Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av speeedy
#1269302
Hejsan.

Igår kom felmeddelandet "Motorservice erfodras".
Fick tid hos en volvo-verkstad omg för utläsning av felkoder.

Aktiva felkoder (relaterat till detta) var:
ECM-P00BD00 Mass- eller volymluftflöde A krets intervall/prestanda - luftflöde för högt.
ECM-P245868 Varaktighet regenerering dieselpartikelfilter (bank 1) - Algoritmfel - Händelsestyrd information.

Finns det någon här inne som vet vilka faktorer som gör att dessa felkoder kan komma upp?
av speeedy
#1269408
Ja, jag fick komma in precis före dom stängde :)
Var nyfiken på vad det skulle kunna vara då jag inte märkte någon märkbar skillnad på gången/effekt.
Dom raderade felkoderna och det dök inte upp nya efter start så jag skulle prova o se.
Tyvärr kom samma meddelandet upp efter drygt en mil igen.

Kollade idag på tryckrör mellan luftfilter och turbo men såg inget hål/sprickor. Försökte kolla slang mellan insug o intercooler men fick inte loss slangen mot intercoolern men kände runt slangen och märkte iaf inget fel.

Vid provkörning under dagen tyckte jag det "väste" lite vid hårdare belastning runt 2000rpm och efter 5-10 sådana försök så tände sig även motorlampan (den lyste inte tidigare). Tilläggas ska också att märkte att den var mer orkeslös idag. Igår körde jag försiktigt hem pga lasten i bagagen o nylagt oljegrus på vägen, så inga omkörningar eller accelerationer.

Bilen det gäller är en v60 2,0 d3 -12.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]