Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1269801
Min verkstad säger att det finns ett "Polestar" chiptrim till min V60 D4. Det ger en effektökning från 181 till 200 hk.

När jag söker på detta här i forumet hittar jag uppgifter om polestar-"optimering" som ger 220 hk, okänt vilken modell det handlade om.

Nån som kan upplysa mig mera? Finns det olika trimnivåer? Nån med erfarenhet som kan säga om det är värt pengarna?

Åke
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269804
Eldberg skrev: mån 17 sep 2018, 15:33 Min verkstad säger att det finns ett "Polestar" chiptrim till min V60 D4. Det ger en effektökning från 181 till 200 hk.

När jag söker på detta här i forumet hittar jag uppgifter om polestar-"optimering" som ger 220 hk, okänt vilken modell det handlade om.

Nån som kan upplysa mig mera? Finns det olika trimnivåer? Nån med erfarenhet som kan säga om det är värt pengarna?

Åke
Det finns olika nivåer beroende på årsmodell.
Slå en kik på denna sidan:
https://engineered.polestar.com/se/upgr ... &market=se

Jag har optimerat min V60. Visst blir det skillnad, framförallt hur automatlådan beter sig. Jag är helnöjd med det!
Sen finns det dom som föredrar BSR mfl, men jag väljer att hålla mig till det som Volvo rekommenderar.
Glöm inte att registreringsbesiktiga bilen efter optimeringen, intyg för detta får du från din verkstad.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1269850
Tack för svar! Visar sig att jag kan få 200 hk. Men ändrar inte detta bilens miljöklassning? Jag tänker att det vor trist att reg-besikta och få veta att skatten plötsligt har ökat.
Åke
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1269853
Eldberg skrev: Men ändrar inte detta bilens miljöklassning?
Nej. Om möjligt, se om ÅF har en optimerad bil i lager så kan du provköra innan med
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269856
Eldberg skrev: mån 17 sep 2018, 21:45 Tack för svar! Visar sig att jag kan få 200 hk. Men ändrar inte detta bilens miljöklassning? Jag tänker att det vor trist att reg-besikta och få veta att skatten plötsligt har ökat.
Åke
Nej det påverkar inte dessa faktorer. Tittar jag på min står det fortfarande:
Euroklassning 6
Årsskatt: 1363 kronor

Det enda som ändras är informationen under Tilläggsinformation, där det står T31B MOTORN ÄNDRAD samt Motoreffekt, som för min del nu är 147 kW.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1270107
fjohan82 skrev: Jag har optimerat min V60. Visst blir det skillnad, framförallt hur automatlådan beter sig.
Vill du säga något om skillnaden i växellådan?

Åke

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]