Dom flesta elvärmare är känsliga för långtidsdrift. Tänk på hur dom ser ut. Det är en liten slinga på kanske 15 - 20 cm. Den skall avge omkring 500 watt. Det blir rätt mycket värme på en sådan liten glödtråd. Jämför med t.ex en gammaldags brödrost. Där var det en flera meter lång spirallindad glödtråd som skulle avge kanske 750 watt. En sådan kunde hålla i många år. Jag har bytt tre stycken insticksvärmare på en och samma bil under samma halvår. Den första var trasig när jag köpte bilen. Jag bytte den till en ny insticksvärmare. Samtidigt ställde jag av bilen för vinterperioden, jag bodde så att jag kunde åka kommunalt till och från jobbet. Där ingick eluttaget i hyran till ett fast pris så jag lät värmaren sitta i. Efter någon månad hade den värmaren brunnit upp. Jag tänkte då att "det kanske var ett måndagsexemplar?" och satte i en ny. Även den brann upp efter någon månad. När jag satte i nästa insticksvärmare hade det börjat gå mot vårvärme och jag kopplade inte in värmaren för långtidsdrift. Samtidigt ställde jag på bilen igen och fick antydningar och insikt i att elektriska motorvärmare är bara avsedda för korttidsdrift. Det vanliga är ju att man har en timer. Dom är begränsade till två eller tre timmars drifttid. Då håller värmaren betydligt längre.
Detta var en Volvo B20-motor med kylkanaler där du kan peta i två fingrar utan vidare. I dag jagar man utrymme och vikt när man bygger bilmotorer. I bästa fall kan du kanske peta med en kulspetspenna i en kylkanal. Det säger sig själv att det blir begränsad självcirkulation i ett sådant kylsystem. För det bygger just på självcirkulation med elmotorvärmare. Vissa moderna sådan har inbyggd cirkulationspump. Då går det säkrare. Den pumpen ser till att det kommer kallare vatten hela tiden och kyler värmeslingan. Om det inte gör så är risken stor att värmaren brinner upp på nolltid. Det enklaste att förebygga det här "haveriet" är att bara köra värmaren i korttidsdrift. Då kommer värmaren att hålla så länge som tillverkaren har avsett från början. Och slangvärmarna faller inom detta driftmönstret också. Korttid även för dom. Har din tilltänkta slangvärmare cirkulationspump så är det bättre. Det innebär också att du kan korta ner drifttiden till kanske en timma eller något liknande. Betalar du för hur mycket el du har förbrukat så vinner du ju någon krona på det. Och har du en kupévärmarfläkt i samma anläggning, så behöver du inte bekymra dig för översnöade rutor. Värmen räcker till att smälta snön eller i alla fall att blöta upp den så det är enkelt att sopa av rutorna när du skall åka på morgonen.
Så det här med timer till motorvärmare är inte bara ett påfund av "miljömuppar" för att spara på elenergi. Det har biltillbehörsindustrin vetat länge. Längre än vad det har funnits miljöinriktade politiska partier.
Add description DSCN1823.JPG (75.27 KiB) Visad 1214 gånger
Den här timern köpte jag på Biltema i mitten på sjuttiotalet, det var en postorderfirma på den tiden. Den timern fungerar än i dag.