Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leiffi
#1269474
Hej jag har börjat få avgaslukt i kupe'n när jag står på tomgång typ mera än 30sec . Xc60-10 D5.. verkar inte va något läkage på avgasröret så är det något partikelfilter som ör fullt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269477
Det ska, åtminstone på senare modeller, komma upp en varningslampa när partikelfiltret är fullt och bilen inte har fått tillfälle att rena det pga korta körsträckor.
Vad är utetemperaturen när detta sker?
Jag tänker på bränslevärmaren, det kan lukta in i kupén när den snurrar och bilen står still.
av peos99
#1269488
Jag hade samma problem med min V70 D2 -14 förut. Det var min första Diesel så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, det luktar lite om dieslarna sa man på Bilia.

Men till slut när det även började låta illa och jag trodde avgasröret var trasigt visade det sig att en spridare var trasig typ "lös" och att det läckte ur avgaser i motorrummet som sedan sögs in i kupen :-o . När spridaren blev bytt så försvann lukten, den hade alltså läckt sedan jag köpte bilen.

Så kolla lyft på huven och sniffa i motorrummet också.
av mikebike
#1269748
Leiffi skrev:Hej jag har börjat få avgaslukt i kupe'n när jag står på tomgång typ mera än 30sec . Xc60-10 D5..
Det hade jag också med min XC60 D5 -09. Det var värmaren som luktade. Sålde bilen. Till slut.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]