsslangarna om du tar bort luckorna på insidan bakljusen i bagaget. Mina är orangea om jag minns rätt.
#1271690
Så då har man haft bilen hos Volvo och dom kunde inte hitta något läckage :mad:

Dom har kollat dräneringsrören till panormataket bak, takskenorna , antennen, rutorna och AC men inget verkar läcka.

Kupén är torr, taket är torrt, allt är torrt förutom under mattan och i b-stolpen på förarsidan. Den största delen av vattnet samlas bakom förarstolen i och under mattan.

Nu börjar jag bli lite förtvivlad och vet inte riktigt var jag ska fortsätta att felsöka :-(

Bilen är nu dränerad och avfuktaren suger inte upp speciellt mycket vatten längre, mattan bak är torr när man tar på den men vet inte hur den är under? Den bakre delen är lite knivig att få upp och helt ärligt vet jag inte riktigt hur jag gör.
#1271730
Har du kollat genomföringen i b-stolpen från bakdörrens elhärva?

Mike

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]