Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicce
#1345432
Hej, lånar tråden litegrann eftersom det handlar om motorvärmare till min xc60 d4 -13 också.

Ska köpa till en elektrisk motorvärmare tänkte jag då jag har gratis el på jobbet, och tillbringar större delen av min tid där. Har beställt en motorvärmare på 1000w med cirkulationspump, och enligt deras beskrivning ska den monteras på en värmeslang som går till kupéelementet, samt även så långt ner det bara går.

Min fråga till er.. Vart hittar man denna slang? Har försökt hitta någon sprängskiss, men utan resultat. Är alldeles för feg för att chansa på att det är rätt slang när man ligger där under bilen, så jag frågar experterna här :-)

Kanske är det någon som rakt av satt in en likadan i sin Volvo som kanske har några bilder på hur det gjordes?

Med vänlig hälsning
Nicce
av dannesk
#1345475
Varför inte ha en original slangvärmare som är anpassad till just din motor så slipper du huvudbry? Du bör väl kunna använda samma montageplats som original slangvärmare annars i instruktionerna som jag tidigare länkade till. Annars så finns sprängskisser i VIDA eller så ser du på motorn längsta punkt på slangarna.
av Nicce
#1345503
Har haft båda, på olika bilar och märkte stor skillnad på värmen då jag hade en med cirkulationspump. Därför vill jag även ha det på denna bil.

Hade en med cirkpump på en BMW och där var det enkelt att hitta sprängskiss på slangarna, men till Volvon är det svårare om man inte har tillgång till VIDA.

Enligt tillverkaren ska den inte sättas på samma ställe (vid oljekylaren) som en värmare utan pump sätts.
Utan den skulle sitta på en värmeslang mellan motor och kupéelement. Varför vet jag icke och har ej ställt den motfrågan heller.

Kanske någon här med vida, har en sprängskiss över värmeslangarna som man får ta del av?
av dannesk
#1345530
Den som sålt värmaren borde kunna säga vart det ska sättas men kolla på nedan skisser på 5-cyl dieseln (du skriver inte vilken motor du har). Aldrig upplevt problem med vanlig slangvärmare utan cirkulationspump men då kör jag ju alltid med kupevärmare annars är ju kupén ändå inte isfri. Har man en 1000w motorvärmare så blir det inte mkt effekt över för kupevärmare på en 10A säkring om man inte vill att den ska lösa ut.
motorv1.jpg
motorv1.jpg (53.3 KiB) Visad 363 gånger
motorv2.jpg
motorv2.jpg (47.66 KiB) Visad 363 gånger
av Nicce
#1345534
Tusen tack för bilderna! Bilen är en xc60 D4 -13.
Mer än så kan jag inte. 5 cyl är väl rätt ;-)
Exakt en sån bild jag var ute efter! :) Det står inte vilket nummer som är returslangen? För att vara mer dryg med dig :-D

Nä eftersom det är en universalvärmare som kan användas till i princip alla vattenkylda motorer så finns ingen specifik ritning till olika modeller, tyvärr.

Jag har 16a säkring både hemma och på jobbet, så det är ingen fara. Värmaren finns även i 500w, så det är ju ett alternativ annars. Här är den värmaren jag pratar om: http://www.anabint.se/Produkter_Bildela ... rmare.html

Modell AN MV 3 D
av Nicce
#1345535
Här är en bild på kylsystemet som jag lånat från en annan tråd, men med samma idé om motorvärmare.
Detta är dock till en s80 - 07, och tror inte att det ser likadant ut på min. Men med dina bilder och denna bild kan jag nog filura ut vart man sätter värmaren bäst.
Bilagor
kylsystem.jpg
kylsystem.jpg (26.07 KiB) Visad 357 gånger
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]