Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tholun
#1270547
Hallå!

Är på jakt efter en ny bil, en XC60. Jag tänker inte göra samma misstag som sist jag köpte bil och bara köpte en modell jag ville ha, helt utan kunskap om motor, utrustning eller någonting. Så därför forskar ju nu kring ämnet. Jag är som sagt inne på XC60, 14 uppåt, men tanken slog mig senare att VEA motorn. När kom den? Är det en sådan man ska satsa på? I utrustningsväg är det R-Design som gäller då jag gillar utseendet.

Vilket motoralternativ är vettigast? Vad hade ni valt? Och varför? :)

Tack!
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1270551
Ska du ha en xc60 är enda vea motorn med fyrhjulsdrift T6 AWD 306hk.
De andra är antingen fwd eller äldre drivlinor.
Helt ok drivlinor de också, för att ha sagt det. Köper du en diesel, se efter en med euro 6, lite lägre skatt. Finns ett enormt utbud dieslar, så köp inte första bästa som är nära, köp det du vill ha.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1270552
Tholun skrev: fre 21 sep 2018, 17:56 Hallå!

Är på jakt efter en ny bil, en XC60. Jag tänker inte göra samma misstag som sist jag köpte bil och bara köpte en modell jag ville ha, helt utan kunskap om motor, utrustning eller någonting. Så därför forskar ju nu kring ämnet. Jag är som sagt inne på XC60, 14 uppåt, men tanken slog mig senare att VEA motorn. När kom den? Är det en sådan man ska satsa på? I utrustningsväg är det R-Design som gäller då jag gillar utseendet.

Vilket motoralternativ är vettigast? Vad hade ni valt? Och varför? :)

Tack!
Bra att veta är att den 4-cyl VEA-motorn i XC60 endast finns med framhjulsdrift, med undantaget T6.
VEA har 8-stegad automatlåda och den äldre 5-cyl maskinen har 6-stegad.

Vissa hävdar att åka en framhjulsdriven XC60 är som att svära i kyrkan, men jag tycker det är upp till var och en att själva bestämma utifrån sitt eget behov.

Jag kör mellan 3-4000 mil/år och åker diesel, dock V60. VEA-spisen med automatlådan är en riktigt trevlig kombination som jag är nöjd med.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1270556
Har en V60 tidig -14 med D4 VEA, jag och andra har fått byta balansaxelpaket. Körde en tråd med bla några filmer vad du kan lyssna efter angående detta.
viewtopic.php?f=70&t=144146
I familjen finns även en -15 som fått ny EGR-ventil, vilket verkar vara vanligt.
I övrigt tycker jag VEAn är en trevlig bekantskap.
av troubleshooter
#1270564
Hade min D5 AWD Polestar under 4 år, mycket trevlig maskin trots den äldre generationen men beprövad, jag saknar faktiskt lite av karaktären av den 5-cylindriga motorn som satt XC60n i V90n även om D5 i V90 är en trevlig maskin det också.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]