Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NicklasP
#1270102
Hej!

Köpte för drygt 1 månad sedan en Volvo XC60 D3 automat hos Bilia.
Den har rullat ca 6500mil och det ingick MaxiTrygg försäkring i 2år / 2000mil.

Nu efter att ha kört den ett tag så har jag noterat 2 saker.

När jag växlar från N/R till D så gör den ett rejält ryck. Jag upplever att detta inträffar framförallt när bilen hunnit bli varm.
Det är också lite olika hur rejält själva rycket är men ibland hoppar den till ganska rejält.

Det andra jag noterat är att vid svängar så knakar det/knackar det. Låter som att det är vid vänster hjulhus och det sker vid vänstersvängar, inte vid högersvängar. Gör jag en svag sväng så låter det inte utan ljudet uppstår när man gör fullt eller nära fullt rattutslag.
Ibland knackar det till när jag står stilla och vrider ratten men inte alltid.
Det knackar inte alltid till vid svängar heller utan det kommer och går lite grann men det sker alltid någon gång per dag.

Nu till min fråga, tror ni att detta är fel som jag bör lämna in bilen för samt täcks detta utav MaxiTrygg försäkringen?

Mvh
av Tompan60
#1270103
Vet inte hur maxitrygg. Tar det men...

Knaket o knackandetvid svängar kommer från drivknutarna. Torra lager eller defekt knut..

Växellåda känns skum. Lämna in på din maxi försäkring. Annars tar väl din makinförsäkring denna typ av fel på växellåda. Har du tur räcker det med en uppdatering av växellådans programvara..

Drivknutarna behöver inspekteras
av NicklasP
#1270108
Tack för svar!
Ja drivknutar ska ingå i MaxiTrygg när man läser deras villkor. Osäker på växellådan dock, har däremot läst att flera andra på forumet upplevt samma problem. Nån av er kanske som fått det löst på garantin?
#1270138
Fel som upptäcks upp till 6 månader efter köp antas per automatik vara ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Efter en månad skulle jag vilja hävda att det är stört omöjligt för säljaren att hävda att ett fel på växellådan inte är ursprungligt.

Om du har köpt en bil och förväntat dig att växellådan inte skall vara defekt (vilket jag gissar att du har) så har du också rätt att kräva att den ska vara fullt fungerande. Man ska anta att bilen är i normalt skick givet ålder och historik, en defekt växellåda vid 6500 mil är inte normalt skick.
Användarvisningsbild
av Ankle
#1270300
Spånar lite, men rycket kanske kan vara ett trasigt motorfäste som gör att motorn gungar till lite.

Sånt hittar ju iof verkstan om man lämnar in det. Förhoppningsvis. ;-)

Själv hade jag någon Volvo garanti på min när jag köpte min V60 (kan inte komma ihåg vad den hette). Såg till att köra bilen mycket första månaderna och kunde konstatera trasigt lager i ACn, hackande backspegel när man lägger i backen och en del andra småsaker. Fick både ny kompressor, någon slang till ACn och en ny backspegel utan att någon sa emot.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?